یکی از مزایای راه اندازی شرکت در اروپا این است که می توانید شرکتتان را از یک کشور به کشور دیگر در این اتحادیه منتقل کنید.

راهنمای مطالعه

ثبت شرکت در اروپا می تواند یکی از سودآورترین و بهترین تصمیمات شغلی و تجاری شما باشد. به شرط این که با شرایط و قوانین مربوط به افتتاح و راه اندازی یک شرکت اروپایی آشنایی داشته باشید. کشورهای زیادی در اتحادیه اروپا قرار دارند و شما می توانید با قوانین تقریباً یکسانی در هر یک از این کشورها اقدام به راه اندازی شرکت کنید. به عنوان مثال امکان ثبت شرکت با هزینه بسیار کم در کشورهایی مثل لیتوانی، ترکیه یا اوکراین وجود دارد. اگر به دنبال ثبت شرکت اروپایی و مهاجرت به این قاره سراسر فرصت و پتانسیل هستید، این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه را از دست ندهید. ما در این نوشته مراحل افتتاح شرکت در اروپا را برای شما توضیح میدهیم.

چگونه یک شرکت در اروپا ثبت کنیم ؟

چطور می توانیم در قاره اروپا یک شرکت راه اندازی کنیم؟ با توجه به این شرایط شما می توانید از چهار روش برای راه اندازی شرکت اروپایی استفاده کنید. این چهار روش عبارتند از:

  • ادغام یا ترکیب چند شرکت
  • تشکیل شرکت هلدینگ اروپایی
  • تشکیل شرکت تابعه اروپایی
  • تبدیل یا تغییر در یک شرکت اروپایی

 در ادامه با ما همراه باشید تا هر یک از این چهار روش را توضیح دهیم.

تشکیل شرکت هلدینگ اروپایی

هلدینگ ها ابزارهای کارآمدی در بازار قاره سبز برای تجارت محسوب می شوند. کارآفرینان و تجار از راه اندازی هلدینگ ها استقبال می کنند. وجود هلدینگ کمک می کند تا زنجیره تولید مدیریت شود. هزینه ها کاهش پیدا کند و بتوانید معاملات و تجارت را به صورت گسترده با دیگر کسب و کارها انجام بدهید.

ادغام

با استفاده از روش ادغام شما می توانید یک شرکت موجود در قاره اروپا را ادغام یا تصاحب کنید. با توجه به قوانین اتحادیه اروپا افتتاح یک شرکت از طریق این روش، قوانین مخصوص خودش را دارد و به همین دلیل هم به انواع مختلفی تقسیم می شود. که عبارت اند از: ادغام با خرید شرکت، ادغام توسط جذب شرکت و ادغام با تشکیل شرکت.

تشکیل یک شرکت تابعه اروپا

تشکیل یک شرکت تابعه اروپا

شرکت های تابع در واقع شرکت های سهامی یا شرکت با مسئولیت محدود هستندد که توسط یک کمپانی مادر کنترل می شوند. در این حالت شرکت های فرعی و شرکت مادر در زمینه پرداخت مالیات و دیگر مقررات نهادهای جداگانه و مستقلی محسوب می شوند. به همین دلیل هم شرکت تابعه و شرکت مادر موظف به رعایت قوانین کشور مقصد هستند. تشکیل و افتتاح این نوع شرکت مزایای زیادی برای شما به همراه دارد. از جمله مزایای راه اندازی شرکت تابع اروپا می توانیم به کاهش هزینه های کار و تولید پرداخت کمتر مالیات و گسترش حضور بین المللی اشاره کنیم. از طرفی تعهدات قانونی کمپانی مادر به کمک های سرمایه ای که به شرکت تابع وارد می شود محدود خواهد شد.

تبدیل یا تغییر یک شرکت اروپایی

تبدیل یا تغییر یک شرکت اروپایی

روش بعدی برای ثبت شرکت در اروپا، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار میرود تبدیل یا تغییر یک شرکت است. مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف در اروپا ممکن است به دلایل متفاوتی تصمیم بگیرند که شرکتشان را تغییر دهند. معمولا این شرکت ها به دنبال دستیابی به بازار بهتر و افزایش فروش هستند. خیلی از صاحبان کسب و کارها هم با هدف حضور در یک فضای مالیاتی جذاب تر، بهره مندی از شرایط قانونی مطلوب یا استفاده از قوانین و مزایای ورشکستگی در کشور جدید، تصمیم به تغییر شرکت و راه اندازی یک شرکت جدید می گیرند.

انواع شرکت های اروپایی

انواع شرکت های اروپایی

قبل از این که به سراغ ثبت شرکت در اروپا برویم، باید با انواع ساختارهای مورد استفاده برای راه اندازی شرکت و کمپانی ها آشنایی داشته باشید. به طور کلی شما می توانید یکی از ساختارهای زیر را برای شرکتتان انتخاب کنید :

  • شرکت های سهامی عام و سهامی خاص
  • شرکت های مسئولیت محدود عمومی
  • شرکت های با مسئولیت محدود
  • شرکت ها تجارتخانه یا نهادهای حقوقی دیگر

شرکت های مسئولیت محدود عمومی

شما می توانید در راستای ثبت شرکت در اروپا ساختار شرکت مسئولیت محدود عمومی را انتخاب کنید. این کمپانی ها از روش ترکیب یا ادغام تشکیل می شوند. در این نوع ساختار باید حداقل دو شرکت از کشورهای مختلفی در اتحادیه اروپا با یکدیگر ادغام شوند. این شرکت ها را با اسم کمپانی های سهامی عام هم معمولاً می شناسند. در قاره اروپا و سراسر دنیا به شرکت های مسئولیت محدود عمومی به صورت اختصاری PLC گفته می شود که کوتاه شده عبارت Public limited liability companies است.

شرکت های سهامی عام یا plc جزو کمپانی هایی هستند که امکان فروش سهام آن ها به مردم وجود دارد. توجه داشته باشید که اصطلاح plc در کشورهای اروپایی و انگلستان رایج است و در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا از کوتاه شده INC برای شرکت های سهامی عام استفاده می شود.

شرکت های مسئولیت محدود عمومی و خصوصی

شرکت های مسئولیت محدود عمومی و خصوصی

برای ثبت شرکت در اروپا با ساختار مسئولیت محدود عمومی یا خصوصی، باید از روش ساختار هلدینگ اروپایی استفاده کنید. در این نوع شرکت ها حداقل باید دو شرکت از کشورهای مختلف اتحادیه اروپا حضور داشته باشند. همچنین لازمه که حداقل به مدت دو سال یک شرکت تابع یا شعبه در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا ثبت کرده باشید. به این شرکت ها شرکت های سهامی عام یا سهامی خاص هم گفته می شود. شاید این سوال براتان پیش بیاد که تفاوت یک شرکت سهامی عام با یک شرکت سهامی خاص چیست؟

مهمترین و اصلی ترین تفاوت بین شرکت های سهامی عام و سهامی خاص، نحوه سرمایه گذاری در آن هاست. شما می توانید سهام شرکت سهامی عام خود را در بورس اوراق بهادار معامله کنید. این در حالی است که شرکت های سهامی خاص صرفاً توسط دوستان خانواده و اطرافیان سرمایه گذاران نگهداری می شود. از طرفی شرکت های سهامی عام از نظر قانونی تعهدات بیشتری نسبت به شرکت های سهامی خاص دارند. این مدل شرکت ها هر ساله حسابرسی می شوند و اطلاعات آن ها در دسترس عموم مردم قرار می گیرد. همچنین گزارش سالانه حسابرسی آن ها قابل مشاهده توسط مردم است.

شرکت ها تجارتخانه یا دیگر نهادهای حقوقی

با استفاده از تشکیل یک شرکت تابعه اروپایی می توانید شرکت تجارتخانه یا دیگر نهادهای حقوقی را در اروپا ایجاد کنید. به این منظور هم به حداقل دو نهاد از کشورهای مختلف اتحادیه اروپا نیاز دارید.

شرکت های مسئولیت محدود

ثبت شرکت های مسئولیت محدود

مهمترین تفاوت شرکت های مسئولیت محدود کمپانی های مسئولیت محدود عمومی، در نحوه شکل گیری آن هاست. این کمپانی ها تغییر شکل می گیرن به این منظور باید حداقل به مدت دو سال یک شرکت تابع در اتحادیه اروپا داشته باشید.

اگر علاقه مند به ثبت شرکت در اروپا هستید و در این زمینه تجربه و اطلاعات کافی ندارید، بهتره که با کارشناسان و وکلای حرفه ای ما در این زمینه مشورت کنید. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، تمامی مراحل مربوط به ثبت شرکت در قاره اروپا را برای شما انجام می دهیم تا بتونیم به این ترتیب به کشورهای پیشرفته این قاره مهاجرت کنید.

اطلاعات و اسناد لازم برای ثبت شرکت در اروپا

اطلاعات و اسناد لازم برای ثبت شرکت در اروپا

بعد از انتخاب ساختار شرکت مورد نظرتان، نوبت به جمع آوری اطلاعات و اسناد لازم می رسد. مهم ترین اطلاعات اسنادی که باید برای راه اندازی شرکت در اروپا ارائه بدید عبارت اند از:

  • نام شرکت اروپایی
  • شماره، تاریخ و مکان ثبت آن
  • تاریخ، مکان و عنوان نشریه ای که اطلاعات مربوط به شرکت در کشور مقصد منتشر شده
  • دفترکار ثبت شده شرکت
  • حوزه فعالیت شرکتتون

مزیت  های راه اندازی یک شرکت در اروپا

مزیت  های راه اندازی یک شرکت در اروپا

چرا باید در اروپا شرکت راه اندازی کنیم؟ پاسخ به این سوال را باید در مزایای راه اندازی شرکت در اروپا جستجو کنیم. یکی از مهمترین مزایای افتتاح شرکت در اروپا، بهره مندی از فرصت های تجاری و پتانسیل کاری در این قاره است. موضوعی که شاید کمتر در دیگر نقاط دنیا بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. از دیگر مزایای راه اندازی شرکت در اروپا باید به موارد زیر اشاره کنیم :

  • امکان تحرک در بازار واحد بدون نیاز به منحل کردن شرکت
  • امکان راه اندازی شرکت در بیش از یک کشور اروپا بدون نیاز به ایجاد شبکه ای از شرکت های تابعه
  • تنظیم چهارچوبی منظم و مشخص برای مشارکت کارمندان در بیش از یک کشور اتحادیه اروپا
  • امکان خلق یک یا چند شرکت زیر مجموعه اروپایی
  • بهره مندی از فرصت های تجاری و کاری
  • امکان دریافت اقامت برای متقاضی و اعضای خانواده و مهاجرت به قاره اروپا
  • زندگی در یک منطقه توسعه یافته و بهره مندی از امکانات پیشرفته بهداشتی و درمانی و تحصیلی

شرایط مورد نیاز برای تأسیس یک شرکت اروپایی

شرایط مورد نیاز برای تأسیس یک شرکت اروپایی

برای ثبت شرکت در اروپا مثل راه اندازی شرکت در دیگر مناطق دنیا، قوانین و شرایط مشخصی وجود دارد که باید توسط اتباع خارجی هم رعایت شود. از جمله مهم ترین شرایط لازم جهت افتتاح شرکت اروپایی، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • باید یک دفتر و دفتر کار مرکزی در یک کشور اتحادیه اروپا داشته باشید
  • حداقل سرمایه مشترک ۱۲۰ هزار یورو مورد نیاز هست
  • متقاضی باید در سایر کشورهای اتحادیه اروپا به صورت زیر مجموعه یا شعبه حضور فعال داشته باشد
  • شما و دیگر سهامداران درباره مشارکت کارمندان در بخش های مختلف شرکت و دیگر جزئیات تصمیم گیری می کنید

به طور کلی شرایط جزئیات ثبت شرکت در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا متفاوت است. برخی از کشورها به سرمایه اولیه ای بیشتری نیاز دارند و ممکن است سختگیری های بیشتری اعمال کنند. بنابراین بهتره که قبل از اقدام برای ثبت شرکت کشور مقصدتان را انتخاب و قوانین مربوط به راه اندازی شرکت را با دقت بررسی کنید.

انتقال دفتر ثبت شده به کشور دیگر اتحادیه اروپا

انتقال دفتر ثبت شده به کشور دیگر اتحادیه اروپا

یکی از مزایای راه اندازی شرکت در اتحادیه اروپا این است که می توانید شرکتتان را از یک کشور به کشور دیگر در این اتحادیه منتقل کنید. البته شما این کار را تا زمانی می توانید انجام بدید که شرکتتان منحل یا ورشکسته نشده باشد. از طرفی متقاضی انتقال دفتر ثبت شده به یک کشور دیگه در اتحادیه اروپا باید به مدت دو ماه اخطار عمومی بدهد و سهامداران تصمیم انتقال شرکت را تصویب کنند.

قبل از انتقال شرکت مقامات مربوطه باید تایید کنند که منافع طلبکاران و دارندگان سهام یا سایر حقوق در طی انتقال کاملاً حفظ می شود. در کشورهایی مثل بلژیک، قبرس، دانمارک، بلغارستان، فرانسه، یونان، هلند، لتونی، لهستان، اسپانیا، پرتغال و سوئد مقامات مربوطه بررسی های زیادی را به عمل میارن تا مطمئن شوند که دارایی ها و منافع دیگر افراد در مراحل انتقال شرکت به خطر نمی افتد. به همین دلیل فرایند انتقال شرکت زودتر از دو ماه ممکن نیست.

قوانین ثبت شرکت در اروپا

قوانین ثبت شرکت در اروپا

اگر قصد ثبت شرکت در اروپا یا انحلال شرکت مورد نظرتان را دارید، باید به قوانین مربوطه در این حوزه توجه داشته باشید. یکی از قوانین مهم در زمینه ثبت شرکت اروپایی مربوط به حوزه حسابداری است. قوانین خاصی برای حسابداری شرکت های مسئولیت محدود عمومی در اتحادیه اروپا وجود دارد. به خصوص اگر شرکتتان یک موسسه اعتباری و مالی یا یک شرکت بیمه است، باید از قوانین ملی در این زمینه پیروی کنید.

از طرفی باید بدونید که قوانین اتحادیه اروپا درباره شرکت ها در تمام کشورهای این اتحادیه اعمال می شود. با این حال ممکن است کشوری که در آن حضور دارید قوانین جداگانه و متفاوتی برای شرکت ها داشته باشد. بنابراین باید با قوانینی که به صورت اختصاصی در کشور مقصد شما وجود دارد هم آشنایی داشته باشید.

اخذ اقامت با ثبت شرکت در اروپا

اخذ اقامت با ثبت شرکت در اروپا

شما می توانید از طریق ثبت شرکت اروپایی، اقامت یکی از کشورهای این اتحادیه را برای خودتان و اعضای خانواده دریافت کنید. مجوز اقامتی که از این طریق می گیرید موقت است. اما بعد از گذشت چند سال می توانید اجازه اقامت طولانی و دائم را دریافت کنید. این موضوع بسته به موفقیت در حوزه کاریتان تعیین می شود. البته در سال های گذشته، فرایند دریافت مجوز اقامت برای ثبت شرکت اروپایی سخت تر شده. چرا که شهروندان بین المللی زیادی متقاضی دریافت ویزا از این طریق هستند.

از دیگر دلایل سخت تر شدن شرایط دریافت مجوز اقامت از این طریق، می توانیم به مزایای زیاد راه اندازی شرکت در اروپا اشاره کنیم. به عنوان مثال اگر شما یک کارآفرین فرانسوی باشید که قصد دارد در آلمان کارش را شروع کند. از همه حمایت ها آموزش ها تسهیلات بانکی و خدمات شهروندان آلمانی به صورت مساوی بهره مند می شود. به همین دلیل تقاضا و رقابت زیادی بین بازرگانان و کارآفرینان بین المللی برای دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت در اروپا وجود دارد.

جمع بندی ثبت شرکت در اروپا

ثبت شرکت در اروپا به شما این فرصت را میدهد که بتوانید برای خودتان و اعضای خانواده اقامت موقت و در نهایت اقامت دائم یکی از کشورهای توسعه یافته این قاره را به دست بیاورید. از طرفی شما از مزایایی همچون فرصت های شغلی و تجاری و اقتصاد آزاد و را به رشد بهره مند می شوید. حداقل سرمایه لازم جهت ثبت شرکت در اروپا ۱۲۰ هزار یورو است که بسته به کشور مقصد شما ممکن است این مبلغ تغییر کند. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه در تمامی مراحل دریافت اقامت، از طریق راه اندازی شرکت در اروپا در کنار شما هستیم. به این منظور تنها کافی ست که با مشاوران و وکلای حقوقی ما در ارتباط باشید.