تفاوت فاند و بورسیه چیست؟ گاهی دیده می‌شود که افراد از اصطلاحات فاند و بورسیه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. این در حالی است که این دو کلمه ماهیت متفاوتی دارند. در این مقاله به تفاوت فاند و بورسیه
می پردازیم.

راهنمای مطالعه

حتماً می‌دانید که مهاجرت تحصیلی، یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای مهاجرت است. اگر شما هم علاقمند به مهاجرت تحصیلی هستید حتماً با اصطلاحاتی مثل فاند و بورسیه روبرو شده‌اید. گاهی دیده می‌شود که افراد از اصطلاحات فاند و بورسیه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. این در حالی است که این دو کلمه ماهیت متفاوتی دارند. در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه قصد داریم به سوال تفاوت فاند و بورسیه چیست؟ بپردازیم. پس از مطالعه این مقاله با چهار فرق فاند و بورسیه و انواع هر کدام، آشنا خواهید شد.

فاند چیست؟

فاند چیست؟

فاند یک اصطلاح کلی بوده و معمولاً به هزینه‌هایی گفته می‌شود که در قبال انجام تعهدات یا کار خاصی جهت کمک به دانشجوها ارائه می‌شود. در واقع دانشجویان متعهد می‌شوند که در هنگام تحصیل در زمینه پژوهش‌های علمی یا صنعتی و غیره همکاری کنند و در قبال آن فاند بگیرند. البته ناگفته نماند که فاندهای تحصیلی به دانشجوهای مستعد و تلاشگری که توانایی مالی تحصیل ندارند، نیز تعلق می‌گیرد. در سراسر کشورهای دنیا و در دانشگاه‌های آنها، فاندهای تحصیلی متنوعی برای دانشجوهای مقاطع مختلف وجود دارد و ما می‌توانیم فاندهای تحصیلی را به دو دسته تقسیم کنیم:

حالت اول فاند

فاند به عنوان یک دستمزد یا حقوق به خود دانشجو پرداخت می‌شود. معمولاً دانشجوهایی که در کارهای علمی پژوهشی نشگاه شرکت می‌کنند یا به عنوان دستیار آموزشی و پژوهشی فعالیت دارند از این مدل فاند بهره‌مند می‌شوند.

حالت دوم فاند

فاند آن است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در پرداخت شهریه یا دیگر هزینه‌های تحصیل و زندگی به دانشجو کمک شود. به عنوان مثال نهاد ارائه دهنده فاند شهریه دانشجو را به دانشگاه می‌پردازد. در این حالت مبلغی به دانشجو داده نمی‌شود.

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه‌های تحصیلی یا اسکالرشیپ‌ها خود نوعی فاند محسوب می‌شوند که بر اساس شایستگی‌های متقاضی به او پرداخت می‌گردد. اغلب دانشگاه‌های دنیا، بورسیه را به صورت ترمی به دانشجوها می‌دهند تا به این ترتیب دانشجو انگیزه کافی برای تحصیل و درس خواندن را داشته باشد. معمولاً بورسیه‌های این چنینی منوط به شرط معدل بالا هستند. متقاضیان برای گرفتن بورسیه تحصیلی باید از نظر علمی در سطح بالایی باشند. به عنوان مثال مدرک زبان با نمره خوب، معدل بالا، ریز نمرات عالی و حتی رزومه علمی قوی کمک می‌کند تا متقاضی بورسیه بگیرد.

در برخی موارد حتی داشتن سابقه ورزشی و هنری در سطح بالا نیز می‌تواند به بورسیه شدن فرد کمک کند. بنابراین یکی از موارد تفاوت فاند و بورسیه در این است که بورسیه یکی از زیر مجموعه‌های فاند به شمار می‌رود. در ادامه بیشتر به تفاوت بورسیه و فاند می‌پردازیم. فراموش نکنید که اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی هستید و به دنبال دریافت فاند یا بورسیه می‌گردید. بهترین کار این است که با مشاوران ایزی راه تماس بگیرید و مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید. ما تمامی مراحل مربوط به اپلای و گرفتن بورسیه را برای شما انجام می‌دهیم.

با چهار تفاوت فاند و بورسیه آشنا شوید

چهار تفاوت فاند و بورسیه

در اینجا به بررسی چهار تفاوت فاند و بورسیه می‌پردازیم. شما با درک فرق فاند و بورسیه می‌توانید متناسب با مقطع تحصیلی و شرایط خرید از حمایت‌های مالی بهره‌مند شوید.

1.منابع تامین مالی

در بسیاری از موارد بورسیه‌ها توسط دولت یا دانشگاه‌ها یا سازمان‌های خصوصی وابسته به دانشگاه ارائه می‌شوند. در حالی که فاند ممکن است توسط دولت، سازمان‌های خصوصی، افراد خیر و نهادهای تحقیقاتی ارائه شوند. پس یکی از مهم‌ترین موارد تفاوت فاند و بورسیه در محل تامین مالی آنهاست.

2.میزان پوشش هزینه‌ها

دیگر فرق فاند و بورسیه، در میزان پوشش هزینه‌های آنهاست. فاند ممکن است همه یا بخش از هزینه‌های تحصیل زندگی تحقیقات و حتی هزینه‌های سفرهای دانشجو را پوشش دهد. این در حالی است که بورسیه‌های تحصیلی معمولاً فقط هزینه‌های تحصیل دانشجو را پوشش می‌دهند.

3.نحوه بازپرداخت

همانطور که گفتیم دانشجوها برای دریافت فاند باید به عنوان دستیار پژوهشی یا آموزشی فعالیت کنند یا در کارهای تحقیقاتی و علمی دانشگاهی شرکت داشته باشند. درواقع دانشجوها در قبال دریافت فاند تعهد می‌دهند که فعالیت‌های علمی دانشگاهی را پیش ببرند. اما دانشجویانی که بورسیه دریافت می‌کنند تعهدی در قبال انجام کار یا فعالیت علمی پژوهشی خاصی ندارند و صرفاً داشتن معدل بالا در ترم‌های تحصیلی کفایت می‌کند. به این ترتیب نحوه بازپرداخت نیز یک تفاوت بورسیه و فاند به شمار می‌رود.

4.مقطع تحصیلی

چهارمین تفاوت فاند و بورسیه؛ در مقاطع تحصیلی است. ما در تمامی مقاطع تحصیلی امکان دریافت بورسیه را داریم با این حال اصطلاح فاند بیشتر برای مقطع کارشناسی دکترا استفاده می‌شود. این دانشجوهای دکترا هستند که در قبال انجام کارهای پژوهشی و دستیاری حقوق دریافت می‌کنند. در اغلب موارد در مقاطعی مثل کارشناسی و کارشناسی ارشد به جای فاند از اصطلاح بورسیه استفاده می‌شود.

برخی از انواع فاندها

انواع فاندها

فاند گرانت Grant

گرنت‌ها کمک هزینه‌های تحصیلی هستند که از طرف سازمان‌های دولتی، موسسه‌های خیریه یا دانشگاه‌ها به دانشجوها پرداخت می‌شود. گاهی ممکن است گرنت مستقیماً به دانشجو پرداخت یا به صورت تخفیف روی هزینه‌های شهری و تحصیل اعمال شود. Grant ها بلاعوض هستند و معمولاً در ازای فعالیت‌های پژوهشی به دانشجوها تعلق می‌گیرند. البته Grant های غیر پژوهشی نیز در برخی دانشگاه‌ها وجود دارد که تعداد آنها کم است.

فاند اسکالرشیپ (scholarship)

اسکالرشیپ هم نوع دیگری از کمک هزینه‌های تحصیلی است که به دانشجویان حین تحصیل آنها ارائه می‌شود. یکی از مزایای مهم اسکالرشیپ این است که بر خلاف دیگر کمک هزینه‌ها دانشجو موظف به بازپرداخت آن نیست. در کشورهای مختلف اسکالرشیپ‌ها اسامی مختلفی دارند. ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی اقدام به پرداخت اسکالرشیپ به دانشجوهای مستعد می‌کنند به عنوان مثال ریسرچر، دستیار پژوهشی و دستیار آموزشی از جمله انواع اسکالرشیپ‌های هستند که در سراسر دنیا وجود دارند.

فاند waiver

فاند waiver یک کمک هزینه مالی است که برای پرداخت هزینه‌های خوابگاه یا مخارج شرکت در یک بازدید علمی به دانشجو پرداخت می‌شود. ناگفته نماند که در اغلب مواقع این نوع فاند مستقیماً به دانشجو پرداخت نشده و دانشگاه آن را به نهاد مورد نظر انتقال می‌دهد. معمولاً فاندهای waiver مناسب دانشجوهای مستعد و تلاشگر و نیازمند است. با این حال برخی دانشگاه‌ها شرایط آسانتری برای اعطای این نوع فاند دارند.

فاندهای Financial و Tuition grant

فاندهای Financial و Tuition grant چیست

در خیلی از دانشگاه‌ها دو نوع فاند دیگر به نام‌های Financial و Tuition grant نیز وجود دارد. این فایل‌ها جزو برنامه‌های حمایتی دولت برای دانشجوهای کم بضاعت محسوب می‌شود. معمولاً دانشجوها باید تعهدات خاصی را امضا کنند تا بتوانند مبالغ این فاند را دریافت کنند.

فاند فلوشیپ (Fellowship)

فلاشیب در معنای لغوی به معنای مشارکت آمده است. این نوع فاند هم انواعی دارد. به عنوان مثال فلوشیپ پژوهشی فلوشیپ تدریس فلوشیپ پزشکی در واقع فلوشیپ یک نوع اسکالرشیپ است که توسط دولت دانشگاه یا یک سازمان خاص به دانشجو ارائه می‌شود تا دانشجو بتواند روی یک موضوع یا پروپوزال مشخص کار کرده و نتایج علمی ارائه دهد. در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد فلوشیپ جزو مشهورترین فاندهاست. برای دریافت این نوع فاند باید عضو یک گروه پژوهشی و تحقیقاتی باشید و روی یک موضوع خاص به پژوهش بپردازید. فرشیپ‌ها هزینه‌هایی مثل بیمه سلامت، وام دانشجویی، مسکن و مخارج مربوط به تحصیل و زندگی دانشجو را فراهم می‌کنند.

جایزه دانشجویی (Student Award)

وقتی درباره تفاوت فاند و بورسیه صحبت می‌کنیم باید بدانیم که هر یک زیر مجموعه‌های متفاوتی دارد. یکی از زیر مجموعه‌های فاند، جایزه‌های دانشجویی است. این فاند متعلق به دانشجویان با استعدادی است که توانستند در طول دوره تحصیل خود موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته باشند. مبلغ فاند دانشجویی؛ از چند صد دلار شروع شده و حتی تا چند هزار دلار نیز می‌رسد.

برخی از انواع بورسیه ها

برخی از انواع بورسیه ها

بورسیه‌های تحصیلی هم تنوع زیادی دارند و در سراسر دنیا دانشگاه‌های مختلف بر اساس شرایط خود حوزه‌های متنوعی را در نظر گرفته‌ند. معمولاً بورسیه‌ها به صورت ترمی ارائه شده و شرط اصلی آنها داشتن شایستگی‌های علمی است.

وام دانشجویی (Student Loan)

وام دانشجویی که در دانشگاه‌های ایران هم به دانشجویان تعلق می‌گیرد، نوعی بورسیه دانشجویی است که هدف آن کمک هزینه تحصیلی برای پرداخت برخی از هزینه‌ها مثل کتاب یا مخارج روزمره می‌باشد. برخلاف اسکالرشیپ دانشجویان موظف هستند که وام تحصیلی را پرداخت کنند. با این تفاوت که نرخ سود این وام‌ها پایین‌تر از دیگر وام‌هاست.

جمع بندی تفاوت فاند و بورسیه

ما در این نوشته تلاش کردیم تا شما را با تفاوت فاند و بورسیه و انواع هر کدام آشنا کنیم. به طور کلی فاند و بورسیه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مهاجرت تحصیلی و کاهش هزینه‌ها محسوب می‌شوند. از جمله مهم‌ترین شرایط دریافت فاند و بورسیه می‌توان به داشتن رزومه علمی قوی و معدل بالا اشاره کرد. اگر علاقمند به مهاجرت تحصیلی و دریافت فاند یا بورسیه هستید بهترین کار این است که با مشاوران ایزی راه تماس بگیرید و مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید. همچنین این مقاله مفید را با دوستان و اطرافیان خود نیز به اشتراک بگذارید تا آنان نیز با تفاوت بورسیه و فاند آشنا شوند.