آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا بخش مهمی از فرایندپذیرش و اپلای برای تحصیل در این کشور است. یکی از مهم‌ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی، آزمون test di ammissione است.

راهنمای مطالعه

آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا، بخش مهمی از فرایند پذیرش و تحصیل در این کشور است. در ایتالیا، فرایند پذیرش دانشگاه معمولاً شامل ترکیبی از یک آزمون ورودی سراسری به نام Esame di Stato و آزمون‌های ورودی با موضوع خاص (Test di Ammissione) است که توسط دانشگاه‌ها جداگانه برگزار می‌شود.

توجه داشته باشید که آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا، برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است به‌عنوان مثال برای تحصیل در مقطع کارشناسی آزمون Test di Ammissione الزامی است درصورتی‌که این آزمون برای مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد. پس درصورتی‌که قصد تحصیل در ایتالیا را دارید با مؤسسه مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم در راستای آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا  را در اختیارتان قرار دهند.

لیست امتحانات و آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا اغلب برای پذیرش در برخی برنامه‌ها نیاز به آزمون ورودی یا آزمون‌های خاص دارند. در اینجا لیستی از برخی از امتحانات و انواع آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا را آورده‌ایم:

  • آزمون‌پذیرش پزشکی بین‌المللی (IMAT): IMAT یک آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال پذیرش در برنامه‌های پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی در این کشور هستند. این نوع آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا، استعداد متقاضیان برای تحصیل پزشکی را ارزیابی می‌کند.
  • GRE و GMAT  :این آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا  معمولاً برای پذیرش در برنامه‌های کارشناسی ارشد در ایتالیا، به‌ویژه در زمینه‌های تجاری موردنیاز است. این نوع آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا آمادگی متقاضیان را برای تحصیلات تکمیلی ارزیابی می‌کند.
  • آزمون‌های زبان انگلیسی: یکی از مهم‌ترین آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا، آزمون‌های زبان مانند آیلتس و تافل هستند که اغلب برای نشان‌دادن مهارت زبان انگلیسی، به‌ویژه برای برنامه‌هایی که به زبان انگلیسی در این کشور تدریس می‌شوند، موردنیاز است. این نوع آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا مهارت‌های زبان انگلیسی متقاضیان را ارزیابی می‌کند.
  • آزمون‌های زبان ایتالیایی (PLIDA، CELI، CILS): دانش‌آموزان بین‌المللی ممکن است نیاز به شرکت در آزمون‌های مهارت زبان ایتالیایی مانند PLIDA، CELI یا CILS داشته باشند تا توانایی خود را برای مطالعه به زبان ایتالیایی نشان دهند.
  • آزمون‌های ورودی برنامه‌های خاص: برخی از رشته‌های تحصیلی تخصصی مانند پزشکی، معماری و مهندسی ممکن است دارای آزمون‌های پذیرش خاص باشند. به‌عنوان‌مثال، برنامه‌های پزشکی اغلب به IMAT نیاز دارند، درحالی‌که برنامه‌های معماری و مهندسی ممکن است امتحان ورودی خود را داشته باشند.
  • آزمون ورودی دانشگاه‌ها: برخی از دانشگاه‌ها ممکن است برای برنامه‌های خاصی آزمون ورودی خود را داشته باشند. این آزمون‌ها دانش و مهارت‌های متقاضیان مربوط به برنامه خاصی را که برای آن درخواست می‌کنند ارزیابی می‌کند.

مهم‌ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا

مهم‌ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، در ایتالیا فرایند پذیرش دانشگاه معمولاً شامل ترکیبی از یک آزمون ورودی سراسری به نام Esame di Stato و آزمون‌های ورودی با موضوع خاص (Test di Ammissione) است که توسط دانشگاه‌های جداگانه برگزار می‌شود. در زیر اطلاعات بیشتری در مورد این دو آزمون ارائه می‌کنیم:

Esame di Stato (Maturità)

Esame di Stato، همچنین به‌عنوان Maturità شناخته می‌شود، یک امتحان ملی است که توسط دانش‌آموزان دبیرستانی ایتالیایی در پایان سال آخر (سال پنجم دبیرستان یا quinta superiore) برگزار می‌شود. این آزمون موضوعات مختلفی را در برمی‌گیرد از جمله زبان ایتالیایی، ریاضیات، تاریخ، علوم، زبان‌های خارجی. آزمون Maturità توسط وزارت آموزش‌وپرورش ایتالیا برگزار می‌شود و نتایج آن عامل مهمی در روند پذیرش دانشگاه است. آزمون معمولاً شامل اجزای کتبی و شفاهی است.

Test di Ammissione (امتحانات ورودی ویژه دانشگاه):

علاوه بر Esame di Stato، بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا از دانش‌آموزان می‌خواهند که در آزمون‌های ورودی رشته‌ای خاص برای پذیرش در برنامه‌های درجه خاص شرکت کنند. این آزمون‌ها دانش و استعداد دانش‌آموزان را در رشته تحصیلی انتخابی ارزیابی می‌کند. موضوعات و فرمت‌های کنکور بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است.

برخی از امتحانات ممکن است کتبی باشد، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است شامل مصاحبه شفاهی یا آزمون‌های عملی باشد. نمونه‌هایی از مدارک تحصیلی که اغلب نیاز به آزمون ورودی دارند عبارت‌اند از پزشکی، مهندسی، معماری و هنرهای زیبا.

رشته‌های تحصیلی با پذیرش از طریق آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا

رشته‌های تحصیلی با پذیرش از طریق آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا

پذیرش برای برخی از رشته‌های خاص نیاز به قبولی در آزمون ورودی دارد. در زیر به برخی از آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا که برای رشته‌های خاص در نظر گرفته شده اشاره کرده‌ایم:

1. پزشکی و جراحی (Medicina e Chirurgia):  برنامه‌های پزشکی دارای آزمون‌های ورودی خاص مانند IMAT (آزمون‌پذیرش پزشکی بین‌المللی) یا Test di Ammissione a Medicina e Chirurgia (TAM) هستند.

2. دندانپزشکی و پروتزهای دندانی (Odontoiatria e Protesi Dentaria):  برنامه‌های دندانپزشکی اغلب دارای آزمون ورودی مانند Test di Ammissione a Odontoiatria e Protesi Dentaria (TAO) هستند.

3. دامپزشکی(Medicina Veterinaria):  برنامه‌های دامپزشکی ممکن است نیاز به آزمون ورودی مانند Test di Ammissione a Veterinaria (TAV) داشته باشند.

4. معماری، مرمت و طراحی (Architettura، Restauro، e Design):  این برنامه‌ها اغلب دارای آزمون‌های ورودی مانند TARM (تست برای معماری، مرمت و طراحی) هستند که مهارت‌های هنری و فنی داوطلبان را ارزیابی می‌کند.

5. مهندسی (Ingegneria):  برنامه‌های مهندسی مختلف، از جمله مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر، ممکن است بسته به دانشگاه دارای آزمون ورودی با موضوع خاص باشند.

6. هنرهای زیبا(Belle Arti):  برنامه‌های هنرهای زیبا اغلب دارای آزمون ورودی هستند که مهارت‌های هنری، نمونه کارها و مصاحبه‌های داوطلبان را ارزیابی می‌کند.

7. علوم ورزشی(Scienze Motorie):  برنامه‌های علوم ورزشی ممکن است به آزمون‌های ورودی مانند Test di Ammissione a Scienze Motorie (TASM) نیاز داشته باشند که دانش داوطلبان را در زیست‌شناسی، آناتومی، فیزیولوژی و موضوعات مرتبط با ورزش ارزیابی می‌کند.

8. موسیقی و هنرهای نمایشی (Musica e Arti dello Spettacolo):  برنامه‌های موسیقی و هنرهای نمایشی ممکن است دارای آزمون ورودی باشند که توانایی‌های موسیقایی یا هنری، تست‌ها و مصاحبه‌های داوطلبان را ارزیابی می‌کند.

9. داروسازی (Farmacia):  برنامه‌های داروسازی ممکن است امتحان ورودی خاصی داشته باشند یا نیاز به موضوعات خاصی داشته باشند که در Esame di Stato (Maturità) ملی‌پوشش داده شوند.

10. زبان‌ها و ادبیات خارجی (Lingue e Letterature Straniere):  برنامه‌های زبان و ادبیات خارجی ممکن است به آزمون‌های ورودی مانند Test di Ammissione a Lingue e Letterature Straniere (TAL) نیاز داشته باشند که مهارت زبان و مهارت‌های درک مطلب را ارزیابی می‌کند.

آزمون زبان ایتالیای برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا

آزمون زبان ایتالیای برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا

درصورتی‌که زبان انتخابی شما برای تحصیل در ایتالیا زبان رسمی این کشور یعنی ایتالیایی باشد، در این صورت دانشگاه از شما می‌خواهد که مهارت زبان ایتالیایی را برای اخذ پذیرش نشان دهید، پس یکی از انواع آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا، آزمون زبان ایتالیایی است. رایج‌ترین آزمون‌های پذیرفته‌شده مهارت زبان ایتالیایی برای پذیرش دانشگاه در ایتالیا عبارت‌اند از:

1. CILS (Certificazione di Italiano come Lingua Straniera)

گواهینامه CILS توسط وزارت آموزش ایتالیا به رسمیت شناخته شده است و توسط دانشگاه خارجیان سینا اداره می‌شود. سطح مهارت در گوش‌دادن، خواندن، نوشتن و صحبت‌کردن ایتالیایی را ارزیابی می‌کند. سطح موردنیاز مهارت ممکن است بسته به دانشگاه و برنامه متفاوت باشد. اکثر دانشگاه‌های ایتالیا معمولاً برای پذیرش حداقل به سطح مهارت B2 نیاز دارند.

2. CELI (Certificato di Conoscenza della Lingua Italiana)

گواهینامه CELI توسط دانشگاه برای خارجیان پروجا ارائه می‌شود. این مهارت زبان ایتالیایی‌زبانان غیربومی را در سطوح مختلف ارزیابی می‌کند.

3.PLIDA (Progetto Lingua Italiana Dante Alighieri)

یک نوع آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا، گواهینامه مهارت زبان ایتالیایی است که توسط Società Dante Alighieri صادر شده است. شایستگی افراد غیربومی ایتالیایی را در گوش‌دادن، خواندن، نوشتن و صحبت‌کردن ایتالیایی ارزیابی می‌کند.

4.AIL (Accademia Italiana di Lingua)

گواهینامه AIL توسط Accademia Italiana di Lingua اداره می‌شود و سطح مهارت زبان ایتالیایی افراد غیربومی را ارزیابی می‌کند.

5. آزمون ITA-L2

این آزمون جنبه‌های مختلف زبان ایتالیایی از جمله گرامر، واژگان و درک مطلب را ارزیابی می‌کند. برای موفقیت در آزمون، متقاضیان معمولاً باید حداقل نمره را کسب کنند. به‌عنوان‌مثال، در دانشگاه La Sapienza، حداقل نمره 49 پاسخ صحیح از مجموع 72 سؤال، نمره قبولی محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد شرکت در این آزمون زبان ایتالیایی برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است.

آزمون ورودی دانشگاه‌های هنر و موسیقی ایتالیا

آزمون ورودی دانشگاه‌های هنر و موسیقی ایتالیا

دانشگاه‌های هنر و موسیقی ایتالیا اغلب آزمون‌های ورودی خاصی برای ارزیابی استعداد و مهارت‌های متقاضیان در رشته‌های مربوطه دارند. در زیر به برخی از انواع آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا برای ورود به رشته‌های هنر و موسیقی آورده شده است:

1. هنرهای زیبا Belle Arti

امتحانات ورودی برای برنامه‌های هنرهای زیبا ممکن است شامل ارزیابی مهارت‌های هنری، بررسی نمونه کارها، آزمون‌های عملی و مصاحبه باشد. متقاضیان معمولاً ملزم به ارائه نمونه کارها از آثار هنری خود هستند و توسط هیئتی از اعضای هیئت‌علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

2. موسیقی

 امتحانات ورودی برنامه‌های موسیقی معمولاً شامل تست‌های بازرسی و ارزیابی توانایی‌های موسیقی است. ممکن است از متقاضیان خواسته شود که یک رپرتوار آماده را بر روی ساز انتخابی خود اجرا کنند یا توانایی‌های آوازی خود را نشان دهند. آزمون ممکن است با یک مصاحبه برای بحث در مورد پیشینه موسیقی و اهداف متقاضی انجام شود.

3. آهنگ‌ساز و تئوری موسیقی Composizione e Teoria Musicale

 امتحانات ورودی برای برنامه‌های آهنگ‌سازی ممکن است شامل ارزیابی مهارت‌های آهنگ‌سازی، دانش تئوری موسیقی و آزمون‌های کتبی یا عملی باشد. ممکن است از متقاضیان خواسته شود که نمونه‌هایی از ترکیبات خود را ارائه دهند یا تکالیف خاص را تکمیل کنند.

4. تئاتر و هنرهای نمایشی Teatro e Arti Sceniche

 امتحانات ورودی برای برنامه‌های تئاتر و هنرهای نمایشی ممکن است شامل تست‌های عملی، مونولوگ، تمرین‌های بداهه‌نوازی و مصاحبه باشد. متقاضیان ممکن است بر اساس مهارت‌های بازیگری، حضور در صحنه و درک تکنیک‌های نمایشی ارزیابی شوند.

5. رقص Danza

امتحانات ورودی برای برنامه‌های رقص ممکن است شامل ارزیابی مهارت‌های فنی، رقص و آمادگی جسمانی باشد. ممکن است از متقاضیان خواسته شود که روتین‌ها یا ترکیب‌های مختلف رقص را انجام دهند و در ارزیابی‌های فیزیکی شرکت کنند.

سخن پایانی

آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا بخش مهمی از فرایندپذیرش و اپلای برای تحصیل در این کشور است. یکی از مهم‌ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا  در مقطع کارشناسی، آزمون test di ammissione است. آزمون زبان نیز یکی دیگر از آزمون‌های لازم برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا است.

دقت نمایید که برخی از رشته‌ها نظیر مهندسی‌ها، علوم پزشکی و هنر دارای آزمون‌های خاصی هستند که در صورت تمایل برای تحصیل در این رشته‌ها می‌بایست در آن‌ها شرکت نمایید. پس‌ آزمون ورودی به دانشگاه های ایتالیا بسیار متنوع است که تعداد شرکت در آن‌ها متناسب با مقطع و رشته تحصیلی می‌باشد. اگر تمایل به تحصیل در ایتالیا را دارید، با مؤسسه مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرید تا مشاوران ما به طور رایگان شرایط شما را بررسی نمایند و بهترین مشاوره‌ها را در این زمینه به شما بدهند.