دانشگاه های کشور فرانسه سطح علمی بسیار بالایی دارند و بخش زیادی از تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده ا‌ند. با این حال اغلب این دانشگاه ها آزمون ورودی خاصی برای پذیرش دانشجوهای بین المللی ندارند.

راهنمای مطالعه

فرانسه جزو آن دسته از کشورهایی ست که تعداد زیادی دانشگاه دارد. هر کدوم از این دانشگاه ها هم برای پذیرش دانشجوهای بین المللی شرایط خاصی را در نظر گرفتند. امکان تحصیل رایگان در فرانسه، وجود دانشگاه های با کیفیت و سطح بالای رفاه زندگی باعث شده تا خیلی از دانشجوهای بین المللی علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های این کشور باشند. در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه، به سراغ آزمون ورودی به دانشگاه های فرانسه رفته‌ایم. در این مقاله قصد داریم شما را با آزمون ورود به رشته های پزشکی و دیگر رشته های محبوب در کشور فرانسه آشنا کنیم.

آزمون ورودی به دانشگاه های فرانسه در رشته های غیرپزشکی

یکی از دغدغه های بسیار مهم افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه را دارند، آزمون ورودی به دانشگاه های فرانسه است. خوشبختانه به طور کلی آزمون ورودی مشخص و خاصی برای ادامه تحصیل در رشته های غیر از پزشکی وجود ندارد. قبل از هرگونه اقدام توصیه می کنیم، وب سایت دانشگاه مورد نظرتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دانشگاه مورد نظر برای ورود شرط آزمون ورودی در نظر نگرفته است.

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که اگر خیلی از دانشگاه های فرانسه آزمون ورودی برگزار نمی کنند، پس بر چه اساس دانشجوها را پذیرش می کنند؟ پذیرش در اغلب دانشگاه های فرانسه بر اساس شرایطی مثل مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی انجام می شود. به همین دلیل هم خیلی از دانشگاه های این کشور از شما نمره بالا در مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی می خواهند.

آزمون زبان مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های فرانسه

آزمون زبان مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های فرانسه

بسته به دانشگاه و مقطع مورد نظر شما، نمره قبولی در آزمون زمان متفاوت است. به همین دلیل به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدا تعیین کنید قصد دارید در چه رشته و در چه دانشگاهی تحصیل کنید. چرا که همه این موارد روی نمره مدرک زبان مورد نیاز شما تاثیرگذار است. مدارک زبان بین المللی و آزمون هایی که ی تعیین سطح زبان فرانسوی برگزار می شود و مورد تایید اغلب دانشگاه های فرانسه هستند عبارتند از:

  • آزمون TCF یا DAP
  • DILF  دیپلم مقدماتی زبان فرانسه
  • DELF  دیپلم مطالعات زبان فرانسه
  • DALF دیپلم پیشرفته زبان فرانسه

اکثر دانشگاه های فرانسه، به ویژه دانشگاه های دولتی این کشور، از دانشجوهای بین المللی، مدرک B2 (سطح متوسط) TCF ،DELF یا DAP می خواهند. تعداد کمی از متقاضیان هم به مدرک C1 (سطح پیشرفته) DALF نیاز دارند. دیپلم های زبان فرانسوی می توانند برای پذیرش در دانشگاه های این کشور مورد استفاده قرار بگیرند و همیشه معتبر هستند.

معافیت از آزمون زبان برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه

معافیت از آزمون زبان برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه

همه افراد برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند. در صورتی که جزو یکی از چهار دسته زیر باشید می توانید بدون اثبات مهارت زبان از دانشگاه های فرانسه پذیرش تحصیلی بگیرید:

  • افرادی که لیسانس فرانسه یا لیسانس بین المللی و اروپایی دارند
  • اتباع ایالت هایی که زبان رسمی آن فرانسوی نیست
  • دانشجوهایی که موفق به دریافت بورسیه بین المللی از دولت فرانسه شدن
  • دانشجوهایی که از برنامه های تحصیلی دو زبانه فارغ التحصیل شدند و زبان فرانسوی یکی از زبان های تحصیلی آنها بوده است.

آزمون ورودی در رشته های پزشکی فرانسه

آزمون ورودی در رشته های پزشکی فرانسه

آمارها نشان میدهد بخش زیادی از دانشجوهای بین المللی، متقاضی تحصیل پزشکی در دانشگاه های فرانسه هستند. در این بخش قصد داریم درباره آزمون ورودی در رشته های پزشکی فرانسه صحبت کنیم. برخلاف رشته های غیر از پزشکی، متقاضیان تحصیل پزشکی در فرانسه باید در آزمون های خاصی شرکت کنند و نمره قبولی به دست بیاورند.

در گذشته به آزمون ورودی رشته های پزشکی در فرانسه PACES گفته می شد. اما در حال حاضر این اصطلاح حذف شده. بر اساس قوانین و برنامه های جدید داوطلبان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و همچنین رشته های مامایی، داروسازی، فیروزیوتراپی باید یکی از دوره های LAS یا PASS را بگذرنند و در آزمون نهایی نمره قبولی کسب کنند. البته ناگفته نماند که فقط ساختار و شیوه تحصیل در سال اول تغییر کرده و ادامه مسیر تحصیلات پزشکی در فرانسه دچار تغییر نشده و مشابه سال های گذشته است.

دوره PASS و قبولی در آزمون آن

دوره PASS از سال ۲۰۲۰ میلادی به بعد برگزار می شود و برای دانشجوهایی است که قصد دارند در حوزه علوم سلامت یا سایر رشته ها مثل زیست شناسی و حقوق تحصیل کنند. در این دوره در سال اول تحصیل علاوه بر دروس رشته تخصصی پزشکی درس هایی از علوم پایه هم تدریس می شود. در پایان سال اول متقاضیان باید در یک آزمون نهایی شرکت کنند. در صورت قبولی می توانند در یکی از ۵ رشته پزشکی دندانپزشکی، فیزیوتراپی، مامایی یا داروسازی از سال دوم ادامه تحصیل بدهند.

چنانچه داوطلب نمره قبولی در این آزمون را دریافت نکند، می تواند از سال دوم در یک رشته غیر پزشکی ادامه تحصیل دهد. همچنین امکان شرکت مجدد در این آزمون در پایان سال دوم یا سال سوم وجود دارد. در هر یک از این موارد اگر متقاضی نمره قبولی برای مطالعات پزشکی را به دست بیارود می تواند، تحصیلاتش را در رشته پزشکی ادامه دهد.

دوره L.AS و قبولی در آن

در دوره L.AS دانشجو در یک دانشگاه خارج از حوزه علوم سلامت به تحصیل می پردازد. دانشجوها می توانند رشته هایی مثل روانشناسی، ادبیات، حقوق و غیره را از طریق این دوره پیگیری کنند. اغلب درس های این دوره به جز چند واحد با دوره دانشجویان حوزه سلامت متفاوت است. دانشجوها می توانند بعد از گذشت سال اول در آزمون نهایی شرکت کنند و اگر نمره قبولی را به دست بیاورند، می توانند از سال دوم در بخش بهداشتی که در ابتدا ثبت نام کردند، ادامه تحصیل بدهند.

سایر آزمون های مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های فرانسه

سایر آزمون های مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های فرانسه

همونطور که گفتیم آزمون ورودی به دانشگاه های فرانسه برای رشته های غیر پزشکی وجود ندارد. اغلب دانشگاه ها، بر اساس ریز نمرات، نمره مدرک زبان و رزومه تحصیلی، دانشجوها را پذیرش می کنند. از طرفی درباره آزمون های ورود به رشته های علوم پزشکی هم صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم تعدادی از آزمون هایی که برای ورود به دانشگاه های فرانسه مورد نیاز است را معرفی کنیم. آزمون هایی مثل GRE ، GMAT یا LSAT عمدتاً از طرف دانشگاه های فرانسه مورد تایید هستند.

GMAT :  این آزمون با هدف سنجش متقاضی هایی که می خواهند در رشته هایی مثل مدیریت یا ام بی ای تحصیل کنند برگزار می شود. این آزمون چهار بخش نگارش تحلیلی، مهارت کلامی، مهارت محاسباتی و مهارت استدلالی دارد و متقاضی ها را در این چهار حوزه مورد ارزیابی قرار میدهد.

GRE :  این آزمون هم با هدف سنجش توانایی تحصیلی دانشجوها برگزار می شود و مورد تایید اغلب مراکز علمی و دانشگاه های معتبر دنیا به ویژه دانشگاه های فرانسه است. آزمون GRE سه مهارت درک مطلب، مقاله نویسی و محاسبات ریاضی دانشجوها را ارزیابی می کند.

LAST: این آزمون از طرف شورای پذیرش حقوق برگزار می شود و سطح دانش و دانشجوها را در رشته حقوق بررسی می کند. مواردی مثل درک مطلب، استدلال منطقی، استدلال تحلیلی در این آزمون ارزیابی می شود. این آزمون هم مورد تایید اغلب دانشگاه های دنیا از جمله دانشگاه های فرانسه است.

انتخاب بهترین دانشگاه فرانسه

انتخاب بهترین دانشگاه فرانسه

اگر جزو علاقه مندان تحصیل در فرانسه هستید باید با بهترین دانشگاه های فرانسه آشنایی داشته باشید. چرا که انتخاب بهترین دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی تاثیر زیادی روی آینده شغلی شما دارد. خوشبختانه همانطور که گفتیم بهترین دانشگاه های فرانسه هم معمولاً آزمون ورودی برای پذیرش دانشجوهای بین المللی برگزار نمی کنند.

بنابراین شما باید تمرکز زیادی روی کسب مدرک زبان بین المللی با نمره بالا، اخذ معدل تحصیلی خوب و داشتن یک رزومه قوی داشته باشید. این موارد کمک می کنند تا شما بتونید از بهترین دانشگاه های فرانسه پذیرش تحصیلی بگیرید.

نام دانشگاهشهررتبه در QS
دانشگاه PSLپاریس۲۶
دانشگاه پلی تکنیک پاریسپاریس۴۸
دانشگاه سوربنپاریس۶۰
دانشگاه پاریس-ساکلیژیف سور ایوت۶۹
دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیونلیون۱۱۱
دانشگاه پاریس تکپاریس۱۷۴
دانشگاه پاریس سیتهپاریس۲۴۸
دانشگاه ساینس پو فرانسهپاریس۲۵۹
دانشگاه پانتئون-سوربن (پاریس 1)پاریس۳۰۰
دانشگاه گرونوبل آلپگرونوبل۳۱۷

هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه

هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه

هزینه ها و مخارج زندگی در فرانسه و توجه به محل زندگی شما در کشور فرانسه متفاوت است. از طرفی سبک زندگی و عادات دانشجو از جمله عوامل تاثیرگذار روی هزینه های زندگی در این کشور به شمار میرود. اما به طور کلی بدون در نظر گرفتن اجاره خوابگاه یا اجاره خونه هزینه ماهانه یک دانشجو در این کشور ۸۵۴ یورو است.

تجربه نشان داد است که دانشجوها باید مبلغی حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ یورو برای خرید مواد غذایی، در شهری مثل پاریس هزینه کنند. از طرفی مخارج مربوط به شهریه دانشگاه بر اساس رشته و مقطع تحصیلی و همچنین نوع دانشگاه متفاوت است. دانشگاه های دولتی در کشور فرانسه تقریباً رایگان هستند. این در حالیه که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی از حدود ۷۰۰۰ یورو در سال شروع می شود.

جمع بندی آزمون ورودی به دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های کشور فرانسه سطح علمی بسیار بالایی دارند و بخش زیادی از تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده ا‌ند. با این حال اغلب این دانشگاه ها آزمون ورودی خاصی برای پذیرش دانشجوهای بین المللی ندارند. شما می توانید با داشتن رزومه علمی قوی، معدل بالا و نمره خوب در مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی از دانشگاه های فرانسه پذیرش بگیرید. ما هم در موسسه مهاجرتی ایزی راه، در تمامی مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه و مهاجرت به این کشور زیبا در کنار شما هستیم. به این منظور تنها کافی ست که با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.