آزمون gmat چیست؟ gmat از جمله معتبرترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی در رشته‌های مدیریتی است.

راهنمای مطالعه

آزمون gmat چیست؟ gmat از جمله معتبرترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی در رشته‌های مدیریتی است. کسانی که علاقمند به اخذ پذیرش تحصیلی در رشته‌های مدیریتی دانشگاه‌های خارج از کشور هستند باید در کنار مدارک لازم برای ویزای تحصیلی نتیجه آزمون gmat خود را نیز ارائه دهند. ما در این مطلب از وب سایت مهاجرتی ایزی راه، تلاش کرده‌ایم تا شما را با نحوه ثبت نام آزمون gmat در ایران و دیگر جزئیات این آزمون آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا دقیقاً بدانید آزمون gmat برای چه رشته‌هایی است و چگونه می‌توان برای این آزمون آماده شد؟

آزمون GMAT (جی مت) چیست؟

قبل از آن که به سراغ پاسخ به سوالات تخصصی پیرامون آزمون gmat بین‌المللی برویم، باید به این سوال بنیادی پاسخ دهیم که آزمون gmat چیست؟ جی مت، خلاصه شده عبارت Graduate Management Admission Test است و نشان می‌دهد که دانشجویان مدیریتی برای این که بتوانند از دانشگاه‌های معتبر دنیا پذیرش تحصیلی بگیرند بهتر است که مدرک این آزمون معتبر را داشته باشند.

gmat از جمله قدیمی‌ترین آزمون‌هایی است که در سراسر دنیا برگزار می‌شود. قدمت آن به سال ۱۹۵۳ برمی‌گردد. این آزمون توسط گروهی از نظران حوزه مدیریت موسوم به GMAC که از ۹ بیزینس اسکول مختلف و کمپانی ETS متشکل شده، طراحی شده است.  جالب است که بدانید کمپانی این همان کمپانی است که آزمون GRE را نیز طراحی کرده است.

بسیاری از متخصصان وادی کسب و کار آزمون gmat را به عنوان کنکوری سرنوشت ساز و حائز اهمیت برای متقاضیان ورود به رشته‌های مدیریتی در نظر می‌گیرند. آزمون gmat یک آزمون تستی سه ساعت و نیمه است که مهارت‌های تحلیل، زبان و محاسباتی متقاضیان را ارزیابی می‌کند. این آزمون پتانسیل موفقیت فرد را در زمینه مدیریت اندازه می‌گیرد. سوالات آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شکلی هدفمند روی مهارت‌های کلیدی مدیریتی و توانایی‌های افراد در زمینه بیزینس تمرکز کرده است.

با بخش های ازمون gmat آشنا شوید

بخش های ازمون gmat

در اینجا به تعدادی از مهمترین مهارت‌هایی که در آزمون بین‌المللی gmat به آن پرداخته می‌شود، اشاره کرده‌ایم:

ارزشیابی نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment : AWA )

مدت زمان پاسخ به سوالات در این بخش ۳۰ دقیقه است. هدف آن بررسی توانایی افراد در فهم و واکاوی استدلال‌های نهفته در یک نوشته و سپس نقد و تحلیل آن است. شاید فکر کنید این بخش مشابه بخش‌های رایتینگ یا نوشتاری آزمون‌هایی مثل آیلتس یا تافل است. اما باید بدانید که بخش نوشتاری آزمون gmat تفاوت بسیار زیادی با بخش نوشتاری آیلتس و تافل دارد و در واقع پیچیده‌تر از آنهاست. این بخش توسط کامپیوتر و یک شخص تصحیح کننده سی می‌شود و نمره‌ای بین صفر تا ۶ به متقاضی تعلق می‌گیرد. نمره نهایی میانگین نمره کامپیوتر و شخص تصحیح کننده خواهد بود.

بخش استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning)

این بخش نیز ۳۰ دقیقه زمان دارد و در آن توانمندی متقاضی در تحلیل منابع مختلف اطلاعاتی از جمله انواع جدول و نمودارها ارزیابی می‌شود.جالب است بدانید بخش استدلال یکپارچه خود دارای ۱۲ سوال در چهار بخش مجزا است که عبارتند از:

  • تفسیر بصری (Graphic Interpretation)
    • تحلیل دوقسمتی (Two-Part Analysis)
    • تحلیل جدول (Table Analysis)
    • استدلال چند منبعی ( Multi-Source Reasoning )

بخش مهارت محاسباتی (Quantitative )

از جمله مهم‌ترین بخش‌های آزمون gmat قسمت مهارت محاسباتی آن است. این بخش شامل سوالات تحلیلی و محاسباتی ریاضی بوده و تلاش می‌کند تا دانش ریاضی متقاضی را در زمینه جبر و استدلال ارزیابی کند. سختی سوالات این بخش نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است. به همین دلیل زمان پاسخگویی به سوالات آن حدود ۷۵ دقیقه در نظر گرفته شده است. نمره این بخش هم اعداد بین صفر تا ۶۰ هستند. میانگین نمره داوطلبان در سال‌های اخیر در بخش مهارت محاسباتی ۳۶ از ۶۰ بوده است.

بخش مهارت کلامی (Verbal)

بخش مهارت‌های کلامی جزو دشوارترین بخش‌های آزمون gmat به شمار می‌رود. در این قسمت متقاضیان باید به سوالات درک مطلب تصحیح جمله و تحلیل انتقادی پاسخ دهند. مهارت و تسلط شما در زبان انگلیسی در این بخش بسیار کمک کننده است. بخش مهارت کلامی آزمون جی مد از ۴۱ سوال ۵ گزینه‌ای تشکیل شده که داوطلبان باید در مدت زمان ۷۵ دقیقه به آن پاسخ دهند. میانگین سال‌های اخیر نمرات داوطلبان در این بخش ۲۸ از ۶۰ می‌باشد.

شیوه نمره دهی آزمون GMAT چگونه است؟

شیوه نمره دهی آزمون GMAT

افرادی که متقاضی ثبت نام در آزمون gmat در ایران هستند این سوال را می‌پرسند که شیوه نمره دهی این آزمون چگونه است؟

به طور کلی نمره آزمون gmat بین‌المللی به دو صورت گزارش می‌شود. در حالت اول یک نمره تفکیکی برای سه بخش مجزای این آزمون ارائه می‌شود. در حالت دوم یک نمره نهایی که ترکیبی از دو بخش غیر نگارشی آن است ارائه می‌گردد که حداکثر آن ۸۰۰ است.

بر اساس آنچه که موسسه GMAC, اعلام کرده است میانگین نمرات شرکت کنندگان در آزمون جیمک در سال‌های اخیر عددی بین ۵۳۰ تا ۵۴۰ بوده است. حدود ۷۰ درصد از داوطلبان توانستند نمره بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ را به دست آوردند. این آمارها نشان می‌دهد که کسب نمره بالای ۶۰۰ در آزمون متن یک نتیجه ارزشمند بوده و کسانی که نمره بالای ۷۰۰ به دست آورند جزو اندک افرادی هستند که توانسته‌اند این آزمون را با نتیجه عالی به پایان برسانند.

منابع مناسب آزمون GMAT کدام اند؟

منابع مناسب آزمون GMAT

شناخت منابع مناسب جهت آمادگی آزمون جی مت، اهمیت زیادی دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای آمادگی شرکت در آزمون gmat مراجعه به وب سایت رسمی این آزمون و استفاده از نرم‌افزار رایگان آن است. ناگفته نماند که این نرم‌افزار رایگان صرفاً در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که در سایت آزمون ثبت نام کرده‌اند. نرم‌افزار مذکور همان نرم‌افزاری است که برای برگزاری آزمون gmat واقعی از آن استفاده می‌شود. بنابراین این نرم‌افزار نوعی شبیه ساز برای آزمون واقعی است

روش دیگر برای موفقیت در آزمون gmat نمونه سوالات سوال‌های گذشته این آزمون است. به این منظور شما می‌توانید از منابع موجود در سایت QSLEAP بهره‌مند شوید. همچنین در بخش زیر لیستی از بهترین منابع برای موفقیت در آزمون gmat را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

  • The Official Guide to the GMAT Review Bundle + Question Bank + Video
  • Complete GMAT Strategy Guide Set: Manhattan Prep GMAT Strategy Guides
  • Ace the GMAT: Master the GMAT in 40 Days
  • GMAT for Dummies
  • (1,138 GMAT Practice Questions: Princeton Review (Graduate School Test Preparation
  • GMAT Test Prep
  • The GMAT Roadmap: Expert Advice Through Test Day
  • 30 Day GMAT Success
  • Franklin GMAT Vocab Builder
  • GMAT Clarity: The Official Guide for GMAT Self-Study

هزینه و نحوه ثبت نام در آزمون gmat

هزینه و نحوه ثبت نام در آزمون gmat

تا اینجا تلاش کردیم علاوه بر پاسخ به سوال آزمون gmat چیست؟ شما را با جزئیات و ساختار آزمون و منابع ارزشمند برای قبولی در این آزمون آشنا کنیم. در این بخش قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توانیم در آزمون ثبت نام کرده و باید چه هزینه‌ای بپردازید؟

متاسفانه آزمون جی مت در ایران برگزار نمی‌شود. بهترین راه برای شرکت در این آزمون ثبت نام در حوزه‌های امتحانی آزمون gmat در کشورهای نزدیک به ایران مثل قطر، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، امارات و ترکیه است. متقاضیان برای شرکت در آزمون gmat باید وارد سایت این شده و و اکانت شخصی خود را بسازند در ادامه اطلاعات پروفایل را تکمیل کنند.

ناگفته نماند که هزینه شرکت در آزمون gmat حدود ۲۸۵ دلار آمریکا معادل ۲۵۰ یورو یا ۲۲۵ پوند انگلیس است. شما می‌توانید این هزینه را با کارت‌های اعتباری ویزا یا مستر کارت بپردازید. اگر برای ثبت نام در آزمون gmat سوال یا ابهامی دارید یا نیازمند مشاوره تخصصی هستید، همین الان با مشاوران و حقوقدانان ایزی راه تماس بگیرید تا شما را  راهنمایی کنند.