گپ تحصیلی چیست؟ منظور از گپ تحصیلی مدت زمانی است که از آخرین مدرک تحصیلی شما تا زمان اقدام به مهاجرت، می‌گذرد.

راهنمای مطالعه

یکی از دلایل عدم موفقیت برخی افراد در دریافت پذیرش یا ویزا، گپ تحصیلی است. احتمالاً بارها نیز به گوش شما خورده که شخصی به دلیل گپ تحصیلی نتوانسته ویزا بگیرد. اما گپ تحصیلی چیست؟ منظور از گپ تحصیلی مدت زمانی است که از آخرین مدرک تحصیلی شما تا زمان اقدام به مهاجرت، می‌گذرد. این موضوع تاثیر زیادی روی روند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی دارد. از این رو ما در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه به بررسی تاثیر گپ تحصیلی در اپلای و نحوه رفع مشکل گپ تحصیلی می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مقاله شما می‌دانید که گپ تحصیلی چگونه روی اخذ پذیرش تاثیر می‌گذارد و با کشورهایی که گپ تحصیلی مهم نیست آشنا می‌شوید.

گپ تحصیلی چیست؟

از جمله فاکتورهای مهمی که هنگام بررسی مدارک شما در دانشگاه یا سفارت کشور مورد نظر به آن توجه می‌شود، فاصله آخرین مدرک تحصیلی شما تا زمان حال است. چنانچه وقفه زمانی زیادی بین گرفتن آخرین مدرک تحصیلی و زمان اقدام برای اخذ پذیرش وجود داشته باشد، به آن گپ تحصیلی گفته می‌شود.

در ادامه شما باید با ارائه مدارک و مستندات کافی برای توجیه گپ تحصیلی اقدام کنید. چنانچه نتوانید به دانشگاه یا سفارت کشور مورد نظر اثبات کنید که برای گپ تحصیلی دلیل قانع کننده داشته‌اید به احتمال زیاد درخواست شما رد می‌شود. علت رد شدن درخواست در اثر گپ تحصیلی چیه؟ چرا دانشگاه‌ها یا سفارت کشورهای مختلف درخواست برخی متقاضیان را به دلیل گپ تحصیلی ریجکت می‌کنند؟

دلیل این موضوع این است که افرادی که گپ تحصیلی زیادی دارند، معمولاً آمادگی ذهنی کمتری داشته و به دلیل فاصله گرفتن از محیط تحصیل و فراموشی دروس یا قدیمی بودن اطلاعات دانشگاهی، دیرتر می‌توانند با شرایط تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور تطبیق پیدا کنند.

از طرفی وجود گپ تحصیلی زیاد ممکن است این پیغام را به آفیسر پرونده برساند که متقاضی انگیزه کافی برای تحصیل نداشته و همین موضوع باعث می‌شود که درخواست ویزای متقاضی را رد کند. البته در نظر داشته باشید که همیشه داشتن گپ تحصیلی منجر به رد درخواست شما نمی‌شود و اگر با نحوه رفع مشکل گپ تحصیلی و توجیه آن آشنایی داشته باشید، می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی پذیرش و ویزای تحصیلی بگیرید.

تاثیر گپ تحصیلی در اپلای

تاثیر گپ تحصیلی در اپلای چیست

بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به خصوص دانشگاه‌های کانادا و دانشگاه‌های اروپایی واقع در حوزه شینگن، اهمیت زیادی برای گپ یا وقفه تحصیلی قائل هستند و ترجیح می‌دهند دانشجویانی را پذیرش کنند که فاصله تحصیلی کمتری دارند.

البته در سراسر دنیا دانشگاه‌های معتبری وجود دارند که گپ تحصیلی برای آنها اهمیت چندانی ندارد و آنچه که مهم است ریز نمرات، معدل و توانایی مالی دانشجو می‌باشد. با این حال در خیلی از مواقع سفارت کشور مورد نظر تاکید زیادی روی گپ یا وقفه تحصیلی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید زحمات و پیگیری‌های شما به نتیجه مطلوب ختم شود، بهترین کار این است که با مشاوران و کارشناسان متخصص ایزی راه تماس بگیرید تا پرونده شما از نظر گپ تحصیلی و دیگری ایرادات ارزیابی شود و بهترین راهکارها را جهت برطرف کردن این مشکل به شما پیشنهاد دهند.

حد نرمال گپ تحصیلی چقدر است؟

حد نرمال گپ تحصیلی چقدر است؟

بعد از سوالاتی مثل گپ تحصیلی یعنی و منظور از گپ تحصیلی چیست؟ دیگر سوالی که معمولاً از کارشناسان ایزی راه پرسیده می‌شود این است که حد نرمال وقفه تحصیلی چقدر است؟

گرچه بازه زمانی مشخصی به عنوان حد نرمال و استاندارد گپ تحصیلی تعریف نشده است؛ اما به طور کلی اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس را دارید حداکثر گپ تحصیلی قابل قبول یک بازه ۲ الی ۳ ساله است. یعنی حداکثر ۲ الی ۳ سال می‌توانید بین گرفتن مدرک دیپلم و اقدام برای مقطع لیسانس فاصله بیندازید.

متقاضیانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در خارج از کشور را دارند نیز حداکثر می‌توانند تا ۵ سال گپ تحصیلی داشته باشند. البته ناگفته نماند که هرچه مدت زمان گپ تحصیلی کمتر باشد شانس شما برای اخذ پذیرش و ویزا بیشتر خواهد بود.

حداکثر مدت زمان گپ تحصیلی قابل قبول برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا نیز ۱۰ سال است. البته در نظر داشته باشید که ممکن است رقبای شما در یک رشته تحصیلی خاص گپ تحصیلی به مراتب کمتری داشته باشند.

چگونه گپ تحصیلی را توجیه کنیم؟

چگونه گپ تحصیلی را توجیه کنیم؟

تا اینجا به سوالاتی مثل گپ تحصیلی چیست پاسخ دادیم و همچنین گفتیم که گپ تحصیلی تا چه حد روی گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی تاثیرگذار است. در این بخش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توانیم گپ تحصیلی موجود در پرونده خود را توجیه کنیم به نحوی که آفیسر یا کمیته ارزیابی دانشگاه قانع شوند؟

اولین قدم برای توجیه گپ تحصیلی شرکت در دوره‌های یا فعالیت‌های کاری تمام وقت و مرتبط با رشته تحصیلی است. یعنی ثابت کنید که در مدت زمانی که مشغول به تحصیل نبوده‌اید، در حال کار و فعالیت مرتبط با رشته تحصیلی خود بوده‌اید. پسرها نیز می‌توانند مدت زمان صرف شده برای گذراندن خدمت سربازی را جزو موارد توجیه گپ تحصیلی ذکر کنند.

اگر قصد تحصیل در کشورهایی مثل کانادا، آمریکا، انگلیس و یا کشورهای پرطرفدار اروپایی را دارید، با توجه به رقابت زیادی که برای گرفتن ویزای این کشورها وجود دارد سخت‌گیری زیادی بر سر گپ تحصیلی مشاهده می‌شود. در نتیجه برای توجیه گپ تحصیلی باید سوابق کاری مرتبط پروژه مقاله و تحقیقات پژوهشی کافی ارائه دهید.

از طرفی ناگفته نماند که علاوه بر دستاوردهای علمی و پژوهشی مواردی مثل بیماری‌های طولانی مدت، خدمت سربازی، ازدواج، تولد فرزندان و و یا مدت زمانی که صرف اخذ مدرک زبان یا سایر مدارک بین المللی می‌شود از جمله دلایل قابل توجیه گپ تحصیلی و شرایط سنی هستند.

آیا می‌توان گپ تحصیلی طولانی را توجیه کرد؟

آیا می‌توان گپ تحصیلی طولانی را توجیه کرد؟

یکی از دغدغه‌های بسیار مهم متقاضیان مهاجرت تحصیلی وجود گپ تحصیلی طولانی مدت آنهاست تجربه نشان داده است که امکان اخذ ویزای تحصیلی حتی برای افرادی که گپ تحصیلی طولانی دارند، وجود دارد. با این حال این موضوع تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می‌شود به طور کلی اگر متقاضی بتواند با استفاده از مواردی که در بخش‌های قبلی گفتیم به خوبی گپ تحصیلی را توجیه کند آنگاه اخذ پذیرش تحصیلی حتی از برترین دانشگاه‌های دنیا بعید نیست. همچنین اگر شخصی گپ تحصیلی زیادی دارد باز هم می‌تواند از طریق ثبت نام در دوره‌های کالج ویزای تحصیلی بسیاری از کشورهای دنیا را دریافت کند.

فرق شرط سنی با گپ تحصیلی چیست؟

فرق شرط سنی با گپ تحصیلی چیست؟

در نظر داشته باشید که گپ تحصیلی با شرایط سنی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی یکسان نیست. به عنوان مثال ممکن است فردی در ۳۰ سالگی در کشورمان فارغ التحصیل شود و بخواهد در سال بعد برای ادامه تحصیل به یک کشور دیگر مهاجرت کند. در چنین شرایطی به دلیل این که هیچ وقفه‌ای بین تحصیل و اقدام به مهاجرت وجود ندارد مشکلی از نظر گپ تحصیلی نخواهد داشت. حالا شخص دیگری را در نظر بگیرید که در سن ۲۴ سالگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و حالا قصد دارد در سن ۳۰ سالگی برای مهاجرت تحصیلی اقدام کند. چنین فردی ۶ سال گپ تحصیلی دارد و باید در پرونده خود دلایل کافی برای این شش سال عدم فعالیت علمی ارائه دهد.

با گپ تحصیلی زیاد چه کنیم؟

اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی هستید و گپ تحصیلی زیادی دارید به هیچ عنوان نگران نباشید. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه به شما کمک می‌کنیم تا به بهترین نحو ممکن گپ تحصیلی خود را توجیه کرده و از بهترین دانشگاه‌های دنیا پذیرش بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر وقت مشاوره تخصصی مهاجرت تحصیلی کافی ست با کارشناسان ایزی راه تماس بگیرید.