راهنمای مطالعه

به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین چالش‌های دانش آموزان و دانشجویانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، محاسبه معدل خود به آلمانی است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارید باید بدانید که یکی از مهمترین شروط برای اخذ پذیرش از یک دانشگاه در آلمان، داشتن معدل مناسب است. شما خودتان نیز می‌توانید مراحل تبدیل معدل به آلمانی را از طریق فرمولی که در این مقاله توضیح می‌دهیم، انجام دهید. به این ترتیب قبل از این که مراحل پذیرش را شروع کنید، متوجه می‌شوید که شانستان برای دریافت پذیرش تحصیلی چقدر است؟ پس در ادامه آموزش تبدیل معدل به آلمانی با ما همراه باشید.

فرمول تبدیل معدل به آلمانی

در حال حاضر مدارک تحصیلی استاندارد در کشورمان با نمره‌ای بین ۱ تا ۲۰ امتیاز بندی می‌شود. این در حالی است که استانداردهای نمره دهی در آلمان از ۵ یا ۶، می‌باشد. برخلاف سیستم ایران هر چقدر نمره نهایی به یک نزدیک‌تر باشد اعتبار و ارزش بالاتری دارد. به عنوان مثال اگر شما در ایران معدل ۱۵ داشته باشید معادل 2.5 از ۵ در سیستم آلمانی است. اما چگونه این محاسبه انجام می‌شود؟ فرمول تبدیل معدل یا نمره آلمانی به شرح زیر است:

 معدل یا نمره آلمانی = (معدل یا نمره ایرانی * 4.0) – 2.0

 Notendurchschnitt in Deutschland = (Notendurchschnitt in Iran * 4.0) – 2.0

 این فرمول معادل فرمول ارائه شده در بالا است.

به عنوان مثال، اگر معدل شما 17 باشد، معدل آلمانی شما 25 خواهد بود. البته به این نکته توجه داشته باشید که فرمول تبدیل معدل به سیستم آلمانی، فقط یک روش برای تخمین کلی معدل است و ممکن است در برخی از موارد به نتیجه دقیقی منجر نشود. برای تبدیل دقیق‌تر معدل حتماً باید به سراغ نمرات ECTS دانشگاه‌های آلمان بروید.

همانطور که در آغاز این مطلب گفتیم شرط معدل یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تحصیل در آلمان است. نه تنها برای گرفتن پذیرش از دانشگاه بلکه برای دریافت ویزای دانشجویی نیز معدل عاملی مهم به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت این موضوع و تفاوتی که بین سیستم نمره دهی در آلمان و ایران وجود دارد، بسیاری از افراد برای محاسبه معدل خود به آلمانی دچار مشکل می‌شوند. راه حل این چالش بسیار آسان است. شما می‌توانید از طریق فرمولی که در این بخش توضیح دادیم معدل خود را بر اساس سیستم نمره دهی آلمانی نیز محاسبه کنید.

جدول تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

در زیر، معادلات تبدیل معدل به آلمانی آنلاین، آورده شده است.

معدل در ایرانمعدل در آلمان
معدل 20معدل 1
معدل 19.50معدل 1.19
معدل 19معدل 1.38
معدل 18.50معدل 1.56
معدل 18معدل 1.75
معدل 17.50معدل 1.94
معدل 17معدل 2.13
معدل 16.50معدل 2.31
معدل 16معدل 2.50
معدل 15.50معدل 2.69
معدل 15معدل 2.88
معدل 14.50معدل 3.06
معدل 14معدل 3.25

سیستم نمره دهی در آلمان چگونه است؟

همانطور که می‌دانید در ایران نمره دانش آموزان و دانشجوها از صفر تا ۲۰ محاسبه می‌شود. در این سیستم امتیاز دهی صفر بدترین و ۲۰ بالاترین امتیاز است. اما شرایط نمره دهی در آلمان کاملاً متفاوت است. در کشور آلمان دانش آموزان و دانشجوها در یک سیستم نمره دهی از ۱ تا ۶ قرار می‌گیرند و جالب است بدانید در این سیستم هرچه نمره کمتری دریافت کنید یعنی شرایط علمی و تحصیلی شما بهتر است.

به عنوان مثال اگر نمره یک را به دست آورید؛ یعنی بهترین نمره کلاس را گرفته‌اید. اگر نمره ۶ را دریافت کنید این یعنی در امتحان رد شده‌اید. البته در نظر داشته باشید که همیشه امتحانات از ۶ محاسبه نمی‌شوند و در برخی از موارد امتحانات از ۵ نمره محاسبه می‌شود. بنابراین گرفتن نمره ۵ به معنای رد شدن در امتحان است. به همین دلیل هم اطلاع از نحوه تبدیل معدل به آلمانی و شناخت فرمول آن اهمیت زیادی دارد. اما حالا که با نحوه تبدیل تبدیل معدل ایرانی به آلمانی، آشنا شدیم؛ بد نیست نگاهی دقیق‌تر به سیستم نمره دهی در آلمان بیندازیم.

نمره معدل به آلمانیوضعیت
دریافت نمره ۱شما بهترین نمره را دریافت کرده‌اید
دریافت نمره ۲در مجموع خیلی خوب
دریافت نمره ۳به معنای خوب و رضایت بخش
دریافت نمره ۴کسب نمره کافی
دریافت نمره ۵فقط امتحان را پاس کرده‌اید
دریافت نمره ۶امتحان را رد شده‌اید

تبدیل دقیق معدل به آلمانی به صورت آنلاین

یک روش ساده و سریع برای تبدیل معدل به آلمانی و محاسبه آن بر اساس استانداردهای آموزشی این کشور؛ مراجعه به وب سایت Uni-assist است. اگر تا کنون با این وب سایت آشنایی نداشته‌اید؛ باید بگوییم که Uni-assist یک سازمان بین‌المللی است که به دانشجوهای بین المللی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور آلمان کمک می‌کند و خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد. یکی از این خدمات ارائه ابزار آنلاین جهت تبدیل نمره به آلمانی است. شما به راحتی می‌توانید با این وب سایت کار کرده و معدل خود را تبدیل کنید. در ادامه به نحوه کار با ابزار تبدیل تبدیل نمره به آلمانی این سایت اشاره می‌کنیم.

مراحل تبدیل معدل به آلمانی به صورت آنلاین:

  1. به وب‌سایت Uni-assist مراجعه کرده و روی گزینه Calculate your grades کلیک کنید.
  2. در کادر Country of previous studies، کشوری را که در آن تحصیل کرده‌اید انتخاب کنید.
  3. در کادر Grade system used in your previous studies، سیستم نمره‌دهی کشور خود را انتخاب کنید.
  4. در کادرGrades you have achieved، نمرات خود را وارد کنید.
  5. روی گزینه Calculate کلیک کنید.

تبدیل نمرات آلمانی به مقیاس آمریکایی

بر اساس آخرین اطلاعیه‌ای که دفتر مرکزی آموزش خارجی ZAB و وب سایت رسمی Uni-assist اعلام کرده‌اند، حداقل نمره مورد نیاز برای قبولی در دانشگاه‌های آلمانی معدل ۱۲ در دانشگاه‌های ایران است. یعنی اگر یک دانشجوی ایرانی قصد داشته باشد در دانشگاه‌های آلمان ثبت نام کند، باید حداقل معدل ۱۲ را ارائه دهد.

با احتساب آخرین به روز رسانی دفتر مرکزی آموزش خارجی ZAB، بالاترین نمره معدل ایرانی، برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان نمره ۲۰ و پایین‌ترین معدل نمره ۱۲ خواهد بود. حال سوالی که پیش می‌آید این است که نمرات معدل آلمانی در حالت استاندارد و شناخته شده کانادایی و آمریکایی چقدر است؟ در ادامه زیر معادل نمرات آلمانی را بر اساس استانداردهای آمریکایی مشاهده می‌کنید.

نمره معدل آلمانینمره معدل آمریکا
نمره 1 تا 1.5معادل نمره  A
نمره 1.6 تا 2.5معادل نمره  A/B
نمره 2.6 تا 3.5معادل نمر  C
نمره 3.6 تا 4.9معادل نمره F

جمع‌بندی تبدیل معدل به آلمانی

اهمیت اطلاع از نحوه تبدیل معدل ایرانی به آلمانی و سیستم نمره دهی در این کشور بر کسی پوشیده نیست. همه افرادی که تصمیم دارند برای مهاجرت تحصیلی آلمان اقدام کنند باید با تبدیل نمره به آلمانی بر اساس سیستم نمره دهی این کشور آشنایی کافی داشته باشند. با این حال شما می‌توانید با کمک وب سایت‌هایی که در این مقاله معرفی شد مراحل تبدیل معدل به آلمانی به صورت آنلاین را انجام دهید. اگر سوال یا ابهامی دارید در بخش نظرات بنویسید تا کارشناسان ایزی راه به شما پاسخ دهند. همچنین فراموش نکنید که این مقاله مفید را برای دوستان و اطرافیان خود نیز ارسال کنید.