آیا حضور تجاری در عمان در طولانی مدت سود آور است؟ بله، از این رو در سال های گذشته شاهد مهاجرت تعداد زیادی از ایرانیان از طریق ثبت شرکت در عمان بوده ایم.

راهنمای مطالعه

عمان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که از سال ۱۹۷۰ اصلاحات گسترده اجتماعی و اقتصادی را تجربه کرده و در حال حاضر هم این کشور سرشار از فرصت های تجاری و اقتصادی است. به همین دلیل سرمایه گذاران تمایل دارند تا از طریق ثبت شرکت وارد عمان بشن و علاوه بر کسب سود، اقامت این کشور را هم دریافت کنند.

اگر شما هم علاقه دارید که اقامت عمان را به دست بیاورید این مقاله از ایزی راه، را از دست ندهید. ما قصد داریم در این مقاله شما را با شرایط و روش های ثبت شرکت در عمان و مراحل قانونی آن آشنا کنیم.

درباره ثبت شرکت در عمان

کشور عمان با کشورهای ایران، عربستان سعودی، پاکستان، یمن و امارات متحده عربی مرزهای مشترک خاکی و آبی دارد. مسقط پایتخت این کشور است و یکی از مناطق اقتصادی اصلی عمان محسوب می شود. حکومت عمان سلطنتی است که نسبت به رشد اقتصادی هم توجه زیادی داشته. در سال های اخیر روند رشد اقتصادی این کشور تونسته سرمایه گذاران بین المللی را به خودش جلب کند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۴۰ عمان، رشد اقتصادی ۱۰ درصدی را داشته باشد. بر اساس آخرین سرشماری ها این کشور پنج میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر سهولت در راه اندازی تجارت رتبه 71 دنیا را به خودش اختصاص داده است.

این موضوع نشان میدهد که سرمایه‌گذاران می توانند از طریق ثبت شرکت در عمان کسب و کار خودشان را به راحتی راه اندازی کنند. این کشور از نظر اقتصادی و سیاسی، ثبات دارد و همین موضوع باعث می شود تا شما هم بتوانید با اطمینان خاطر برای ثبت شرکت در عمان اقدام کنید.

مزایای ثبت شرکت در عمان

مزایای ثبت شرکت در عمان

چه چیزی بهتر از این که در یک کشور نزدیک به ایران کسب و کار سود آوری راه اندازی کنید؟ دولت کشور عمان، در سال های گذشته برنامه‌های اقتصادی زیادی تدوین کرده و توانسته بخش زیادی از آن را اجرایی کند.

به عنوان مثال دولت عمان پروژه‌های عمرانی نوینی برای ۲۰ سال آینده این کشور در نظر گرفته است. به همین دلیل حضور در بازارهای تجاری عمان فرصت طلایی برای افرادی است که میخواهند سود زیادی به دست بیاورند. از جمله مزایای ثبت شرکت در کشور عمان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برخورداری از امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی متعدد
  • اجرای دهمین برنامه پنج ساله توسعه عمان
  • امکان صادرات محصولات
  • پروژه های سودآور در حال انجام در کشور عمان
  • پایین بودن نرخ پرداخت مالیات در کشور عمان

مناطق تجاری و آزاد عمان

مناطق تجاری و آزاد عمان

اگر می خواهید در کشور عمان ثبت شرکت و سرمایه گذاری انجام بدهید، بهتر استکه مناطق تجاری و مناطق آزاد این کشور را بشناسید. شاید بپرسید چرا؟ یکی از مهم ترین دلایل اهمیت شناخت مناطق آزاد و تجاری عمان، این است که اگر شرکتتان را در این مناطق ثبت کنید در خیلی از موارد نیازی به پرداخت مالیات ندارید. این کشور یک منطقه ویژه اقتصادی و سه منطقه آزاد ایجاد کرده که در هر منطقه قوانین خاصی برای فعالیت های مجاز تجاری به وجود آمده.

هر یک از این مناطق هم مزایای خاص خودشان را دارند. معمولاً در مناطق آزاد ۱۰۰ درصد مالکیت شرکت های خارجی برای سرمایه گذاران است و نیازی نیست که بخشی از سهام و امتیاز شرکت به اتباع کشور عمان انتقال داده شود. از طرفی هیچ گونه محدودیتی از نظر حداقل سرمایه، برای ثبت شرکت در مناطق آزاد و تجاری عمان وجود ندارد. مناطق تجاری عمان را در جدول زیر می بینید.

مناطق تجاری و آزاد عمان
منطقه آزاد سلاله
بندر سهر (Sohar) و منطقه آزاد تجاری
منطقه آزاد ال مازونا (Al Mazunah)
پارک دانش مسقط (KOM)
شهرک‌های صنعتی

فعالیت هایی از جمله صادرات مواد شیمیایی، فرآوری مواد نفتی، ساخت و مونتاژ، تدارکات و غیره در منطقه آزاد سلاله انجام می شود. منطقه آزاد سهر نیز یک منطقه آزاد تجاری است که صنایع پالایشگاه‌های نفتی عمان در آن واقع شده است.

منطقه آزاد مازونا، با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی در بخش صنایع سبک تجارت کالاها و خدمات نزدیک به مرز عمان و یمن ایجاد شده است. علاوه بر مناطق آزاد کشور عمان، یک پارک فناوری توسعه یافته هم در شهر مسقط دارد که هدفش حمایت و توسعه فناوری های نوین و تکنولوژی است.

روش های حضور تجاری در عمان

روش های حضور تجاری در عمان

چطور می توانیم در بخش های تجاری و اقتصادی عمان حضور پیدا کنیم؟ یکی از روش های حضور تجاری در کشور عمان، راه اندازی شرکت است. شما می توانید شرکتتان را از طریق روش های زیر در کشور عمان ثبت کنید:

شرکت سهامی عام:

این شرکت ها سرمایه شان، به صورت عمومی توزیع می شود. شرکت‌های سهامی عام در کشور عمان قابل عرضه و مبادله عمومی هستند. حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی چنین شرکتی ۱۵۰ هزار ریال عمان است.

شرکت سهامی خاص:

شرکت های سهامی خاص به شرکت هایی گفته می شود که سهامش برای تجارت عمومی در دسترس نباشد. این شرکت ها حداقل سه سهامدار احتیاج دارند که یکی از سهامداران باید شهروند عمانی باشد که حداقل 30 درصد از سهام شرکت را  بهش انتقال دهید. حداقل سرمایه لازم برای ثبت چنین شرکتی پنجاه هزار ریال عمان است.

شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت های مسئولیت محدود، شرکت های هستن که هر سهامدار به تناسب میزان سهامش در شرکت مسئولیت دارد. برای ثبت چنین شرکتی حداقل دو سهامدار نیاز دارید که حتماً یکی از آنها باید یک شهروند عمانی باشد. حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی چنین شرکتی ۱۵۰ هزار ریال عمان است.

دفتر شعبه:

اگر در یک کشور دیگه به غیر از عمان، شرکتی دارید می توانید به عنوان شعبه جدید، یک شرکت هم در عمان راه اندازی کنید. یادتان باشد که اگر قصد دارید یک شعبه از شرکت تان را در عمان راه اندازی کنید، باید از وزارت بازرگانی و صنایع عمان مجوز فعالیت داشته باشید.

 دفترنمایندگی:

منظور از دفتر نمایندگی، آژانس بازرگانی یا تجاری است که با هدف توزیع محصولات یا خدمات یک نهاد خارجی در عمان فعالیت می کند. اگر قصد دارید نمایندگی یک برند خارجی را در عمان راه اندازی کنید، باید از اتاق بازرگانی عمان مجوز بگیرید.

مزایای حضور تجاری در عمان

مزایای حضور تجاری در عمان

شاید این سوال در ذهن تان به وجود اومده باشد که آیا حضور تجاری در عمان در طولانی مدت سود آور است؟ در پاسخ باید بگوییم حضور تجاری در عمان و سرمایه گذاری در این کشور، مزایای زیادی برای شما به همراه دارد به همین دلیل هم در سال های گذشته شاهد مهاجرت تعداد زیادی از ایرانیان از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری در عمان بودیم. از جمله مزایای حضور تجاری در عمان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عمان کشوری ست که دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیکی در دهانه خلیج فارس
  • این کشور منابع نفتی فراوانی دارد
  • دولت عمان با هدف جذب سرمایه گذاران بین المللی مشوق‌های و تسهیلات بانکی زیادی تعیین کرده
  • راه اندازی کسب و کار در عمان یک راه مناسب برای ارتباط با بازارهای آزاد جهانیه
  • ثبت شرکت در عمان باعث می شود که بتونید از خدمات بانکی به راحتی استفاده کنید
  • زندگی در یک کشور توسعه یافته و برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی پیشرفته

ملزومات ثبت شرکت در عمان

ملزومات ثبت شرکت در عمان

همانطور که گفتیم شما می توانید ساختارهای متنوعی را برای شرکت موردنظرتان در عمان انتخاب کنید. یکی از سوالاتی که افراد می پرسند این است که چه چیزهایی برای ثبت شرکت در عمان مورد نیاز است؟ مدارک و مستنداتی که باید برای ثبت شرکت در عمان تهیه کنید بر اساس ساختاری که برای شرکتتان انتخاب می کنید متفاوت است. از جمله مهم‌ترین ملزومات ثبت شرکت در عمان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حداقل دو سهامدار
  • حداقل یک مدیر اصلی
  • دفتر ثبت شده در عمان
  • حداقل سرمایه اولیه به مبلغ ۱۵۰ هزار ریال عمان
  • کپی گذرنامه و مدارک هویتی سهامداران
  • کپی گذرنامه و مدارک هویتی امضا کننددگان مجاز
  • گواهی سپرده اولیه سرمایه در بانک عمان
  • امضاها و اسامی افراد
  • فرم های تکمیل شده ثبت شرکت
  • اسناد مهر شرکت و اساسنامه
  • بیزینس پلن یا طرح تجاری
  • مجوز اتاق بازرگانی و صنعت عمان (OCCI)

مدارک لازم ثبت شرکت در عمان

مدارک لازم ثبت شرکت در عمان

دولت کشور عمان همواره تلاش کرده تا خودش را به عنوان یکی از کشورهای اصلی برای مبادلات تجاری منطقه خاورمیانه معرفی کند. در این راستا هم تا حدود زیادی موفق بوده و تونسته اقتصاد خودش را به یکی از اقتصاد های پویای دنیا تبدیل کند. در همین راستا بسیاری از افراد علاقه دارند از طریق ثبت شرکت، اقامت عمان را به دست بیاورند. مهم ترین مدارکی که برای ثبت شرکت در عمان باید ارائه بدهید در جدول زیر لیست شده است.

لیست مدارک لازم برای ثبت شرکت در عمان
پرینت شش ماهه حساب بانکی از ایران
گواهی عدم سوء پیشینه کیفری متقاضیان
دو قطعه عکس تمام رخ رنگی
 اسکن پاسپورت فرد اصلی و شرکا
فرم ثبت شرکت در کشور عمان
اساسنامه شرکت
 گواهی ثبت شرکت در اتاق بازرگانی و صنعت کشور عمان
گواهی سپرده اولیه سرمایه در بانک عمان

مراحل ثبت شرکت در عمان

مراحل ثبت شرکت در عمان

نوبتی هم باشد نوبت بررسی و مرور مراحل ثبت شرکت در عمان است. اگر تصمیمتان را برای ثبت شرکت در عمان و مهاجرت به این کشور قطعی کردید، این بخش را با دقت مطالعه کنید و یادتان نرود که کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، همواره آماده پاسخ به سوالات شما و ارائه مشاوره تخصصی رایگان هستند. مهمترین مراحل ثبت شرکت در کشور عمان عبارت اند از:

  • تدوین بیزینس پلن یا طرح تجاری
  • انتخاب نام شرکت
  • انتقال سرمایه اولیه به بانک عمان برای افتتاح شرکت
  • ارسال اسناد اولیه برای ثبت شرکت به وزارت بازرگانی و صنایع عمان
  • ثبت نام در اتاق تجارت و صنعت این کشور
  • اخذ تاییدیه های مورد نیاز از ادارات مربوطه در عمان
  • طراحی مهر برای شرکت

یکی از نکاتی که در زمینه ثبت شرکت در عمان و حضور تجاری در این کشور باید به آن توجه کنید، داشتن طرح تجاری و بیزنس پلن قوی است. دولت این کشور طرح تجاری شما را به دقت ارزیابی می کند و چنانچه برنامه شما برای راه اندازی شرکت در این کشور سودآور و منطقی به نظر برسد، برای شما ویزا صادر می شود. پس توصیه می کنیم با همفکری کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه یک طرح تجاری قابل قبول تدوین کنید.

ثبت غیرحضوری شرکت در عمان

ثبت غیرحضوری شرکت در عمان

ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران به هر دلیلی امکان ورود به کشور عمان را نداشته باشند، در این صورت افراد می توانند به صورت غیر حضوری مراحل ثبت شرکت در عمان را انجام دهند. در صورتی که بخواهید به صورت غیر حضوری در عمان شرکت ثبت کنید، باید با یک فرد عمانی مشارکت داشته باشید. طرف ایرانی ۷۰ درصد و شریک عمانی 30 درصد از سهام شرکت را باید داشته باشند.

البته ناگفته نماند که شریک عمانی بر اساس قراردادی که با شما منعقد می کند، هیچگونه حق دخالت در مدیریت یا کسب سود شرکت ندارد و تنها با دریافت مبلغی به صورت سالانه با شما توافق می کند. مراحل ثبت شرکت و اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در عمان حدود ۴۵ روز کاری طول میکشد. بعد از این مدت شما اقامت عمان را دریافت کردید و می توانید به این کشور سفر کنید.

اگر نمی خواید بخشی از سهام شرکتتان را به طرف عمانی واگذار کنید، باید شرکتتان را در مناطق آزاد عمان ثبت کنید. در این صورت ۱۰۰ درصد مالکیت برای شما است. ثبت شرکت در مناطق آزاد هم ۴۵ روز کاری طول میکشد.

اگر قصد دارید به صورت غیر حضوری یا به صورت حضوری در عمان شرکت ثبت کنید توصیه می‌کنیم از وکلای با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا درگیر مشکلات قانونی نشوید و به راحتی ویزای عمان را دریافت کنید.

سخن آخر

عمان کشوریه که تقریباً ۵ میلیون نفر جمعیت دارد و 1.5 میلیون نفر از جمعیتش را مهاجران تشکیل می دهند. بخش زیادی از این مهاجران بازرگانان، کارمندان و متخصصین از دیگر کشورها هستند. در مجموع این کشور شرایط خوبی برای سرمایه گذاری دارد به همین دلیل اگر شما علاقه دارید که از طریق ثبت شرکت، اقامت یکی از کشورهای ثروتمند منطقه را به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم به عمان، به عنوان یک گزینه مناسب فکر کنید.
ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، در تمام مراحل ثبت شرکت در عمان و دریافت اقامت این کشور کنارتان هستیم. اگر سوال یا ابهامی دارید بهتر است که با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید.