شما می توانید از طریق ثبت شرکت در ایتالیا، برای خودتان و اعضای خانواده اقامت موقت و در نهایت اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنید.
با توجه به این که ایتالیا یکی از کشورهای حوزه شینگن و اتحادیه اروپا است. دریافت ویزا و در نهایت پاسپورت این کشور اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد.

راهنمای مطالعه

ایتالیا یکی از کشورهایی است که هنوز در بخش هایی مثل گردشگری، کشاورزی، صنایع غذایی، تولید و حتی بخش املاک و مستغلات، نیاز به سرمایه گذاری دارد. دولت این کشور با هدف جذب کارآفرینان بین المللی، مشوق های خاصی را برای شرکت های خارجی در نظر گرفته است. به این ترتیب اگر شما کسب و کار و تجارتتان را در مکان های مشخصی از ایتالیا راه اندازی کنید، از حمایت های خاص دولتی بهره مند می شوید.
ثبت شرکت در ایتالیا یکی از روش های مهاجرت به این کشور زیبا، به شمار می رود که در نهایت می توانید از طریق آن برای اعضای خانواده تان هم اقامت ایتالیا را دریافت کنید. از طرفی امکان اخذ اقامت دائم ایتالیا بعد از گذشت چند سال وجود دارد. برای این که بیشتر با جزئیات و شرایط ثبت شرکت در ایتالیا در سال جدید آشنا شوید، این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه را از دست ندهید. ما در این نوشته به تمامی سوالات شما در رابطه با ثبت شرکت در ایتالیا جواب می دهیم.

آشنایی با ثبت شرکت در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است که در سال های گذشته توجه سرمایه گذاران بین المللی به آن جلب شده. خوشبختانه هنوز بخش های زیادی در کشور ایتالیا وجود دارد که تقریباً دست نخورده باقی مانده و محل بکری برای راه اندازی کسب و کار به شمار می رود. از جمله سودآورترین بخش های سرمایه گذاری در کشور ایتالیا می توانیم به گردشگری، کشاورزی، صنایع غذایی، بخش تولید، تجارت، املاک و مستغلات و غیر اشاره کرد. اولین و مهم ترین نکته برای ثبت شرکت در ایتالیا، اطلاع از نحوه پرداخت مالیات و ساختارهای قابل ثبت شرکت در این کشور است.

 در سال های گذشته ایتالیا همواره یکی از مهمترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می رفته. موقعیت جغرافیایی مناسب این کشور باعث شده تا ایتالیا یک گزینه طلایی و پررنگ برای راه اندازی کسب و کار باشد. چرا که اگر شما کسب و کارتان را در ایتالیا راه اندازی کنید، دسترسی آسانی به سرمایه گذاری در بازارهای جنوب، مرکز و شمال اروپا و همچنین بندرهای مدیترانه دارید.

انواع روش های مناسب ثبت شرکت در ایتالیا

خیلی از مشاغلی که در ایتالیا هستند؛ بر اساس واردات و صادرات و فعالیت های مربوط به آن پایه گذاری شده اند. افرادی که در کشور ایتالیا کسب و کاری راه اندازی کرده اند، رضایت کافی نسبت به این کار دارند و معتقدند که ایتالیا سیاست بازی در قبال سرمایه گذاری های خارجی اتخاذ کرده. یکی از رایج ترین و البته ساده ترین ساختارهایی که برای یک شرکت کوچک و متوسط در ایتالیا می توانید انتخاب کنید SME (PMI) است. این شرکت ها شرکت هایی هستند که با همکاری سایر کارآفرینان مشاغل کوچکی که در فقط در بخشی از یک زنجیره فعالیت می کنند، را راه اندازی کرده اند. گسترده ترین شکل های قانونی SME به شرح زیر است:

  • اسپا Incorporated  شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • مشارکت عمومی
  • ساس: مشارکت محدود
  • انجمن تعاون اروپا
  • شرکت انفرادی تجارت
  • شرکت با مسئولیت محدود  Simplifield
  • Sapa  شرکت محدودشده توسط سهام

از جمله مهم ترین شرایط ثبت شرکت در ایتالیا، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نوع حسابداری
  • سرمایه اولیه مشترک
  • رابطه بین اعضا
  • دفتر ثبت شرکت
  • مالیات بر ارزش افزوده در ایتالیا
  • نماینده حقوقی شرکت

برای هرگونه فعالیت تجاری در کشور ایتالیا، ابتدا باید شماره مالیات بر ارزش افزوده یا IVA دریافت کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که شرکت هایی که برای فعالیت ثبت می شوند، از دو عنصر اصلی اشخاص و سرمایه تشکیل شده اند. بر اساس درصد اشخاص یا عناصر سرمایه شرکت ها به یک شرکت مشارکتی یا یک شرکت سرمایه ای تبدیل می شوند.

انواع شرکت های قابل ثبت در ایتالیا

انواع شرکت های قابل ثبت در ایتالیا

افرادی که قصد ثبت شرکت در ایتالیا را دارند، باید بدانند که می توانند به چهار شکل زیر شرکتشان را ثبت کنند:

  • p.A  (Spa Incorporated)  شرکت سهامی خاص
  • Srl  شرکت با مسئولیت محدود
  • Srls شرکت با مسئولیت محدود  Simplifield
  • Sap شرکت محدودشده توسط سهام

یکی از مهمترین مراحلی که برای ثبت شرکت باید انجام بدهید، تعیین اساسنامه اساسنامه ای که تعیین می کنید، باید تمامی اهداف برنامه ها و سیاست های شرکت را در بر بگیرد.

سرمایه سهام  SpA ، Srl، Srls

شرکت های  SpA، حتما باید حداقل سرمایه سهام ۵۰.۰۰۰ یورویی داشته باشند. شرکت هایی با مسئولیت محدود، باید حداقل ۱۰ هزار یورویی سرمایه داشته باشند که فقط ۲۵۰۰ یورو از این مبلغ، باید قبل از ثبت واریز شود. شرکت های با مسئولیت محدود ساده هم حداکثر به سرمایه سهام ۱۰۰۰۰ یورویی نیاز دارند.

از طرفی سرمایه سهام باید قبل از ثبت شرکت ایتالیا به حساب بانکی در این کشور واریز شود. بعد از ثبت نام در ثبت شرکت، برای کمپانی تازه متولد شده گواهی ثبت شرکت، شناسه مالیاتی و شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده، صادر می شود.

ویژگی های اصلی شرکت با مسئولیت محدود  SrL:

ویژگی های اصلی شرکت با مسئولیت محدود  SrL:
  • قالبی ایده آل برای مشاغل کوچک و متوسط است
  • حداقل سرمایه سهام ۱۰۰۰۰ یورو نیاز دارد
  • حساب ها باید به صورت سالانه ثبت شوند
  • بدون محدودیت سرمایه گذاران خارجی

مراحل تشکیل شرکت در ایتالیا

مراحل تشکیل شرکت در ایتالیا

قبل از این که به سراغ مراحل تشکیل شرکت در ایتالیا، برویم بیاید به این سوال پاسخ دهیم که آیا راه اندازی و ثبت شرکت در ایتالیا کار سختی ست؟ به طور کلی بعد از اصلاحاتی که در قوانین ثبت شرکت در ایتالیا، به وجود آمد. در حال حاضر ثبت شرکت بسیار آسان تر شده، با این حال هنوز هم ثبت شرکت در ایتالیا پیچیدگی های خاص خودش را دارد. از طرفی مراحل گرفتن شماره مالیات و افتتاح حساب بانکی برای افراد خارجی به اطلاعات و تجربه در این زمینه نیاز دارد.

بنابراین اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید توصیه می کنیم از وکلای مهاجرتی متخصص در این حوزه کمک بگیرید. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، بهترین و با تجربه ترین وکلا در زمینه ثبت شرکت در ایتالیا را در اختیار شما قرار می دهیم تا تمام مراحل را برای شما در کوتاه ترین زمان ممکن طی کنند. بریم به سراغ مراحل ثبت شرکت در ایتالیا شما می توانید یک سری شرکت با مسئولیت محدود را در مدت زمان نسبتا کوتاهی در ایتالیا ثبت کنید. به این منظور باید  مراحل زیر را طی کنید:

  1. ثبت نام در مقامات مالیاتی ایتالیا برای دریافت شماره شناسایی مالیاتی (کد) الزامی است
  2. اجرای اساس نامه با سردفتر اسناد رسمی. این یک تعهد مهم برای سهامداران است و می تونه شخصاً یا از طریق وکالت نامه انجام شود.
  3. در این مرحله باید شماره مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کنید – این شماره بعد از درخواست آنلاین توسط Agenzia delle Entrate  صادر می شود
  4. گواهی ثبت شرکت را بگیرید.
  5. حالا باید  یک حساب بانکی برای شرکتتان باز کنید.

مهمترین اطلاعاتی که برای ثبت شرکت در ایتالیا باید ارائه بدهید عبارتند از:

  • صورت های مالی کامل
  • اسناد ادغام
  • لیست سهامداران
  • ثبت تجارت ایتالیا دو نوع گزارش ارائه می دهد:
  • گزارش قانونی
  • به عنوان تضمین وجود شرکت
  • اطمینان حاصل کنید که در معاملات با اشخاص ثالث می توانید به اطلاعات اعتماد کنید.
  • گزارشگری اقتصادی
  • برای اهداف آماری و اقتصادی

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در ایتالیا

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در ایتالیا

به عنوان کسی که قصد دارد برای ثبت شرکت در ایتالیا اقدام کند، باید توجه داشته باشید که هزینه های مربوط به ثبت شرکت فقط محدود به سرمایه اولیه نیست. بلکه فرایند ثبت شرکت در این کشور موارد و هزینه های دیگری برای شما به همراه دارد. طبیعتاً هرچه تمکن مالی شما بهتر باشد روند راه اندازی شرکت بهتر و سریعتر پیش می رود.

برای راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود در ایتالیا، لازم سرمایه اولیه در حساب بانکی در این کشور داشته باشید. این مبلغ حداقل ۱۰ هزار یورو است. علاوه بر آن باید  مبلغ حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو برای طی مراحل اداری و حقوقی در نظر بگیرید. از دیگر هزینه هایی که برای راه اندازی شرکت در ایتالیا باید در نظر داشته باشید، بین ۹۰ الی ۱۲۰ یورو جهت ثبت نام الکترونیکی و مبلغ ۶۵ یورو، برای حق تمبر است.

ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود SrL در ایتالیا

یکی از انواع ساختارهایی که می توانید برای شرکتتان در ایتالیا انتخاب کنید، شرکت با مسئولیت محدود است. این نوع ساختار چه ویژگی هایی دارد؟ این ساختار جز پرطرفدارترین روش ها برای ثبت شرکت در ایتالیا به شمار می رود، که به حداقل سرمایه ۱۰ هزار یورو نیاز دارد.

همانطور که گفتیم این مقدار فقط سرمایه اولیه است و هزینه های جانبی را شامل نمی شود. در این ساختار از نظر تعداد سرمایه گذارها هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید هر تعداد سرمایه گذار در شرکتتان ثبت کنید. مراحل حسابرسی برای این نوع شرکت ها به صورت سالیانه است و برای ثبت شرکت به حداقل دو نفر نیاز دارید.

ویژگی های شرکت سهامی خاص  SpA در ایتالیا

برای ثبت شرکت سهامی خاص در ایتالیا باید حدود ۱۲۰ هزار یورو سرمایه اولیه داشته باشید. شرکت هایی که بیزینس های متوسط یا بزرگ را راه اندازی و ادارد می کنند، این ساختار بسیار مناسب است. در این نوع ساختار هم محدودیتی از نظر تعداد سرمایه گذاران یا سهامداران وجود ندارد و تمام سرمایه بین سهامداران به صورت سهام تقسیم می شود. لازم به ذکر است که این نوع ساختار از اعتبار بالایی در ایتالیا برخوردار است و برای ثبت این نوع شرکت هم حداقل به دو نفر نیاز دارید.

ویژگی های اصلی یک شعبه در ایتالیا

ویژگی های اصلی یک شعبه در ایتالیا

زمانی که شرکت مادر در کشوری غیر از ایتالیا قرار داشته باشد، می توانید از طریق ثبت شعبه در ایتالیا اقدام کنید. برای ثبت شعبه در ایتالیا باید یک نفر به عنوان مدیر شعبه معرفی شود، تمام حساب های مالیاتی هم باید توسط شرکت مادر پرداخت شود. شعبه در ایتالیا نیاز به حسابرسی یا گزارش مالی ندارد.

در این روش در واقع شما اعلام می کنید که قصد دارید یک شعبه از کسب و کارتان را در ایتالیا راه اندازی کنید. به این ترتیب تامین سرمایه اولیه و رسیدگی به مراحل حقوقی بر عهده شرکت مادر است و مدیر شعبه وظایف دیگری بر عهده می گیرد. این روش هم یکی از روش های زیر مجموعه سطح شرکت در ایتالیا به شمار می رود که جزئیات و پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ثبت شرکت

اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ثبت شرکت

یکی از سوالاتی که افراد می پرسن این استکه آیا می توانیم از طریق ثبت شرکت تابعیت کشور ایتالیا را دریافت کنیم؟ شما می توانید در ابتدا از طریق سرمایه گذاری یا ثبت شرکت در ایتالیا اقامت موقت این کشور را دریافت کنید. این اقامت بین چند ماه تا دو سال اعتبار دارد و البته قابل تمدید است. بعد از گذشت ۵ سال از اقامت در ایتالیا و پرداخت منظم مالیات می توانید برای گرفتن اقامت دائم این کشور هم اقدام کنید.

ناگفته نمونه که در این مدت ۵ سال همه حساب ها و گردش های مالی کسب و کار شما توسط سازمان های مرتبط در ایتالیا بررسی و شفاف سازی می شود. بنابراین کسب و کار شما باعث سودآوری کافی برای دولت ایتالیا داشته باشد. تا بعد از گذشت ۵ سال بتوانید اقامت دائم و تابعیت این کشور را دریافت کنید.

مزایا و معایب ثبت شرکت در ایتالیا

مزایا و معایب ثبت شرکت در ایتالیا

راه اندازی شرکت در ایتالیا مثل هر روش مهاجرتی دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در این بخش قصد داریم درباره مزایا و معایب ثبت شرکت در ایتالیا صحبت کنیم. اطلاع از این موارد باعث می شود تا با دید باز و شفاف تری برای سرمایه گذاری یا ثبت شرکت در این کشور اقدام کنید. از جمله مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در ایتالیا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افرادی که اقدام به ثبت شرکت در مناطق از ایتالیا کنند که نرخ بیکاری بالایی دارد تا ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی حق استفاده از کمک ها و وام های دولتی ایتالیا را دارند.
  • اگر شرکت ثبت شده شما ۲ الی ۳ سال متوالی در کشور فعالیت کند، اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنید.
  • امکان بهره مندی از وام های کم بهره دولتی برای شرکت های ثبت شده در ایتالیا در زمینه صادرات کالاهای ایتالیایی وجود دارد.

اما معایب راه اندازی کسب و کار در ایتالیا عبارت اند از:

  • فرایند انجام های کارهای اداری و ثبت شرکت در ایتالیا نسبتا پیچیده و طولانی است.
  • نرخ مالیات در کشور ایتالیا تر از دیگر کشورهای اروپایی است.
  • چالش های زیادی بر سر راه سرمایه گذاران و کارآفرینان برای ثبت شرکت در ایتالیا وجود دارد.

جمع بندی ثبت شرکت در ایتالیا

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با همه ابعاد ثبت شرکت در ایتالیا و مهاجرت از این طریق به این کشور زیبا آشنا کنیم. شما می توانید از طریق ثبت شرکت در کشور زیبای ایتالیا، برای خودتان و اعضای خانواده اقامت موقت و در نهایت اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنید.

با توجه به این که ایتالیا یکی از کشورهای حوزه شینگن و اتحادیه اروپا است. دریافت ویزا و در نهایت پاسپورت این کشور اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد. اگر در زمینه ثبت شرکت در ایتالیا یا دیگر روش های مهاجرت به این کشور سوال یا ابهامی دارید، بهتر است که با کارشناسان و مشاوران ایزی راه مشاوره تخصصی دریافت کنید. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، بهترین روش را برای مهاجرت به کشورهای اتحادیه اروپا به شما پیشنهاد می کنیم.