با توجه به طولانی بودن طول دوره تحصیل رشته هایی مثل پزشکی یا دندانپزشکی، انتخاب یک دانشگاه معتبر که امکانات تحصیلی و رفاهی کافی را در اختیار دانشجوها قرار دهد، ضروری به نظر می رسد.
در این بین دانشگاه های کشور فرانسه چنین مشخصاتی را دارند و در کنار ارائه آموزش ها با کیفیت بالا، خدمات رفاهی مناسب را در اختیار شما قرار می دهند.

راهنمای مطالعه

آیا با بهترین دانشگاه های پزشکی در فرانسه آشنایی دارید؟ می دانید کدام دانشگاه ها در فرانسه در حوزه پزشکی درجه اعتبار بیشتری دارند؟ تحصیل در دانشگاه های معتبر و درجه یک باعث می شود که شما در آینده فرصت های شغلی بهتری داشته باشید.

از این رو ما در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه قصد داریم بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه را به شما معرفی کنیم. اگر همیشه رویای تحصیل پزشکی را داشتید و می خواهید با میزان شهریه دانشگاه های پزشکی فرانسه و شرایط تحصیل در این دانشگاه ها آشنا شوید، این نوشته را از دست ندهید.

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

به طور کلی دوره تحصیل پزشکی جز طولانی ترین دوره های تحصیلی در سراسر دنیاست که بسته به دانشگاه مورد نظر بین ۷ الی ۹ سال طول می کشد. با توجه به این که شما قرار است حدوداً ۷ الی ۹ سال از دوران جوانی خود را در کشوری سپری کنید که قصد تحصیل پزشکی در آن را دارید، باید در زمینه انتخاب کشور مقصد و دانشگاه مورد نظر، بررسی های زیادی انجام دهید.

یکی از موارد مهمی که جز دغدغه های دانشجوها و دانش آموزان است آزمون ورودی رشته پزشکی می باشد. همانطور که می دانید خیلی از علاقه مندان به این رشته، پشت سد کنکور در ایران می مانند و نمیتوانند وارد این رشته شوند. به طور کلی برای تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی فرانسه نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست و تنها مدرکی که از شما خواسته می شود، مدرک زبان فرانسوی و رزومه تحصیلی است. حال سوالی که پیش می آید این است که اگر دانشجویی به زبان فرانسوی مسلط نباشد تکلیف چیست؟

اگر به زبان فرانسوی مسلط نیستید دو راه پیش روی شما وجود دارد. در روش اول شما می توانید در دوره های آموزش زبان فرانسه و کالج های زبان شرکت کنید و بعد از رسیدن به سطح زبان قابل قبول در دانشگاه علوم پزشکی ثبت نام کنید. روش بعدی هم این است که از برخی از دانشگاه های خصوصی فرانسه که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه میدهند، پذیرش تحصیلی بگیرید.

تعداد این دانشگاه ها کم و شهریه آن ها نسبتاً بالاست. با این حال در برخی از مواقع روش مناسبی برای افرادی ست که نمی خواهند زبان فرانسه را یاد بگیرند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که شما به عنوان یک پزشک در هر صورت برای حضور در بیمارستان، ارتباط با دیگر پزشکان و ارتباط با بیماران باید به زبان فرانسوی مسلط باشید. دوره پزشکی در کشور فرانسه به ۳ مرحله تقسیم می شود.

  • دوره اول: دو سال اول تحصیلی را شامل می شود که دانشجوها بعد از گذراندن سال اول، باید در آزمون جامع شرکت کنند. بعد از موفقیت در این آزمون می توانند به ادامه تحصیل بپردازند.
  • دوره دوم: شامل ۴ سال آموزش یعنی یک سال دروس علوم زیستی بالینی و سه سال دیگر دوره اکسترنی است.
  • دوره سوم: در این دوره دانشجوها باید در آزمون نهایی شرکت کنند و در صورت موفقیت در این آزمون وارد آموزش های بیمارستانی میشوند. دوره اینترنی در این بخش قرار گرفته و بعد از دفاع از پایان نامه، دانشجوها فارغ التحصیل می شوند.

همنطور که گفتیم دریافت مدرک پزشکی عمومی در سیستم آموزشی کشور فرانسه حدود ۹ سال طول می کشد. برای دریافت مدرک تخصص در یکی از شاخه های تخصص پزشکی و جراحی باید حدود ۱۰ الی ۱۲ سال زمان بگذارید.

تجربه نشان داده که تحصیل پزشکی در فرانسه فقط به زبان فرانسوی ممکن هست؛ بنابراین متقاضیان و علاقه مندان به این رشته باید به زبان فرانسوی تسلط داشته باشند. همچنین افرادی که پزشکی عمومی را به پایان رساندند و متقاضی تحصیل در مقطع تخصص هستند، باید در یک آزمون نهایی شرکت کنند تا بتوانند وارد DES شوند و کلاس های مقطع تخصص را در بیمارستان و دانشگاه سپری کنند.

رنکینگ دانشگاه های پزشکی فرانسه

رنکینگ دانشگاه های پزشکی فرانسه

وقتی قرار است که حدود ۹ سال از عمرتان را در یک دانشگاه سپری کنید، طبیعتاً دانشگاه انتخابی شما باید کیفیت و اعتبار بالایی داشته باشد. هرچه دانشگاه معتبرتری را انتخاب کنید آموزش های با کیفیت و خدمات رفاهی بهتری در اختیار خواهید داشت.

به همین دلیل قصد داریم در این بخش درباره رنکینگ دانشگاه های پزشکی فرانسه به شما اطلاعاتی بدهیم. به طور کلی دانشگاه های علوم پزشکی فرانسه رتبه خوبی در حوزه پزشکی در سراسر دنیا دارند. به عنوان مثال دانشگاه سوربن ۴۴مین دانشگاه برتر در سال ۲۰۲۲ در حوزه علوم پزشکی بوده است.

نام دانشگاهرتبه موضوعی پزشکی در رتبه بندی QS در سال 2022
دانشگاه سوربن۴۴=
دانشگاه پاریس ساکلی۱۲۶=
دانشگاه بوردو۱۵۱-۲۰۰
دانشگاه کلاود برنارد لیون۱۵۱-۲۰۰
دانشگاه PSL۱۵۱-۲۰۰
دانشگاه اکس مارسی۲۰۱-۲۵۰
دانشگاه استراسبورگ۲۰۱-۲۵۰
دانشگاه پاریس شرقی کرتیل۲۵۱-۳۰۰
دانشگاه لیل۲۵۱-۳۰۰
دانشگاه مونته پلی۲۵۱-۳۰۰
دانشگاه پل ساباتیه ​​تولوز III۳۰۱-۳۵۰
دانشگاه نانت۳۵۱-۴۰۰
دانشگاه پاریس ۱۳ نورد۴۰۱-۴۵۰
دانشگاه لورن۴۰۱-۴۵۰
دانشگاه رن۴۰۱-۴۵۰
دانشگاه تور۵۰۱-۵۵۰
دانشگاه کان نورماندی۶۰۱-۶۵۰

معرفی دانشگاه  های برتر پزشکی در فرانسه

معرفی دانشگاه  های برتر پزشکی در فرانسه

شهرهای مختلف فرانسه دارای دانشگاه هایی هستند که در حوزه علوم پزشکی سرآمد است. به همین دلیل شما می توانید یکی از دانشگاه های معتبر این کشور را برای تحصیل پزشکی در فرانسه انتخاب کنید. در این بخش اما قصد داریم تعدادی از دانشگاه های برتر پزشکی فرانسه را معرفی کنیم.

دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن (Sorbonne Universite Faculty of Medicine)

همانطور که در بخش رنکینگ دانشگاه های فرانسه به شما گفتیم، دانشگاه سوربن چهل و چهارمین دانشگاه برتر در سراسر دنیاست. این دانشگاه در سال ۱۲۵۷ به عنوان یک کالج تاسیس شد و در ادامه توانست، آنقدر گسترش پیدا کند که در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های فرانسه شناخته شود.

یک درصد از مجلات پر استناد سراسر دنیا در دانشگاه سوربن گنجانده شده و این دانشگاه تحقیقات زیادی در حوزه پزشکی بالینی انجام داده که برای پیشرفت علم پزشکی دنیا بسیار ارزشمند است. این دانشگاه دو بیمارستان معتبر دارد که دانشجوها دوران اکستنی و اینترنی را در این بیمارستان ها Pitié-Salpêtrière و Hôpital Saint-Antoine سپری می کنند.

جالب است که بدانید تعدادی از برندگان جایزه نوبل دنیا و برخی از پزشکان مطرح فرانسه و سراسر دنیا از جمله فارغ التحصیلان دانشگاه سوربن هستند. این دانشگاه همواره در حوزه های مختلف عرصه پزشکی از جمله سرطان شناسی و زیست شناسی مولکولی و ژنتیک تولیدات علمی معتبری داشته است.

دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس (Université de Paris)

دانشگاه دولتی پاریس زیر نظر دانشگاه سوربن پاریس فعالیت می کند و ۱۴ موسسه آموزشی دارد. دانشکده پزشکی این دانشگاه زیر نظر دانشکده بهداشت فعالیت می کند و اعتبار جهانی بالایی دارد. دانشجوهایی که در این دانشگاه تحصیل می کنند در آینده به پزشکانی ماهر و حاذق تبدیل می شوند.

دانشگاه پاریس سود (Université Paris-Sud)

دانشگاه پاریس سود، به عنوان یک مرکز تحقیقاتی معتبر شناخته می شود و ۵ پردیس در جنوب شهر پاریس دارد. شاید این دانشگاه را با نام جدیدش یعنی  پاریس-ساکلی، بشناسید. در حال حاضر رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مامایی از جمله رشته هایی هستند که در این دانشگاه تدریس می شود.

دانشکده پزشکی دانشگاه بوردوا (University of Bordeaux Medical School)

بیمارستان  دانشگاه بوردوا، جزو سه بیمارستان برتر در کشور فرانسه ست که دانشجویان این دانشگاه می توانند در آن دوره های عملی را سپری کنند. این دانشگاه که در سال ۱۴۴۱ تاسیس شده جز دانشگاه های با کیفیت در فرانسه ست و فرصت تحصیل رشته پزشکی را به دانشجوهای بین المللی هم میدهد.

دانشکده پزشکی دانشگاه کلود برنارد لیون ۱ (Claude Bernard University Lyon ۱)

دانشگاه لیون هم جزو دانشگاه های بزرگ فرانسه ست که ۱۲ عضو ۲۵ موسسه مرتبط دارد. دانشکده پزشکی این دانشگاه حدود ۴۵ هزار دانشجو دارد و مهد تربیت پزشکان مطرحی در سراسر دنیا بوده. دانشجویان رشته پزشکی این دانشگاه آموزش های عملی را در دو بیمارستان Civils de Lyon یا Université of Lyon سپری می کنند.

دانشگاه اکس مارسی (Aix-Marseille University)

اکس مارسی یک دانشگاه دولتی است که در سال ۱۴۰۹ تاسیس شده. این دانشگاه بیش از ۸۰ هزار دانشجو دارد و یکی از بزرگترین دانشگاه ها در دنیای فرانسوی زبان محسوب می شود. دانشکده پزشکی این دانشگاه در سال ۱۹۳۰ تاسیس شد و در حال حاضر یکی از فعال ترین دانشکده های پزشکی در فرانسه ست. خوشبختانه دانشجوهای بین المللی هم می توانند از این دانشکده پذیرش تحصیلی بگیرند.

دانشگاه لانگدوک-روسیلون – دانشکده پزشکی دانشگاه مونپلیه (University of Montpellier Faculty of Medicine)

دانشکده پزشکی دانشگاه لانگدوک-روسیلون در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و در واقع بخشی از دانشگاه مونپلیه به شمار میرود که یکی از قدیمی ترین دانشگاه ها در فرانسه ست. جالب است که بدانید نوستراداموس در دانشکده پزشکی معتبر دانشگاه مونپلیه ثبت نام کرد؛ اما دست تقدیر یار نبود که تحصیلاتش را در این رشته به پایان برساند! با این حال این دانشکده هم جزو دانشکده های پزشکی معروف در فرانسه محسوب می شود که رشته پزشکی و تخصص های مختلفی مثل قلب، ایمونولوژی، آنکولوژی، علوم اعصاب و جراحی عمومی را ارائه میدهد.

شهریه دانشگاه های پزشکی در فرانسه چقدره؟

شهریه دانشگاه های پزشکی در فرانسه چقدره؟
مقطع دانشجویان بومی دانشجویان بین المللی
کارشناسی  ١٧٠ یورو ٢٧٧٠ یورو
کارشناسی ارشد  ٢۴٣ یورو  ٣٧٧٠ یورو
دکتری  ٣٨٠ یورو  ٣٨٠ یورو

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که شهریه دانشگاه های پزشکی در فرانسه چقدر است؟ بسته به دوره پزشکی و دانشگاهی که انتخاب می کنید شهریه ای که باید پرداخت کنید متغیر هست؛ اما خبر خوب این است که به طور کلی هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپا و آمریکایی، مقرون به صرفه تر می باشد. در جدول زیر شهریه دانشکده های پزشکی در فرانسه را در مقاطع مختلف ذکر کردیم.

کلام آخر

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه، به خوبی شما را با دانشگاه های برتر پزشکی کشور فرانسه آشنا کنیم. با توجه به طولانی بودن طول دوره تحصیل رشته هایی مثل پزشکی یا دندانپزشکی، انتخاب یک دانشگاه معتبر که امکانات تحصیلی و رفاهی کافی را در اختیار دانشجوها قرار دهد، ضروری به نظر می رسد.

 در این بین دانشگاه های کشور فرانسه چنین مشخصاتی را دارند و در کنار ارائه آموزش ها با کیفیت بالا، خدمات رفاهی مناسب را در اختیار شما قرار می دهند. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، تمامی مراحل اخذ پذیرش در رشته پزشکی از دانشگاه های فرانسه را برای شما انجام می دهیم. به این منظور کافی ست که با مشاوران و کارشناسان ایزی راه در تماس باشید.