روش‌های مهاجرتی بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند اقامت اسپانیا را اخذ کنند. با این حال یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های متقاضیان، به همراه بردن اعضای خانواده و اخذ ویزای همراه اسپانیا است.

راهنمای مطالعه

اگر قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را داشته باشید به احتمال زیاد بارها این جمله را شنیده‌اید که «اسپانیا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت همراه با خانواده است». اکثر مردم گمان می‌کنند دلیل این جمله وجود مزایای بسیار زیاد مهاجرت به اسپانیا از جمله سطح کیفی زندگی، اقتصاد پر رونق، موقعیت‌های شغلی فراوان و… است. بدون تردید مزایای ذکر شده را می‌توان جزو دلایل برجسته مهاجرت به این کشور اروپایی دانست. اما اصلی‌ترین علت را می‌توان سهولت اخذ ویزای همراه اسپانیا نسبت به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دانست. به این معنا که متقاضیان مهاجرت به اسپانیا می‌توانند از روش‌های مختلفی به این کشور مهاجرت کرده و اعضای خانواده خود را نیز همراه با خود ببرند. طبق قوانین کشور اسپانیا افرادی که ویزای دائم اسپانیا را داشته و در آنجا زندگی کنند در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند برای اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) درخواست دریافت ویزا دهند.

البته به این نکته دقت کنید که اگر متقاضی موفق به اخذ اقامت اسپانیا شود، می‌تواند برای دیگر اعضای خانواده نیز درخواست ویزای همراه کند و امکان صدور ویزای همراه همزمان با صدور ویزای فرد متقاضی غیرممکن است. مدت زمان اعتبار ویزای همراه اسپانیا به اعتبار اقامت فرد اصلی بسته است. در ادامه این مقاله از موسسه ایزی راه، اطلاعات جامعی درباره اخذ ویزای همراه در اسپانیا را به شما همراهان گرامی ارائه می‌دهیم.

شرایط اخذ ویزای همراه اسپانیا

در اغلب مواقع افرادی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند تمایل دارند اعضای خانواده خود را نیز همراه خود ببرند و در کنار عزیزانشان مراحل موفقیت را طی کنند. این افراد برای رسیدن به هدفشان باید به دنبال دریافت ویزای همراه بروند. شرایط اخذ این ویزا تا حد زیادی به شرایط متقاضی بستگی دارد.

متقاضیان بین المللی که عضو کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس هستند نیاز به اخذ ویزای همراه ندارند و می‌توانند به راحتی بستگان خود را به اسپانیا ببرند. در مقابل متقاضیان خارجی که جزو کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند برای همراه داشتن اعضای خانواده خود در اسپانیا باید ویزای همراه دریافت کنند. به این صورت است که فرد باید یک سال در کشور اسپانیا زندگی کند و پیش از ورود اعضای خانواده‌اش در اسپانیا، مجوز اقامت این کشور برای سال آینده را گرفته باشد.

با این وجود در صورت وجود یکی از شرایط زیر، اعضای خانواده متقاضی واجد شرایط درخواست ویزای همراه اسپانیا خواهند بود:

  • برخورداری از مجوز اقامت طولانی مدت در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • در اختیار داشتن کارت آبی اتحادیه اروپا
  • اخذ ویزای تحصیلی کشور اسپانیا
  • زندگی کردن متقاضی به مدت حداقل یک سال در اسپانیا و تمدید حداقل یک مرتبه ویزای اقامت خود
  • گواهی تمکن مالی دعوت کننده

مراحل اخذ ویزای همراه اسپانیا

مراحل اخذ ویزای همراه اسپانیا

افراد متقاضی دریافت ویزای همراه اسپانیا باید مراحلی را پشت سر بگذارند. در حقیقت نه تنها فرد دعوت کننده بلکه شخص دعوت شده نیز باید مراحل مشخصی را طی کند. در نخستین مرحله شخص دعوت کننده می‌بایست مدارک خود که شامل مجوز کار و اقامت رسمی اسپانیا است را آماده کرده و برای دریافت وقت به اداره مهاجرت این کشور اروپایی مراجعه کند. سپس اسناد و مدارک مورد نیاز دیگر به همراه فرم EX-02 را در روز تعیین شده به سفارت تحویل دهد. در مراحل بعد اداره مهاجرت طی حداکثر ۶۰ روز مدارک را ارزیابی کرده و نتیجه را به متقاضی اعلام می‌کند.

چنانچه جواب اداره مهاجرت مثبت باشد، شخص دعوت شده باید طی دو ماه نامه پذیرش و دعوت نامه را به سفارت اسپانیا در ایران تحویل دهد. در مرحله نهایی نیز مدارک ارائه شده در سفارت کشور ایران بررسی شده و نتیجه درخواست ویزا به متقاضی اعلام می‌گردد.

نکته: توجه داشته باشید که هر یک از اعضای خانواده باید اسناد شخص خود را مانند سند ازدواج برای دعوت همسر و… ارائه دهند.

روش‌های اخذ ویزای همراه در اسپانیا

روش‌های اخذ ویزای همراه در اسپانیا

معمولا اقامت اسپانیا در دو حالت کوتاه مدت (کمتر از ۶ ماه) و بلند مدت (بیشتر از ۶ ماه) ارائه می‌شود. متقاضیانی که به دنبال اخذ ویزای همراه اسپانیا هستند، باید ابتدا اقامت بلند مدت یا دائم خود را اخذ کرده و سپس به سراغ درخواست ویزای همراه بروند. از روش‌های مختلفی می‌توان برای اخذ ویزای همراه در اسپانیا اقدام کرد که در ادامه رایج‌ترین شیوه‌های دریافت اقامت کشور اسپانیا را معرفی می‌کنیم.

اخذ ویزای همراه اسپانیا با مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به اسپانیا را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های ایمن برای اخذ ویزای همراه در نظر گرفت. متقاضیان دریافت ویزای همراه ابتدا باید اقامت خود را دریافت کند. دانشجوی خارجی پس از ورود به اسپانیا و اخذ کارت اقامت می‌تواند برای اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود اقدام کند. همانطور که متوجه شدید دریافت ویزای همراه دانشجویی برای همسر و فرزندان فرد در یک زمان ممکن نیست. همچنین دقت داشته باشید که در دست داشتن مدرک زبان اسپانیایی سطح B1 یا حداقل نمره آیلتس ۶.۵ برای متقاضی تحصیل در این کشور ضروری است.

دریافت ویزای همراه اسپانیا از طریق کار

متقاضی بین المللی برای اخذ ویزای همراه اسپانیا از طریق کار نخست باید در کشور مقصد یک کارفرما بیابد که نیازمند نیروی کار دارای شرایط فرد متقاضی باشد. در این نوع مهاجرت نیز، فرد باید ابتدا اقامت کشور اسپانیا را دریافت کرده و سپس برای اخذ ویزای همراه اعضای خانواده خود اقدام کند. به این معنا که پس از تایید شدن پرونده فرد متقاضی، وی مجاز به درخواست دریافت ویزای همراه می‌شود. البته این شرایط برای افرادی که متقاضی اخذ اقامت از طریق پناهندگی هستند کمی متفاوت است. این افراد پاسپورت اسپانیایی را دریافت می‌کنند که تا حداقل تا ۵ سال حق بازگشت به کشور ایران را نخواهند داشت.

نکته‌: به خاطر داشته باشید که دولت اسپانیا به هیچ فردی مجوز دو تابعیتی نمی‌دهد مگر اینکه فرد در زمان تولد دو تابعیتی باشد. برای مثال فردی که دارای تابعیت اسپانیا است اگر در آمریکا متولد شود هر دو تابعیت را دریافت می‌کند. این در حالیست که در اسپانیا، به جز موارد استثنا، فرد زمانی مجاز به دریافت تابعیت اسپانیایی است که تابعیت قبلی خود را ترک کرده باشد. البته همانگونه که گفتیم شرایط استثنایی هم وجود دارد که فرد می‌تواند نسبت به دریافت تابعیت این کشور اقدام کرده و به عنوان فردی دو تابعیتی شناخته شود.

دریافت ویزای همراه اسپانیا از طریق ازدواج

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به اخذ اقامت دائم اسپانیا دست یافت ازدواج با فردی اسپانیایی است. افرادی که جزو کشورهای اتحادیه اروپا نیستند برای اخذ اقامت دائم اسپانیا باید حداقل ۱۰ سال در این کشور اروپایی حضور داشته باشند. در رابطه با دریافت ویزای همراه اسپانیا از طریق ازدواج باید بگوییم که در صورت ازدواج با فردی اسپانیایی نمی‌توانید فرد یا افرادی را به عنوان همراه با خود به این کشور ببرید. فقط یک استثنا وجود دارد، آن هم زمانی است که متقاضی فرزند قانونی‌ زیر ۱۸ داشته باشد. در چنین شرایطی فرد متقاضی پس از دریافت کارت اقامت اسپانیا، مجاز به اخذ ویزای همراه خواهد بود.

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای همراه اسپانیا

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای همراه اسپانیا

افرادی که قصد مهاجرت به کشور اسپانیا و سپس دریافت ویزا برای همراهان خود را دارند می‌بایست مدارکی را آماده کنند. اولین گام برای دریافت ویزا همراه در این کشور درخواست فرد مقیم اسپانیا است که باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • پاسپورت معتبر خود و تمامی اعضای خانواده
  • مجوز اقامت دائم
  • گواهی ازدواج
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی اجاره مسکن یا خرید ملک

در دومین قدم، خانواده متقاضی باید در طول ۲ ماه به سفارت اسپانیا در ایران مراجعه کنند و مدارک زیر را نیز ارائه دهند:

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • مدارک سلامت پزشکی
  • مدارک اثبات روابط خانوادگی

مدت زمان اخذ ویزای همراه خانواده در اسپانیا

مدت زمان اخذ ویزای همراه خانواده در اسپانیا

در اکثر مواقع پروسه اخذ ویزای همراه اسپانیا بین ۴ تا ۶ ماه زمان می‌برد؛ زیرا پس از ارائه مدارک مورد نیاز توسط متقاضی، اداره مهاجرت اسپانیا و کنسولگری این کشور می‌بایست مدارک را بررسی و بازبینی کرده و سپس تایید کنند. بعد از تایید این اداره، افراد دعوت شده باید در کشور خود وقت سفارت گرفته و مدارک مورد نیاز ذکر شده را ارائه دهند. بدیهی است که تمام این اقدامات دارای پروسه‌ای نسبتا زمان‌بر هستند.

نتیجه گیری

مهاجرت به یک کشور اروپایی زیبا و جذاب همراه با اعضای خانواده، آرزوی بسیاری از مردم سراسر دنیا است. روش‌های مهاجرتی بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند اقامت اسپانیا را اخذ کنند. با این حال یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های متقاضیان، به همراه بردن اعضای خانواده و اخذ ویزای همراه اسپانیا است. در این مقاله شیوه‌های مختلف دریافت ویزای همراه کشور اسپانیا از جمله مهاجرت تحصیلی، کاری و از طریق ازدواج را بررسی کردیم. اگرچه هر یک از این روش‌ها دارای شرایط و مزایای منحصر به فرد خود هستند، اما در تمامی شیوه‌های ذکر شده فرد متقاضی ملزم به دریافت اقامت دائم خود و سپس اقدام برای دریافت ویزای همراه اسپانیا است.

تلاش کردیم در این مطلب آموزشی مهم‌ترین نکات درباره ویزای همراه در اسپانیا را شرح دهیم. اما اگر کماکان سوالی ذهنتان را به خود مشغول کرده است می‌توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرید؛ چرا که متخصصان این موسسه با داشتن سابقه درخشان در زمینه مهاجرت به اسپانیا و اخذ ویزای همراه، شما را تا موفقیت همراهی خواهند کرد.