شناخت ارزانترین شهرهای آلمان برای زندگی موجب می‌شود تا بعد از مهاجرت بتوانید از پس چالش‌های اقتصادی بر بیایید و آسان‌تر زندگی کنید.

راهنمای مطالعه

شناخت ارزانترین شهر آلمان برای زندگی آنجایی اهمیت دارد که بدانید شهر محل زندگی شما بعد از مهاجرت نقش مهمی در میزان هزینه‌های ماهانه دارد. به عنوان مثال اگر در شهری مثل هاله یا فرانکفورت زندگی کنید می‌توانید به راحتی از پس هزینه‌ها بر بیایید و حتی پس‌انداز هم داشته باشید! پس در این نوشته از وب سایت مهاجرتی ایزی راه با ما همراه باشید تا شما را با ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی و تحصیل آشنا کنیم.

چه عواملی روی هزینه‌های زندگی در آلمان تاثیر می‌گذارد؟

چه عواملی روی هزینه‌های زندگی در آلمان تاثیر می‌گذارد

چه از طریق تحصیل و دانشگاه وارد آلمان شوید و و چه از طریق انواع دیگر ویزاها مثل ویزای کاری، در هر صورت باید با عوامل موثر بر هزینه‌های زندگی در این کشور آشنایی داشته باشید. به طور کلی یکی از عوامل تاثیرگذار روی میزان هزینه‌های زندگی در آلمان شهر محل زندگی شماست. علاوه بر آن مواردی مثل اجاره خانه، غذا، حمل و نقل، آب و برق و بیمه‌های درمانی نیز بخشی از هزینه‌های روزهای بعد از مهاجرت را به خود اختصاص می‌دهند.

 با این حال اگر شما شهر ارزان قیمتی را برای سکونت انتخاب کنید که در عین حال دسترسی مناسبی به امکانات رفاهی و فرصت‌های شغلی خوب در اختیار شما قرار دهد، توانسته‌اید بخش زیادی از هزینه‌ها را کنترل کنید. شش مورد زیر از جمله مهم‌ترین عوامل بر تعیین هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف آلمان هستند:

  1. وجود شبکه حمل و نقل عمومی کارآمد
  2. هزینه خوراک و مواد غذایی
  3. در دسترس بودن مسکن مناسب و ارزان قیمت
  4. نرخ دستمزدهای محلی
  5. سرگرمی‌ها و اوقات فراغت
  6. مالیات و قوانین و مقررات مربوط به آن

ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی و تحصیل

ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی و تحصیل

همانطور که می‌دانید هزینه‌های زندگی و تحصیل در شهرهای مختلف آلمان با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال مخارج زندگی در شهرهایی مثل مونیخ و برلین به شکل قابل توجهی بالاتر از دیگر شهرهاست. از طرفی هزینه‌های تحصیل در شهرهای آلمان بر اساس نوع پذیرشی که از دانشگاه گرفته‌اید تعیین می‌شود. مثلاً اگر از دانشگاه‌های دولتی پذیرش بگیرید هزینه‌ای برای تحصیل نمی‌پردازید. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را داشته باشید باید شهریه دانشگاه را بر اساس رشته و مقطع مورد نظر بپردازید. ما در این بخش ارزان‌ترین شهر آلمان برای زندگی و تحصیل را به شما معرفی می‌کنیم. با شناخت ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی می‌توانید انتخابی هوشمندانه برای مقصد مهاجرتی خود داشته باشید. ارزان ترین شهر های آلمان عبارتند از:

بیله فلد  (Bielefeld)

شهر بیله فلد در شمال شرقی ایالت نوردراین وستفالن، قرار گرفته است. این شهر حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و جزو شهرهای ارزان آلمان برای زندگی به شمار می‌رود. میانگین اجاره یک آپارتمان در مرکز این شهر حدود ۴۶۰ یورو است. از نظر هزینه خوراک و پوشاک نیز این شهر بسیار مقرون به صرفه به شمار می‌رود. و شما می‌توانید با خیالی راحت این شهر را به عنوان یکی از شهرهای ارزان آلمان انتخاب کنید.

خدماتهزینه در بیله فلدهزینه در برلین
خدمات رفاهی200 یورو245 یورو
اجاره یک آپارتمان یک‌ خواب در حاشیه شهر400 یورو650 یورو
اجاره یک آپارتمان یک خواب در مرکز شهر466 یورو860 یورو
بلیط وسایل حمل‌ونقل عمومی2.7 یورو2.8 یورو
کرایه هر کیلومتر مسیر تاکسی2 یورو2 یورو
عضویت در باشگاه های ورزشی30 یورو25 یورو
غذا در رستوران برای یک نفر10 یورو8 یورو

فرانکفورت  (Frankfurt)

فرانکفورت شهری نزدیک به مرز لهستان است و در بخش شرقی آلمان قرار گرفته. این شهر تقریباً ۱۵۰ کیلومتر وسعت و بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. فرانکفورت نیز در لیست ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی قرار می‌گیرد. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز فرانکفورت ۴۶۰ یورو است. از طرفی خوشبختانه هزینه‌های آب و برق در این شهر بالا نیست و اد می‌توانند با پرداخت ۲۲۵ یورو از پس این هزینه‌ها بر بیایند.

خدماتهزینه در فرانکفورتهزینه در برلین
خدمات رفاهی410 یورو245 یورو
اجاره یک آپارتمان یک‌ خواب در حاشیه شهر327 یورو650 یورو
اجاره یک آپارتمان یک خواب در مرکز شهر466 یورو864 یورو
بلیط وسایل حمل‌ونقل عمومی1.7 یورو2.8 یورو
کرایه هر کیلومتر مسیر تاکسی6 یورو2 یورو
عضویت در باشگاه ورزشی25 یورو25 یورو

هاله (Halle)

هاله یکی از شهرهای مرکزی آلمان است که حدود ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارد. شما می‌توانید با پرداخت ۳۵۰ یورو در ماه یک آپارتمان یک خوابه مناسب در شهر هاله اجاره کنید. اگر به دنبال یک شهر ارزان و مناسب برای زندگی در آلمان هستید حال انتخاب خوبی به شمار می‌رود.

خدماتهزینه در هالههزینه در برلین
خدمات رفاهی195 یورو245 یورو
اجاره یک آپارتمان یک‌ خواب در حاشیه شهر305 یورو650 یورو
اجاره یک آپارتمان یک خواب در مرکز شهر355 یورو865 یورو
بلیط وسایل حمل‌ونقل عمومی2.3 یورو2.8 یورو
کرایه هر کیلومتر مسیر تاکسی2 یورو2 یورو
عضویت در باشگاه ورزشی27 یورو25 یورو

کرفلد (Krefeld)

کرفلد در نزدیکی دوسلدورف قرار گرفته و از جمله شهرهای ارزان آلمان برای مهاجرت محسوب می‌شود. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در این شهر ۴۵۰ یورو در ماه است. همچنین باید حدود ۱۷۰ یورو برای هزینه‌های آب و برق آن در نظر بگیرید.

خدماتهزینه در کرفلدهزینه در برلین
خدمات رفاهی170 یورو245 یورو
اجاره یک آپارتمان یک‌ خواب در حاشیه شهر400 یورو650 یورو
اجاره یک آپارتمان یک خواب در مرکز شهر450 یورو860 یورو
بلیط وسایل حمل‌ونقل عمومی2.7 یورو2.8 یورو
کرایه هر کیلومتر مسیر تاکسی2 یورو2 یورو
عضویت در باشگاه ورزشی26 یورو25 یورو

پاسائو (Passau)

پاساوا یکی از شهرهای کوچک آلمان است که در نزدیکی مرز اتریش در جنوب این کشور قرار گرفته. آمارها نشان می‌دهد که جمعیت پاسائو به ۵۰ هزار نفر رسیده است. اگر می‌خواهید ماه‌ها و سال‌های ابتدایی مهاجرت پس‌انداز کنید بهتر است شهری مثل پاسائو را انتخاب کنید که جزو شهرهای ارزان آلمان به شمار می‌رود.

خدماتهزینه در پاسائوهزینه در برلین
خدمات رفاهی76 یورو245 یورو
اجاره یک آپارتمان یک‌ خواب در حاشیه شهر340 یورو650 یورو
اجاره یک آپارتمان یک خواب در مرکز شهر600 یورو865 یورو
بلیط وسایل حمل‌ونقل عمومی2 یورو2.8 یورو
کرایه هر کیلومتر مسیر تاکسی4 یورو2 یورو
عضویت در باشگاه ورزشی23 یورو25 یورو

دیگر شهرهای ارزان آلمان برای تحصیل و زندگی

شهرهای ارزان آلمان برای تحصیل و زندگی

علاوه بر چند شهری که در بخش قبلی معرفی کردیم، شهرهای دیگری هم در آلمان وجود دارد که میزبان خوبی برای مهاجران هستند. شما می‌توانید برای شروع یک زندگی ارزان و مقرون به صرف این شهرها را انتخاب کنید. برخی از این شهرها عبارتند از:

درسدن: این شهر به عنوان یکی از مراکز اصلی آموزشی در آلمان شناخته می‌شود و هزینه‌های زندگی در آن نسبتاً پایین است.

لایپزیگ: شهر لایپزیگ نیز به عنوان یکی از مراکز تجاری و فرهنگی آلمان و همچنین به دلیل هزینه‌های مناسب زندگی، برای دانشجویان گزینه خوبی است.

  • بوخوم
  • کیل
  • سیگن
  • جنا
  • برمن
  • بیلفلد
  • اسن

این شهرها با توجه به هزینه‌های نسبتاً پایین‌تر در مقایسه با سایر مناطق آلمان، از جمله گزینه‌های مناسب برای زندگی دانشجویی هستند. همچنین، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی این شهرها اغلب دوره‌های متنوع و باکیفیتی را ارائه می‌دهند که می‌تواند برای دانشجویان ایرانی جذاب باشد. به علاوه، فرصت‌های کار پاره‌وقت حین تحصیل نیز در این شهرها وجود دارد، که می‌تواند به کاهش هزینه‌های زندگی کمک کند.

نکات پایانی ارزان ترین شهر آلمان

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله گفتیم شهرهایی مثل هاله، فرانکفورت، پاسائو، بیله فلد، برمن، درسدن و کیل جزو شهرهای ارزان آلمان برای زندگی به شمار می‌روند. شما می‌توانید از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی که در این شهرها وجود دارد پذیرش تحصیلی بگیرید و زندگی دانشجویی خود را در هر یک از این شهرها آغاز کنید.

ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه در تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان و دریافت ویزا برای شما عزیزان در کنارتان هستیم. اگر سوال یا ابهامی دارید در بخش نظرات بنویسید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند. فراموش نکنید که این مقاله مفید را برای اطرافیانتان نیز بفرستید تا آنان هم با ارزان‌ترین شهر آلمان برای زندگی آشنا شوند.