ثبت شرکت در چین مزایای زیادی برای شما به همراه دارد. به عنوان مثال شما می توانید با بازارهای اقتصادی بزرگ دنیا ارتباط داشته باشید و معاملات پرسودی در این کشور انجام دهید.

راهنمای مطالعه

چین، یکی از بزرگترین اقتصادها در سراسر دنیاست و طبیعتاً داشتن یک شرکت در این کشور توسعه یافته و قدرتمند باعث می شود تا تبادلات و معاملات مالی و تجاری گسترده ای داشته باشید. ثبت شرکت در چین جزو روش های مهاجرت به این کشور به شمار می رود و روندی ساده و در عین حال طولانی دارد. بر اساس آخرین آمارها چین با ۱۴ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

برای این که کسب و کارتان را در بستر غول اقتصادی دنیا راه اندازی کنید، باید با شرایط ثبت شرکت در چین آشنایی کافی داشته باشید. در این نوشته از وب سایت مهاجرتی ایزی راه با ما همراه باشید تا شما را با تمام شرایط و قوانین ثبت شرکت در کشور چین آشنا کنیم.

مزایای ثبت شرکت در کشور چین

همانطور که می دانید چین یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان است و نیروی کار و قدرت اقتصادی زیادی دارد. به نحوی که به چین بزرگترین خانه صادراتی دنیا گفته می شود! شما می توانید در این کشور نیروی کار ارزان را به همراه تجهیزات پیشرفته پیدا کنید. همین موضوع باعث شده تا بزرگترین برندها و کمپانی های دنیا برای تولید محصولاتشان کارخانه ای در چین احداث کنند. چرا که از این طریق می توانند با هزینه ای کم محصولات با کیفیت تولید کنند و حاشیه سود زیادی داشته باشند. از طرفی شما در کشور چین به آسانی به منابع آب و برق دسترسی دارید و میزان مالیات کمی می پردازید. از جمله مزایای ثبت شرکت در چین باید به موارد زیر اشاره کنیم:

نیروی کار ارزان:

اگر دستمزد روزانه یک کارگر را در چین در دیگر کشورها مقایسه کنیم متوجه می شویم که نیروی کار در چین بسیار ارزان است. پس شما می توانید به عنوان یک کسب و کار قیمت تمام شده محصولاتتان را کاهش داده و به این ترتیب فروش را افزایش بدهید.

چین بزرگترین اقتصاد آسیا:

کشور چین در زمینه تولید و صادر کردن محصولات مختلف از جمله محصولات الکترونیکی شهرت جهانی دارد. همین موضوع باعث شده تا شرکت هایی مثل مایکروسافت و اپل در چین کارخانه تاسیس کنند.

چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا:

بی دلیل نیست که چین به دومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شده و همین موضوع یکی از مهم ترین مزایای ثبت شرکت در چین به شمار میرود.

بهره مندی از مشوق ها و حمایت های دولتی:

زمانی که به عنوان یک شرکت چینی تجهیزاتی وارد می کنید یا در راستای اشتغال زایی و تولید محصولات اقدام می کنید، از مشوق های دولتی و تسهیلات بهره مند میشوید. شرکت های آمریکایی هم می توانند بدون هیچ گونه نیاز به پرداخت مالیات در کشور چین سرمایه گذاری کنند.

دسترسی به منابع انرژی:

شرکت های تولیدی در چین با پرداخت هزینه کمی به منابع آب و برق مورد نیازشان دسترسی پیدا می کنند. این مورد هم جز مزایای ثبت شرکت در چین به شمار میرود.

انواع ثبت شرکت در کشور چین

انواع ثبت شرکت در کشور چین

خیلی از افراد متقاضی ثبت یک شرکت در هستند اما باید بدونید که گرچه در سال های گذشته روند راه اندازی شرکت در کشور چین تسهیل شده اما هنوز هم تاسیس یک شرکت در چین کار چندان راحتی نیست. این کار نیاز به تخصص تجربه و اطلاعات کافی دارد. یکی از مهمترین قدم ها برای ثبت شرکت در چین انتخاب روش ثبت شرکت است. شما از طریق روش های مختلفی می توانید یک شرکت در چین ثبت کنید. این روش ها عبارت اند از:

ثبت شرکت متعلق به شرکت های خارجی در چین:

این مدل شرکت فقط توسط خارجی ها تاسیس می شود و چینی ها نمی توانند در ساختار این شرکت مداخله داشته باشند. از جمله مزایای اصلی این نوع شرکت ویژگی مسئولیت محدود است.

 ثبت شرکت سرمایه گذاری مشترک با سهام چین:

این مدل شرکت با عنوان EJV یا شرکت سرمایه گذاری مشترک سهام هم شناخته می شود. برای راه اندازی این شرکت باید یک سرمایه گذار خارجی اقدام کند و یک سهامدار چینی هم درصد مشخصی از حقوق صاحبان سهام در این شرکت را به دست میاره.

ثبت شرکت منطقه آزاد چین:

برای راه اندازی شرکت در منطقه آزاد چین سرمایه گذار خارجی باید برای راه اندازی شرکت در مناطق ویژه اقتصادی اقدام کند.

 ثبت دفتر شعبه در چین:

شرکت هایی که در خارج از چین راه اندازی شدند، نمی توانند دفتر شعبه در این کشور راه اندازی کنند. تنها شرکت هایی که به عنوان یک شرکت کاملاً خارجی، شرکتی با سرمایه گذاری با سهام چین تشکیل شده می توانند در کشور چین شعبه تاسیس کنند.

 ثبت شرکت های ساحلی در چین:

منظور از شرکت های ساحلی شرکت هایی هستند که در هنگ کنگ تاسیس شدند. با توجه به این که هنگ کنگ بخشی از چین است، شما می توانید برای ثبت شرکت در هنگ کنگ اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که مالیات اخذ شده در هنگ کنگ با مالیاتی که در چین دریافت می شود متفاوت است.

 ثبت دفتر نمایندگی در چین:

برندها و کمپانی های خارجی می توانند در چین نمایندگی ثبت کنند و به این منظور باید از اداره تنظیم مقررات بازار چین مجوز دریافت کنند.

شرایط ثبت شرکت در چین

شرایط ثبت شرکت در چین

شرایط ثبت شرکت در چین چیست؟ در کشور چین برای راه اندازی شرکت قوانین خاصی وجود دارد. بر این اساس برای راه اندازی شرکت باید شروط زیر را داشته باشید:

  • شرکت مورد نظر باید بین ۳ تا ۱۳ مدیر داشته باشد
  • شرکت شما باید حداقل یک رئیس و نایب رئیس تعیین کند
  • برای راه اندازی شرکت باید یک نماینده قانونی در چین داشته باشید تا مراحل را انجام بده
  • برای راه اندازی شرکت لازم است باید  آدرس ثبت شده برای محل کسب و کار داشته باشید.
  • باید یک اسم برای شرکتتان انتخاب کنید که کاملاً یونیک و منحصر به فرد باشد.

حداقل سرمایه ای لازم برای راه اندازی شرکت در کشور چین بین ۱۵۰ هزار الی یک میلیون یوان است. به طور کلی سرمایه پرداختی برای تجارت در این کشور بسته به نوع تجارت شما متفاوت است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت در چین

مدارک لازم برای ثبت شرکت در چین

چه مدارکی برای ثبت شرکت در چین مورد نیاز است؟ مهم ترین مدارک لازم برای راه اندازی شرکت در کشور چین عبارت اند از:

  • نام کسب و کار
  • آدرس دفتر ثبت شده شرکت
  • شناسه نماینده قانونی
  • شناسه ناظر شرکت
  • اطلاعات سهام داران و مدیران
  • اسناد رسمی سهام داران
  • اساس نامه و تفاهم نامه انجمن
  • سرمایه ثبت شده شرکت
  • پروپوزال از روند کار شرکت همراه با بودجه

تاسیس شرکت در چین به شما این فرصت را میدهد تا به بازارهای تجاری جهانی وصل شوید و بتوانید معاملات پرسودی را انجام دهید. اگر متقاضی ثبت شرکت در چین هستید و در این زمینه مشاوره تخصصی نیاز دارید، بهتر است که با کارشناسان و وکلای مهاجرتی ما تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید. ما در ایزی راه، تمامی مراحل ثبت شرکت در کشور چین را در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما عزیزان انجام می دهیم.

مجوز های تجاری لازم برای ثبت شرکت در چین

مجوز های تجاری لازم برای ثبت شرکت در چین

افرادی که می خوان در چین شرکتی ثبت کنند، باید مجوزهای تجاری لازم را دریافت کنند. دولت چین برای راحت تر کردن کار تجار و بازرگانان سیستم مربوط به ۵ پرونده در یک پرونده را در نظر گرفته است. به این ترتیب همه مجوزها، یکجا به متقاضی اعطا می شود. مهمترین مجوزهایی که برای ثبت شرکت در چین باید دریافت کنید عبارت اند از:

  • مجوز کسب و کار
  • کد سازمان، گواهی ثبت سازمان
  • گواهی ثبت مالیات
  • گواهی ثبت تأمین اجتماعی
  • گواهی ثبت آمار
  • اخذمهر شرکت

 هزینه های ثبت شرکت در چین

 هزینه های ثبت شرکت در چین

هزینه راه اندازی شرکت در چین چقدره؟ می دانیم که یکی از موارد مهم در مسیر راه اندازی شرکت پیش بینی هزینه ها و مخارج راه اندازی شرکت است. در جدول زیر هزینه های مختلف ثبت شرکت در چین را بررسی کردیم.

عنوان هزینهمیزان هزینه
هزینه ثبت نامتقریباً ۱۰۰۰۰RMB (حدود ۱۴۶۰ دلار آمریکا)
هزینه های حسابداریهزینه های حسابداری از ۱۰۰ دلار در ماه شروع می شود
هزینه های مجازی دفترتقریباً ۸۰ دلار در ماه برای بسته اداری مجازی در چین.
هزینه تشکیل شرکتحدود ۲۰۰۰ دلار
حداقل سرمایه۳۰۰۰۰ RMB (تقریباً ۴۴۴۰ یورو) برای WFOE در چین.

مراحل ثبت شرکت در چین

مراحل ثبت شرکت در چین

اگر قصد دارید خودتان مراحل ثبت شرکت در چین را طی کنید، این بخش را با دقت مطالعه کنید. راه اندازی شرکت در چین کار پیچیده ای نیست. اما مسیر طولانی دارد و طبیعتاً با جزئیاتی همراه است. به طور کلی فرایند ثبت شرکت در کشور چین بین ۲ الی ۴ ماه طول می کشد و باید  مراحل زیر را طی کنید:

  1. یک دفتر مشاوره و خدمات ثبت شرکت انتخاب کنید با توجه به این که فرایند ثبت شرکت در نیازمند تسلط به زبان چینی و اطلاع و اشراف کامل بر روند اداری است. توصیه می کنیم از یک دفتر مشاوره ای با تجربه و حرفه ای همچون ایزی راه کمک بگیرید.
  2. فرایند پیش ثبت نام شرکت تجاری چینی را انجام دهید در این مرحله باید از اداره صنعت و تجارت AIC تاییدیه دریافت کنید.
  3. گواهی تاییدیه بگیرید هنگامی که کسب و کارتان ثبت می شود باید از اداره دولتی صنعت و تجارت تاییدیه دریافت کنید.
  4. مکان و موقعیت شرکت را انتخاب کنید چین مناطقی را که پتانسیل رشد اقتصادی با توجه به نوع کسب و کار شما وجود دارد. به شما معرفی می کند و شما می توانید در این مکان ها شرکتتان را راه اندازی کنید.
  5. برای گرفتن مجوزهای لازم مدارک مورد نظر را تهیه و به وزارت بازرگانی چین ارائه بدهید.
  6. در این مرحله باید  بسته به حوزه فعالیتتان مجوز کسب و کار دریافت کنید.
  7. برای برای این که دچار مشکل نشید و امنیتتان تضمین شود باید در دفتر امنیت عمومی PSB ثبت نام کنید.
  8. تمام شرکت هایی که در چین توسط افراد خارجی تاسیس می شوند، باید قوانین مالیاتی این کشور را رعایت کنند به این منظور با ارائه مدارک باید در ادارد مالیات ثبت نام کنید و کد مالیاتی بگیرید.

قوانین ثبت شرکت در کشور چین

قوانین ثبت شرکت در کشور چین

یکی از مهمترین قوانین ثبت شرکت در چین، مربوط به مالیات های پرداختی است. افراد خارجی که در این کشور شرکتی راه اندازی می کنند ملزم به پرداخت مالیات هستند. اما میزان مالیات پرداختی چقدر است؟ میزان مالیات پرداختی بر اساس نوع شرکت و کسب و کار شما متفاوت است در زیر برایتان توضیح دادیم:

  • مالیات بر درآمد شرکت: در چین، شرکت ها موظف به پرداخت مالیات ۲۵ درصدی هستند.
  • مالیات بر معاملات: این مالیات به عنوان مالیات بر گردش نیز شناخته می شود،  که۳ تا ۵ درصد از فروش را در بر میگیرد.
  • گمرک: مبلغی از کالاهایی که از چین صادر یا وارد می شوند، اخذ می شود.
  • مالیات بر ارزش افزوده: در این کشور، بر اساس شغل و حرفه، مالیات بر ارزش افزوده از ۳ درصد، ۶ درصد، ۹ درصد و ۱۳ درصد وجود دارد.
  • مالیات بر درآمد افراد: این مالیات در محلی که توسط شرکای شرکت و حقوق کارکنان سود میدهد، اعمال می شود

نکات طلایی پس از ثبت شرکت در چین

قوانین زیادی وجود دارد که بعد از راه اندازی شرکت در چین باید به آن ها پای بند باشید تا درگیر مشکلات قانونی نشوید. به عنوان مثال کسب و کارها باید به صورت منظم مالیات را پرداخت کنند و گزارش ماهانه مالی ثبت کنند. در این قسمت نکاتی را به شما می گوییم که بعد از راه اندازی شرکت در چین باید به آنها توجه داشته باشید:

  • باید به صورت ماهانه و قبل از پانزدهم هر ماه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تکمیل کنید.
  • علاوه بر تهیه گزارش های ماهانه باید گزارش سالیانه عملکرد مالی شرکت به سازمان SAMAR ارسال شود.
  • شرکت ها باید مالیات با نرخ ۲۵ درصد پرداخت کنند.
  • اگر شرکتتان تحت نظارت طرح تجاری باشد مالیات ۱۵ درصدی می پردازید.
  • همه شرکت ها باید مجمع عمومی سالانه برگزار کنند.
  • شرکت های خصوصی هم باید  مجمع عمومی سالانه را ۹ ماه بعد از پایان سال حسابداری برگزار کنند.
  • هر شرکت باید  سه ماه یکبار اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت را تنظیم و ارائه کند.
  • شرکت ها باید حساب هاشان را بر اساس استانداردهای حسابداری در کشور چین تهیه و به روز رسانی کنند.

شهرهای مناسب برای ثبت شرکت در چین

شهرهای مناسب برای ثبت شرکت در چین

وقتی درباره سرمایه گذاری و راه اندازی شرکت در چین صحبت می کنیم، باید بدانید که چین کشور گسترده ای است که شهرهای کوچک و بزرگ زیادی دارد. یکی از مهمترین اقدامات شما قبل از ثبت شرکت در چین انتخاب شهر مناسب برای کسب و کارتان است.

 برای انتخاب بهترین شهر برای راه اندازی تجارت، باید معیارهایی مثل زیرساخت ها شبکه بین المللی، جمعیت، میزان ترافیک، رقابت ها، پتانسیل های اقتصادی، سیاست های تجاری، دسترسی به پارکینگ، مجاورت با سایر مشاغل و بنادر و غیره را در نظر داشته باشید. بهترین شهرهای کشور چین جهت سرمایه گذاری افراد خارجی عبارتند از:

  • هانگژو
  • گوانگژو
  • شنژن
  • چنگدو
  • پکن
  • شانگهای

جمع بندی ثبت شرکت در چین

شما می توانید با سرمایه ای بین ۱۵۰ هزار یوان تا یک میلیون یوان شرکتتان را در چین ثبت کنید. ثبت شرکت در چین مزایای زیادی برای شما به همراه دارد. به عنوان مثال شما می توانید با بازارهای اقتصادی بزرگ دنیا ارتباط داشته باشید و معاملات پرسودی در این کشور انجام دهید. برای راه اندازی کسب و کارتان در دومین غول اقتصادی دنیا، فقط کافیه که با کارشناسان و مشاوران ایزی راه تماس بگیرید و مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید. ما در تمامی مراحل راه اندازی شرکت و کسب و کارتان در چین در کنار شما هستیم.