طرفی قبولی در کنکور ایران جهت تحصیل در رشته پزشکی برای دانش آموزان سخت و دشوار است بنابراین بسیاری از آن ها ترجیح می دهند تا برای تحصیل در این رشته به کشورهای دیگر مهاجرت کنند

راهنمای مطالعه

همانطور که میدانید تحصیل در رشته پزشکی طرفداران زیادی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا دارد، به دلیل این علاقه مندی به رشته پزشکی، دانش آموزان باید با داشتن اطلاعات کامل برای تحصیل در این رشته اقدام کنند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم با بررسی تمام زوایای تحصیل در این رشته پرطرفدار، شما را به آگاهی کامل برسانیم. در این نوشتار، تاریخچه پزشکی، مدت زمان تحصیل و سایر اطلاعات درباره این رشته تحصیلی را بررسی می کنیم.

اگر قصد تحصیل پزشکی در خارج از کشور را دارید برای بررسی شرایط خود می توانید با کارشناسان با تجربه ما در ایزی راه در ارتباط باشید.

تاریخچه علم پزشکی در جهان

با توجه به اینکه احتمالا قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارید اطلاع از تاریخچه این علم مهم می تواند در فراگیری بهتر آن به شما کمک کند. تاریخ علم پزشکی به هزاران سال پیش برمی گردد، زیرا انسان ها همیشه به دنبال راه هایی برای درک و درمان بیماری ها بوده اند. در تمدن های باستان، درمان بیماری ها اغلب با باورهای مذهبی و خرافات درهم آمیخته بود. در اینجا به نقاط عطف علم پزشکی در طول تاریخ می پردازیم:

  • تمدن های باستانی (3000 سال قبل از میلاد – 500 سال پس از میلاد): پزشکی مصر باستان، بر مشاهدات تجربی با تشخیص ها و درمان هایی که اغلب حول آیین ها و درمان های جادویی متمرکز بود کار میکند. طب چینی باستان، بر اساس اصول یین و یانگ، به دنبال متعادل کردن انرژی بدن از طریق گیاهان دارویی و طب سوزنی انجام میشد.
  • امپراتوری روم و عصر طلایی اسلامی (500 – 1300 میلادی): در دوره روم، دانش پزشکی به رشد خود ادامه داد و جالینوس یک چهره برجسته در آناتومی و نظریه پزشکی بود، همچنین عصر طلایی اسلامی شاهد ترجمه و حفظ متون پزشکی یونانی و رومی متعددی بود که به گسترش دانش در زمینه هایی مانند جراحی و فارماکولوژی کمک کرد.
  • اروپای قرون وسطی (1300 – 1500 میلادی): کلیسای کاتولیک تأثیر قابل توجهی بر عملکرد پزشکی داشت و اغلب بر دعا و مناسک مذهبی به عنوان روش های درمانی تأکید می کرد، همه گیری مرگ سیاه در قرن چهاردهم منجر به افزایش علاقه به درک علم پزشکی واقعی و جلوگیری از گسترش بیماری ها شد.
  • رنسانس و انقلاب علمی (1500 – 1700 میلادی): رنسانس شاهد احیای علاقه به متون پزشکی یونان و روم باستان بود که منجر به پیشرفت در دانش تشریحی و تشریح شد.
  • روشنگری و پزشکی مدرن (1700 تا کنون): رشته میکروبیولوژی در قرن نوزدهم با کشف میکروب هایی توسط لوئی پاستور که میکروارگانیسم ها را به بیماری مرتبط می کند، ظهور کرد. توسعه بیهوشی، آنتی بیوتیک ها و واکسن ها در قرن 19 و 20 انقلابی در روش های جراحی و پیشگیری از بیماری ها ایجاد کرد، همچنین پیشرفت های فناوری مانند اشعه ایکس، ام آر آی و توالی یابی DNA، تشخیص و درمان دقیق تری را امکان پذیر کرده است.

تحصیل در رشته پزشکی برای چه افرادی مناسب است؟

درست است که حرفه پزشکی می تواند چشم اندازهای امیدوارکننده ای را از لحاظ شخصیت اجتماعی و درآمد زایی بالا داشته باشد، اما بسیار مهم است که با شخصیت و روحیات شما متناسب باشد. اولین قدم در رابطه با تحصیل در رشته پزشکی، رسیدن و شناخت از خود می باشد، باید مطمئن شوید که می توانید از پس سختی ها و چالش های این رشته حساس بر بیایید. مهم ترین نکته در رشته پزشکی داشتن صبر و پشتکار می باشد چرا که این رشته مستقیماً به جان انسان ها مربوط است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی بر جای گذارد.

شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور

شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور

بسته به کشوری انتخابی شما شرایط تحصیل متفاوت خواهد بود؛ اما در نظر داشته باشید که در اکثر کشورها جهت تحصیل در رشته پزشکی بایستی در آزمون ورودی شرکت کنید و مدرک زبان ارائه دهید. البته در کشوری مثل چین از این دو مورد معاف هستید و همین مسئله چین را به یک کشور محبوب در میان متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در خارج از کشور تبدیل کرده است.

از نظر هزینه نیز تحصیل پزشکی با توجه به دروس تئوری و عملی این رشته با مقادیر مختلفی همراه است اما شما می توانید در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه با ورود به مراکز آموزشی دولتی بدون پرداخت شهریه تحصیل کنید.

اگر قصد تحصیل پزشکی در خارج از کشور را دارید؛ می توانید برای بررسی شرایط خود با کارشناسان ما در ایزی راه در ارتباط باشید.

تحصیل رشته پزشکی در مقطع عمومی

تحصیل رشته پزشکی در مقطع عمومی

دوره تحصیل برای مدرک لیسانس پزشکی معمولاً 8 سال است و در طول این مدت، دانشجویان یک برنامه درسی جامع را سپری می کنند که به چهار دوره اصلی تقسیم می شود.

  • اولین دوره که به عنوان علوم پایه شناخته می شود، بر ارائه مباحث پایه ای قوی به دانشجویان در زمینه های اساسی دانش پزشکی متمرکز است. این دوره شامل موضوعاتی مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، فارماکولوژی و آسیب شناسی است که به دانشجویان درک کاملی از بدن انسان، عملکردهای آن، بیماری ها و تأثیر داروها ارائه می دهد.
  • دوره دوم که به عنوان آسیب شناسی فیزیولوژیکی شناخته می شود بر مطالعه عمیق تر درباره بیماری های مختلف و مکانیسم های زمینه ای آنها می پردازد. در این دوره آموزش هایی مثل شرح حال نویسی و انواع جراحی ها، داخلی، زنان و کودکان را فرا می گیرند.
  • دوره های سوم و چهارم هر دو به عنوان کارآموزی و کارورزی بالینی شناخته می شوند. این دوره ها به دانشجویان اجازه می دهند تا دانش نظری خود را در یک محیط عملی به کار گیرند. در طول دوره کارآموزی بالینی، دانشجویان در بیمارستان ها یا سایر مراکز مراقبت های بهداشتی تحت نظارت متخصصان پزشکی با تجربه کار می کنند. آنها فعالانه در مراقبت، تشخیص، درمان و مدیریت بیمار شرکت می کنند. این تجربه عملی برای توسعه مهارت های بالینی، توانایی های تصمیم گیری اخلاقی و حرفه ای بودن ضروری است.

در طول دوره تحصیل، دانشجویان همچنین در فعالیت‌های مختلف تحقیقاتی پزشکی، برنامه‌های سلامت جامعه و چرخش در تخصص‌های مختلف پزشکی مشغول هستند. این فعالیت ها دانش آنها را گسترش می دهد و آنها را در معرض حوزه های مختلف پزشکی قرار می دهد.

به طور کلی، دوره تحصیلی مدرک لیسانس پزشکی برای ارائه آموزش جامع در علوم پزشکی به دانشجویان و آماده سازی آنها برای تبدیل شدن به پزشکان شایسته و دلسوز طراحی شده است.

دوره طرح تحصیل در رشته پزشکی چند ساله است؟

دوره طرح تحصیل در رشته پزشکی چند ساله است؟

رشته پزشکی جزو 11 رشته ای می باشد که باید حدود دو سال طرح را بگذرانند ولی در بعضی شرایط از گذراندن دوره طرح می توانید معاف شوید که شامل موارد زیر هستند:

  • فارغ التحصیلان خارج از کشور
  • 10 نفر اول کنکور تجربی
  • افراد دارای بیماری خاص و با تایید شورای عالی وزارت
  • خانم هایی که همسر فوت شده دارند
  • دارندگان مدال طلای المپیاد دانش آموزی

جمع بندی

تحصیل در رشته پزشکی با توجه به اینکه آرزوی بسیاری از دانش آموزان و والدین آنها می باشد ولی ممکن است که باعث موفقیت و احساس رضایت آن ها نشود، چون بدون توجه به شرایط روحی و تایپ شخصیتی، این رشته تحصیلی را انتخاب کرده اند به همین دلیل بررسی شخصیت و توانمندی افراد بسیار مهم است. از طرفی قبولی در کنکور ایران جهت تحصیل در رشته پزشکی برای دانش آموزان سخت و دشوار است بنابراین بسیاری از آن ها ترجیح می دهند تا برای تحصیل در این رشته به کشورهای دیگر مهاجرت کنند؛ کارشناسان باتجربه ایزی راه در کنار شما هستند تا مسیر ورود به این رشته را در کشورهای مختلف دنیا برای شما هموار سازند؛ شما می توانید از طریق راه های ارتباطی با آن ها در تماس باشید.