راهنمای مطالعه

عواملی مثل سهولت در اخذ پذیرش، عدم نیاز به روزمه علمی و حقوق همزمان با تحصیل، باعث شده تا خیلی از ایرانی ها علاقه مند به شرکت در دوره های آوسبیلدونگ آلمان باشند. اگر به دنبال یک روش ساده، کم هزینه و کم دردسر برای مهاجرت تحصیلی به آلمان باشید، اوسبیلدونگ دقیقاً همان چیزی ست که به دنبالش هستید!

عواملی مثل سهولت در اخذ پذیرش، عدم نیاز به روزمه علمی و حقوق همزمان با تحصیل، باعث شده تا خیلی از ایرانی ها علاقه مند به شرکت در دوره های اوسبیلدونگ آلمان باشند.

در واقع در این روش شما نه تنها شهریه ای برای تحصیل پرداخت نمی کنید، بلکه در بسیاری از مواقع حقوق ماهانه هم دارید! اگر شما هم مشتاق آشنایی بیشتر با دوره های اوسبیلدونگ آلمان هستید این نوشته از وب سایت مهاجرتی ایزی راه را از دست ندید. ما در این نوشته شما را با شرایط ثبت نام در دوره های اوسبیلدونگ آلمان و دیگر جزئیاتش آشنا می کنیم.

معرفی دوره های آوسبیلدونگ آلمان

کالج های فنی در کشور آلمان به اسم آوسبیلدونگ شناخته میشوند. همانطور که می دانید برای ورود به دانشگاه های این کشور، لازم است که متقاضی مدرک زبان بین المللی معتبر، معدل بالا و رزومه علمی قابل توجهی داشته باشد. از طرفی تحصیل در دانشگاه های آلمان هزینه بر است، به خصوص اگر دانشجو دانشگاه های خصوصی را انتخاب کند! خوشبختانه اوسبیلدونگ آلمان، شرایط مناسبی را برای دانشجوهای بین المللی فراهم کرده، تا به این ترتیب بدون نیاز به پرداخت شهریه و در مدت کوتاه تری رشته مورد علاقه شان را یاد بگیرند.

متقاضیان برای ورود به دوره های اوسبیلدونگ آلمان بهتر است که بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن داشته باشند. البته سنین بالاتر هم می توانند از اوسبیلدونگ آلمان پذیرش بگیرند؛ اما هرچه سن فرد کمتر باشد شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از اوسبیلدونگ این کشور دارد. از طرفی در اوسبیلدونگ آلمان طیف وسیعی از رشته ها آموزش داده می شود. از پرستاری و آی تی گرفته، تا نجاری و برق کشی! اگر علاقه مند به تحصیل در رشته هایی مثل آرایشگری، دیزاین و حتی رقص هستید می توانید با ویزای اوسبیلدونگ المان، وارد رشته مورد علاقه تان شوید. یکی از مهمترین شروط برای ورود به دوره های آلمان تسلط بر زبان آلمانی سطح B1 یا  B2 هست.

لیست رشته های اوسبیلدونگ آلمان

تقریبا برای هر رشته ای فرصت تحصیل در اوسبیلدونگ آلمان وجود دارد. بر اساس آخرین آمارها بیش از ۳۵۰ حرفه در اوسبیلدونگ آلمان تدریس می شود. رشته هایی مثل فروشندگی، تاجری، آرایشگری، نقاشی، نجاری، قصابی، پرستاری، مکانیک اتومبیل، مکاترونیک و غیره، از جمله رشته هایی هستند که در اوسبیلدونگ آلمان تدریس می شوند. اغلب این دوره ها بین ۲ الی ۴ سال طول می کشد و بعد از آن متقاضیان با درجه کارگر ماهر فارغ التحصیل می شوند و این فرصت را دارند  تا در سراسر جهان موقعیت های کاری مناسب را دریافت کنند.

از طرفی فارغ التحصیلان اوسبیلدونگ آلمان، به راحتی می توانند در این کشور هم مشغول به کار شوند. از جمله محبوب ترین دوره های آموزشی این کالج ها، می توانیم به مشاغل تجاری و حوزه تکنولوژی اشاره کنیم. به خصوص رشته هایی که همزمان با تحصیل امکان دریافت حقوق هم دارند، جزو بهترین آوسبیلدونگ در آلمان هستند. در جدول زیر ۱۵ رشته محبوب اوسبیلدونگ آلمان را به همراه میزان حقوق آنها در هر سال لیست کردیم.

نام دورهسال اولسال دومسال سومسال چهارم
آوسبیلدونگ پرستاری۱,۱۹۰ الی ۱,۲۳۱ یورو۱,۲۵۰ الی ۱,۲۹۷ یورو۱,۳۵۰ الی ۱,۴۰۳ یورو
آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک۹۷۵ الی ۱,۰۵۰۱,۰۳۰ الی ۱,۱۰۰۱,۱۰۰ الی ۱,۲۰۰۱,۱۴۰ الی ۱,۲۶۵
آوسبیلدونگ عمده فروشی و تجارت۷۴۷ الی ۱,۱۴۰ یورو۸۰۴ الی ۱,۱۹۳ یورو۹۲۱ الی ۱,۲۵۰ یورو
آوسبیلدونگ کارمند خرده فروشی۸۱۵ الی ۱,۰۱۰ یورو۸۶۵ الی ۱,۰۶۵ یورو۹۹۵ الی ۱,۲۱۰ یورو
آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک خودرو۷۶۰ الی ۱,۱۰۰ یورو۸۰۵ الی ۱,۱۳۰ یورو۸۵۰ الی ۱,۲۰۰ یورو۸۹۰ الی ۱,۲۶۵ یورو
آوسبیلدونگ کارمند بانک۱,۱۵۰ الی ۱,۱۶۰ یورو۱,۲۲۰ یورو۱,۲۹۰ الی ۱,۳۰۰ یورو
آوسبیلدونگ IT۹۷۵ الی ۱,۰۵۰ یورو۱,۰۳۰ الی ۱,۱۳۰ یورو۱,۱۰۰ الی ۱,۲۰۰ یورو
آوسبیلدونگ منشی اداری۶۲۰ الی ۱,۰۵۰ یورو۷۳۲ الی ۱,۱۰۰ یورو۸۳۷ الی ۱,۲۰۰ یورو
آوسبیلدونگ هتلداری۷۹۰ الی ۱۰۰۰ یورو۸۷۵ الی ۱,۱۵۰ یورو۹۵۰ الی ۱,۳۰۰ یورو
آوسبیلدونگ کارمند صنایع۷۰۰ الی ۱,۰۵۰ یورو۷۷۰ الی ۱,۱۰۰ یورو۸۶۵ الی ۱,۲۰۰ یورو
آوسبیلدونگ آشپزی۷۹۰ الی ۱۰۰۰۸۷۵ الی ۱,۱۵۰۹۵۰ الی ۱,۳۰۰
آوسبیلدونگ انبارداری۶۶۰ الی ۱,۱۱۰۷۱۰ الی ۱,۱۶۰۷۶۰ الی ۱,۲۲۰
آوسبیلدونگ مشاور املاک۱,۰۷۰ یورو۱,۱۸۰ یورو۱,۲۹۰ یورو
آوسبیلدونگ فروشنده خانم۷۸۵ الی ۹۰۰ یورو۸۳۵ الی ۱,۰۶۵ یورو
آوسبیلدونگ فروشنده خودرو۷۰۰ الی ۹۲۰ یورو۷۴۵ الی ۹۸۰ یورو۸۲۰ الی ۱,۰۸۵ یورو

پردرآمدترین دوره های اوسبیلدونگ آلمان

چی بهتر از این که در کنار مهاجرت تحصیلی به آلمان رشته ای را بخوانید که جزو پردرآمدترین رشته های اوسبیلدونگ این کشور باشد؟ به این ترتیب با یک تیر دو نشان زدیم. برخی از دوره های اوسبیلدونگ در آلمان، به دلیل این که شرکت های معتبر و بزرگی آن ها را برگزار می کنند درآمد بیشتری دارند. شما هم می توانید از این دوره ها پذیرش بگیرید تا به این ترتیب درآمد بالاتری داشته باشید. در جدول زیر پردرآمدترین دوره های اوسبیلدونگ های آلمان را به شما معرفی کردیم.

نام دورهسال اولسال دومسال سومسال چهارم
آوسبیلدونگ کنترل کننده ترافیک هوایی۱,۱۵۰ یورو۱,۱۵۰ الی ۴۰۰۰ یورو۴۰۰۰ الی ۵,۹۰۰ یورو
آوسبیلدونگ مشاور املاک۱,۰۷۰ یورو۱,۱۸۰ یورو۱,۲۹۰ یورو
آوسبیلدونگ محقق/تحلیلگر حقوقی۱,۰۷۰ یورو۱,۱۲۰ یورو۱,۱۶۵ یورو
آوسبیلدونگ دستیار آزمایشگاه فیزیک۱,۰۳۰ الی ۱,۰۹۰ یورو۱,۰۷۵ الی ۱,۱۹۰ یورو۱,۱۲۰ الی ۱,۲۶۰ یورو۱,۱۶۵ الی ۱,۳۴۵ یورو
آوسبیلدونگ پرستاری۱,۱۹۰الی ۱,۲۳۱ یورو۱,۲۵۰ الی ۱,۲۹۷ یورو۱,۳۵۰ الی ۱,۴۰۳ یورو
آوسبیلدونگ کارمند بانک۱,۱۵۰ الی ۱,۱۶۰ یورو۱,۲۲۰ یورو۱,۲۹۰ الی ۱,۳۰۰ یورو
آوسبیلدونگ کارمند تامین اجتماعی۱,۰۷۰ الی ۱,۲۴۰ یورو۱,۱۲۰ الی ۱,۳۲۵ یورو۱,۱۶۵ الی ۱,۳۸۰ یورو
آوسبیلدونگ کارمندان بیمه و سرمایه گذاری مالی۱,۱۲۰ یورو۱,۱۹۵ یورو۱,۲۸۰ یورو
آوسبیلدونگ بنایی (دیوارچینی)۸۸۰ الی ۹۳۵ یورو۱,۰۹۵ الی ۱,۲۳۰ یورو۱,۳۰۵ الی ۱,۴۹۵ یورو
آوسبیلدونگ فناوری رسانه۱,۰۲۵ یورو۱,۰۷۵ یورو۱,۱۲۵ یورو
آوسبیلدونگ مکانیک کشتی۱,۰۴۵ یورو۱,۳۰۵ یورو۱,۸۰۵ یورو
آوسبیلدونگ افسر پلیس۱,۲۷۵ الی ۱,۳۷۰ یورو۱,۲۷۵ الی ۱,۳۷۰ یورو۱,۲۷۵ الی ۱,۳۷۰ یورو
آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک۹۷۵ الی ۱,۰۵۰ یورو۱,۰۳۰ الی ۱,۱۰۰ یورو۱,۱۰۰ الی ۱,۲۰۰ یورو۱,۱۴۰ الی ۱,۲۶۵ یورو
آوسبیلدونگ IT۹۷۵ الی ۱,۰۵۰ یورو۱,۰۳۰ الی ۱,۱۳۰ یورو۱,۱۰۰ الی ۱,۲۰۰ یورو
آوسبیلدونگ مدیریت۱,۲۶۰ الی ۱,۳۷۰ یورو۱,۲۶۰ الی ۱,۳۷۰ یورو

نحوه ثبت نام در دوره های آوسبیلدونگ

برای ثبت نام در دوره های اوسبیلدونگ آلمان اول باید دوره مورد نظرتان را از سایت های مرجع پیدا کرده و در ادامه مدارکتان را ارسال کنید. یکی از مهم ترین فاکتورها، برای گرفتن پذیرش از اوسبیلدونگ سطح زبان آلمانی شماست. هر چقدر نمره بالاتری در مدرک زبان آلمانی داشته باشید شانس پذیرشتان بیشتر می شود. شما می توانید از طریق وب سایت های زیر لیست دوره های اوسبیلدونگ موجود در کشور آلمان را پیدا و براشون رزومه ارسال کنید:

  • azubi.de
  • ausbildung.de
  • lehrstellenboerse

شرایط لازم برای دوره های کارآموزی آلمان

تقریبا برای ورود به تمام مشاغل یقه آبی ماهر در آلمان، متقاضیان باید دوره های حرفه آموزی یا کارآموزی را گذرانده باشند. آوسبیلدونگ در آلمان، فرصت خوبی ست تا این دوره های کارآموزی را سپری کنید. هر کسی که می خواهد در دوره های اوسبیلدونگ شرکت کند باید حداقل ۹ سال دوران مدرسه را سپری کرده باشد. علاوه بر این داشتن مدرک زبان آلمانی با سطح B1 یا  B2 ضروری ست.

بنابراین لازم است که در آزمون DSH یا TestDaF شرکت کنید و نمره قبولی داشته باشید. علاوه بر همه این مواردی که گفتیم، داشتن سن مناسب هم از جمله شرایط لازم برای ورود به اوسبیلدونگ آلمان است. بهترین سن برای ورود به دوره های اوسبیلدونگ ۱۸ تا ۲۵ سال می باشد.

کار در آلمان با آوسبیلدونگ یا کارآموزی

شرکت های بزرگ تولیدی زیادی در آلمان در حال فعالیت هستند که برای انجام فعالیت های خود به نیروی کار متخصص نیاز دارند. با توجه به مشکلات ناشی از پیری جمعیت و کمبود نیروی کار در این کشور، دولت آلمان شرایطی را فراهم کرده که نیروی کار خارجی بتواند وارد بازار کار این کشور شود. شما هم می توانید از طریق دوره های کارآموزی یا اوسبیلدونگ وارد کشور آلمان شوید و در یک زمینه خاص تخصص و مهارت کسب کنید. مزیت اصلی این دوره ها این است که بعد از پایان دوره به راحتی می توانید جذب بازار کار شوید؛ بنابراین اگر علاقه مند به کار در کمپانی ها و شرکت های بزرگ آلمانی هستید، یکی از آسان ترین روش ها شرکت در دوره های کارآموزی یا آوسبیلدونگ این کشور است.

انواع آموزش در دوره های کارآموزی آلمان

به طور کلی دوره های کارآموزی و اوسبیلدونگ آلمان، آموزش ها را به دو شکل ارائه میدهند. روش اول مبتنی بر مدرسه است و روش دوم آموزش دوگانه نام دارد. در حال حاضر خیلی از دانشجوها و کارآموزها روش دوم یعنی آموزش دوگانه را انتخاب کردند.

دوره  های اوسبیلدونگ با آموزش دوگانه

در دوره های اوسبیلدونگ که از طریق آموزش دوگانه ارائه می شود، کارآموزها ترکیبی از دروس تئوری و عملی را دریافت می کنند. به همین دلیل باید دانش آموز در یک شرکت استخدام شود تا بتواند درس های تئوری را به صورت عملی سپری کند. آموزش های تئوری هم در آموزشگاه برگزار می شود. دوره های اوسبیلدونگ دوگانه معمولاً بین دو الی سه و نیم سال طول می کشد و شرکتی که در آن کار می کنید به شما حقوق می دهد.

دوره های اوسبیلدونگ با آموزش مبتنی بر مدرسه

این دوره ها توسط دانشکده فنی حرفه ای یا کالج های کشور آلمان برگزار می شود. اغلب آموزش ها در این روش تئوری هست و برای مشاغلی مثل مددکاری اجتماعی، پرستاری، کادر درمان و مترجمی مناسب تر می باشد. از بین رشته های این دسته فقط رشته پرستاری حقوق دریافت می کند و باقی رشته ها دستمزدی ندارند.

حقوق آوسبیلدونگ در آلمان چقدره؟

یکی از فاکتورهای اصلی که باعث شده تا خیلی از دانش آموزها و دانشجوها در سراسر دنیا، دوره های اوسبیلدونگ آلمان را انتخاب کنند، امکان دریافت حقوق همزمان با تحصیل هست. حالا سوالی که پیش می آید این است که میزان حقوق دوره اوسبیلدونگ در آلمان چقدر است؟ حداقل دستمزد اوسبیلدونگ ۱۰ یورو به ازای هر ساعت هست.

یعنی یک دانشجو با ۴۰ ساعت کار در هفته می تونه ۱۶۰۰ یورو در ماه درآمد داشته باشد. تجربه نشان داده که دانشجوها معمولاً مبلغی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه درآمد دارند. البته میزان درآمد به رشته انتخابی شما و منطقه محل کارتان بستگی دارد. خوشبختانه دانش آموزها بعد از اتمام دوره اوسبیلدونگ به عنوان یک کارگر ماهر استخدام میشوند و می توانند درآمدی حدود ۲۴۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو در ماه داشته باشند.

مزایای و معایب دوره آوسبیلدونگ در آلمان

خب نوبتی هم باشد، نوبت این است که کمی درباره مزایا و معایب دوره های اوسبیلدونگ در آلمان صحبت کنیم. با توجه به این که این دوره ها محبوبیت بسیار زیادی دارند و فرصت های شغلی خوبی در آینده در اختیار افراد قرار میدهند، خیلی از ایرانی ها علاقه دارند تا از طریق دوره های اوسبیلدونگ به آلمان مهاجرت کنند. به طور کلی در نظر داشته باشید میزان درآمد و فرصت های شغلی که بعد از پایان دوره اوسبیلدونگ در اختیار شما قرار می گیرد به نمرات کسب شده در طول دوره، مهارت های شخصی و تسلط شما بر زبان آلمانی بستگی دارد.

مزایای دوره اوسبیلدونگ در آلمان

  • امکان یادگیری یک حرفه کاربردی به صورت تئوری و عملی
  • عدم نیاز به تحصیلات عالیه و روزمه علمی
  • امکان داشتن درآمد همزمان با تحصیل
  • ورود به بازار کار بلافاصله بعد از تحصیل
  • وجود تقاضای کاری بالا برای تخصص های دوره اوسبیلدونگ

معایب دوره اوسبیلدونگ در آلمان

  • حتماً باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید
  • معمولاً بالاترین حد دستمزد کمتر از دیگر مشاغل هست
  • تعداد پست های مدیریتی در این مشاغل کم است
  • در طول دوره وقت آزاد کمی دارید
  • امکان ادامه تحصیل بعد از کارشناسی در اغلب مواقع وجود ندارد
  • فرصت پیشرفت شغلی محدودتر است

مدارک لازم جهت ویزای آوسبیلدونگ آلمان

افرادی که متقاضی تحصیل در دوره های آوسبیلدوینگ آلمان هستند و جزو کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، باید قبل از شروع دوره کارآموزی، ویزای آلمان را دریافت کنند. در واقع بعد از ثبت نام در دوره اوسبیلدونگ، باید مدارک را برای سفارت آلمان ارسال کنید و منتظر دریافت ویزای تحصیلی آلمان باشید. مهمترین مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای اوسبیلدونگ آلمان عبارت اند از:

  • رزومه تحصیلی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • عکس پاسپورتی به همراه پاسپورت
  • کاورلتر
  • قرارداد اوسبیلدونگ با مشخصات کارفرما، مدت آموزش، شرح آموزش شغلی، دستمزد ناخالص در ماه
  • فرم شرح شغلی (Stellenbeschreibung) تکمیل شده توسط کارفرما
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح b۱
  • تجربه و سوابق کاری در صورت وجود
  • گواهی تمکن مالی به مبلغ ۹۳۴ یورو در ماه
  • رسید پرداخت هزینه های ویزا به مبلغ ۸۰ یورو
  • بیمه درمانی دانشجویی

مهاجرت از طریق دوره های آوسبیلدونگ یا آموزش حرفه ای

برای افرادی که به دنبال مهاجرت به آلمان هستند و می خواهند از طریق روشی کم دردسر وارد این کشور شوند، اوسبیلدونگ های المان یا آموزش حرفه ای گزینه مناسبی محسوب می شود. مزیت اصلی این دوره ها این است که شما می توانید بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی، شغل مناسبی در بازار کار آلمان پیدا کنید. از طرفی دیگر نیازی نیست که درگیر دردسرهای پیدا کردن جاب آفر آلمان برای کار در این کشور باشید. شما از طریق دوره های اوسبیلدونگ به راحتی ویزای آوسبیلدونگ سفارت آلمان را دریافت می کنید و وارد این کشور می شید.

هر سوالی درباره اوسبیلدونگ آلمان دارید، بپرسید!

ما در این نوشته تلاش کردیم تا شما را با شرایط سنی اوسبیلدونگ آلمان و لیست اوسبیلدونگ های آلمان آشنا کنیم. اگر شما هم علاقه مند به مهاجرت تحصیلی به آلمان هستید و می خواهید در سریع ترین زمان ممکن وارد این کشور شوید، می توانید با کارشناسان و وکلای ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرید و مشاوره تخصصی دریافت کنید. همچنین هر سوالی در رابطه با شرایط اوسبیلدونگ المان دارید با کارشناسان ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنند.