برای درخواست ویزای همراه کشور آلمان باید قرار مصاحبه‌ای با سفارت آلمان در کشور خود تنظیم کنید. برای این مصاحبه باید مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای همراه کشور آلمان و مدارکی خاص بسته به اینکه در آلمان به چه کسی ملحق می‌شوید، ارائه کنید.

راهنمای مطالعه

آلمان یکی از کشورهای مدرن و پیشرفته اروپایی می‌باشد که به دلیل برخورداری از امکانات بسیار زیاد به یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای تمامی مردم دنیا از جمله ایرانیان تبدیل شده است. با این حال ممکن است بعضی از متقاضیان به دلیل دوری از خانواده در مورد مهاجرت به آلمان دچار تردید شوند. خبر خوب این است که عزیزان متقاضی مهاجرت که تمایل دارند اعضای خانواده را همراه با خود ببرند، می‌توانند با اخذ ویزای همراه آلمان به خواسته خود دست یابند. به این معنا که مقامات اداره مهاجرت آلمان با هدف حمایت از کنار هم بودن خانواده‌ها، ویزای ویژه‌ای با عنوان ویزای همراه به شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا اعطا می‌کند. اتباع خارجی با اخذ این ویزا، می‌توانند به اعضای خانواده خود در آلمان ملحق شوند.

بدیهی است که اخذ ویزای همراه آلمان دارای شرایط مشخص است و به ارائه مدارک معینی نیز نیاز دارد. بنابراین چنانچه قصد مهاجرت به آلمان و اخذ ویزای همراه این کشور را دارید، تا انتهای این مقاله موسسه ایزی راه با ما همراه شوید.

شرایط ویزای همراه آلمان

ویزای همراه آلمان را می‌توان جزو ویزاهای طولانی مدت دانست که با هدف پیوستن اعضای خانواده به فرد مقیم آلمان اعطا می‌شود. شرایط اخذ این نوع ویزا نسبت به برخی از کشورهای عضو شینگن کمی آسان‌تر است و قانون و مقررات ویژه‌ای دارد. نکته حائز اهمیت درباره دریافت ویزای همراه کشور آلمان این است که حتی اگر فرد مقیم این کشور، اقامت دائم نداشته باشد، با اقامت موقت نیز می‌تواند برای دریافت ویزای همراه آلمان اقدام کند. البته یکی از شروط اصلی دریافت این نوع ویزا، اثبات تمکن مالی فرد مقیم برای حمایت از همسر، فرزند زیر ۱۶ سال و پدر و مادرش می‌باشد.

در نظر داشته باشید که شهروندان عضو کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی و انجمن تجارت آزاد اروپا می‌توانند بدون اخذ اقامت به این کشور مهاجرت کرده و اعضای خانواده‌ را نیز همراه با خود ببرند. از دیگر شروط دریافت ویزای همراه موارد زیر است که فرد دعوت کننده باید از آنها برخوردار باشد:

  • مجوز اقامت دائم یا موقت
  • بیمه سلامت
  • اثبات تمکن مالی
  • محل سکونت با متراژ کافی. به ازای هر فرد بالای ۶ سال باید فضایی با حداقل ۱۲ متر و برای کودکان کمتر از ۶ سال، فضایی به ابعاد ۱۰ متر نیاز است.
  • داشتن درآمد بیشتر از مبلغ کمک‌های دولتی. این درآمد بعد از تخمین اجاره یا وام اعلام می‌شود.

حال که با شرایط کلی اخذ ویزای همراه آلمان آشنا شدیم، بهتر است شرایط دریافت این ویزا را برای اعضای مختلف خانواده مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط ویزای همراه آلمان برای همسر

شرایط ویزای همراه آلمان برای همسر

افراد مقیم کشور آلمان اگر بخواهند برای همسر خود ویزای همراه تهیه کنند، باید از شرایط مشخصی برخوردار باشند. اولین شرط سن فرد دعوت شونده است که می‌بایست بالای ۱۸ سال باشد. علاوه بر شرایط سنی، تسلط به زبان آلمانی نیز الزامی است. البته موارد استثنایی نیز وجود دارد؛ برای مثال اگر همسر فرد متقاضی دریافت ویزا در یکی از گروه‌های زیر قرار بگیرد، شرط سنی و زبانی ملاک نخواهد بود:

  • در اختیار داشتن کارت آبی اتحادیه اروپا
  • خود اشتغالی
  • دارای مقام و منصب دولتی در آلمان

جالب است بدانید که چند همسری در جمهوری فدرال آلمان رسمیت ندارد. پس اگر فردی چند همسر داشته باشد فقط می‌تواند یکی از همسرهای خود را به این کشور ببرد و امکان اخذ ویزای همراه برای دیگر همسران وجود نخواهد داشت.

شرایط ویزای همراه آلمان برای فرزندان

شرایط ویزای همراه آلمان برای فرزندان

در صورتی که فردی مقیم آلمان باشد و بخواهد فرزند یا فرزندان خود را به این کشور ببرد، ابتدا باید به سن و وضعیت کودک توجه کند. به این صورت که کودکانی که سن آنها کمتر از ۱۶ سال است، می‌توانند به راحتی به پدر و مادر خود ملحق شوند. اما اگر سن فرزندان بین ۱۶ تا ۱۸سال باشد حتما باید مجرد باشند و بتوانند کاملا روان به زبان آلمانی صحبت کنند تا واجد شرایط اخذ ویزای الحاق خانواده شوند.

هنگام دریافت این نوع ویزا برای فرزندان باید برخی نکات را مورد توجه قرار داد که عبارتند از:

  • در صورتی که پدر و مادر کارت آبی یا به علت اقدامات بشردوستانه مجوز اقامت داشته باشند، می‌توانند بدون هیچ محدودیت و شرایطی فرزند خود را به آلمان بیاورند.
  • اگر والدین ساکن کشور آلمان باشند، می‌توانند به راحتی برای اخذ ویزای فرزند خود به عنوان همراه درخواست دهند. اما اگر از هم جدا شده باشند، فردی متقاضی ویزای همراه ابتدا باید حضانت فرزند خود را گرفته باشد.
  • در شرایطی که پدر و مادر به صورت مشترک حضانت کودک را برعهده داشته باشند و فقط یکی از آنها مقیم آلمان باشد، والد ساکن ایران باید حق حضانت را به والد مقیم آلمان واگذار کند تا بتواند برای ویزای الحاق خانواده درخواست دهد.

شرایط ویزای همراه آلمان برای سایر اعضای خانواده

معمولا اخذ ویزای همراه کشور آلمان برای سایر اعضای خانواده و بستگان (خواهر، برادر، عمو، عمه، دایی، خاله، خواهرزاده، برادرزاده، پدربزرگ یا مادربزرگ) کمی دشوارتر می‌باشد و فقط در شرایط خاص و با هدف جلوگیری از مشکلات، ممکن است. به بیان دیگر در صورتی که یکی از افراد نام برده به دلیل نیاز به حمایت خانواده قصد مهاجرت به آلمان را داشته باشد، احتمال دارد واجد شرایط دریافت ویزای همراه شود.

چه کسانی می‌‌توانند ویزای همراه آلمان را دریافت کنند؟

چه کسانی می‌‌توانند ویزای همراه آلمان را دریافت کنند؟

برای دریافت ویزای همراه کشور آلمان، متقاضیان باید شرایط خاصی داشته باشند. همچنین دریافت این ویزا به وضعیت خویشاوندان متقاضی در آلمان و ملیت وی بستگی دارد. در صورتی که فرد متقاضی شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس باشد، می‌تواند با استفاده از پاسپورت معتبر و بدون نیاز به ویزای همراه وارد کشور آلمان شود. اما باید طی ۳ ماه بعد از ورود به کشور آلمان در اداره Einwohnermeldeamt ثبت‌نام کند. حال اگر فرد شهروند کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باشد باید برای ویزای همراه آلمان به سفارت این کشور درخواست دهد. چنانچه با درخواست فرد موافقت شود، اجازه اقامت برای وی صادر خواهد شد. مجوز اقامت تا زمانی که عضو خانواده یا همسر فرد در آلمان زندگی می‌کند، معتبر است.

نحوه درخواست ویزای همراه آلمان

نحوه درخواست ویزای همراه آلمان

برای درخواست ویزای همراه کشور آلمان باید قرار مصاحبه‌ای با سفارت آلمان در کشور خود تنظیم کنید. برای این مصاحبه باید مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای همراه کشور آلمان و مدارکی خاص بسته به اینکه در آلمان به چه کسی ملحق می‌شوید، ارائه کنید. قبل از هر گونه درخواست برای ویزای همراه بهتر است با کارشناسان حقوقی در موسسه مهاجرتی ایزی راه مشورت کنید و تمامی مدارک را به کمک فردی متخصص بررسی نمایید. مدارک خاص برای درخواست ویزای همراه همسر عبارتند از:

  • کپی سند ازدواج
  • داشتن آشنایی اولیه با زبان آلمانی
  • تکمیل دو فرم درخواست ویزای همراه
  • کپی گذرنامه همسر، اگر شهروند اتحادیه اروپا است
  • کپی از مجوز اقامت همسر، اگر شهروند اتحادیه اروپا نیست

مدارک خاص برای درخواست ویزای همراه افراد زیر سن قانونی عبارتند از:

  • شناسنامه
  • کپی گذرنامه والدین
  • ارائه رضایت‌نامه از والدین
  • ارائه مدرک پذیرش (در صورت وجود)
  • ارائه حکم حضانت (در صورت طلاق والدین)
  • گواهی فوت والدین (در صورت فوت یکی از والدین)

هزینه ویزای همراه آلمان

هزینه ویزای همراه آلمان

زمانی که به مصاحبه دعوت می‌شوید باید هزینه ویزای همراه را پرداخت کنید تا به درخواستتان رسیدگی شود. ویزای همراه کشور آلمان برای بزرگسالان ۷۵ یورو و برای افراد تا سن ۱۸ سال، ۳۷.۵ یورو می‌باشد. توجه داشته باشید که هزینه پرداخت شده برای پیگیری درخواستتان در صورت رد درخواست یا پس گرفتن آن از سوی شما به هیچ عنوان قابل استرداد نیست. به عبارت دیگر برای درخواست مجدد ویزای همراه باید هزینه ویزا را مجدداً پرداخت کنید.

مدت اعتبار ویزای همراه آلمان

اعتبار ویزای همراه در آلمان یکساله است. بعد از ورود به کشور آلمان می‌توانید ظرف ۳ ماه، درخواست تمدید ویزای همراه را ثبت کنید. در صورتی که قصد دارید بیش از یک سال در آلمان بمانید باید قبل از منقضی شدن ویزای فعلی خود، برای تمدید ویزا درخواست دهید. بعد از ۵ سال اقامت قانونی در کشور آلمان و داشتن شرایطی خاص مثل قبولی در آزمون‌های زبان این کشور، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم درخواست خود را ثبت کنید. در صورتی که دارنده ویزا یا فرد متقاضی در زمان اقامت یا طی پروسه درخواست ویزا، تقلب کرده باشد ویزای او باطل خواهد شد. اما دیپورت یا اخراج افراد از خاک این کشور در موارد بسیار کمی اتفاق می‌افتد.

نتیجه گیری

بدیهی است که اتباع خارجی مقیم هر کشوری، تمایل دارند اعضای خانواده آنها نیز همراهشان باشند. متقاضیان مهاجرت به کشور آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مایلند که اعضای خانواده خود را به این کشور ببرند. خوشبختانه مقامات اداره مهاجرت آلمان از این درخواست مهاجران حمایت می‌کنند و شرایط نسبتا آسانی را برای دریافت ویزای همراه آلمان تعیین کرده‌اند.

متقاضیان خارجی با دریافت این ویزا می‌توانند همسر، کودکان زیر ۱۶ سال و فرزندان ۱۶ تا ۱۸ سال (تحت شرایط مشخصی) خود را به آلمان ببرند. اخذ این نوع ویزا برای دیگر بستگان بسیار پیچیده و دشوار است و فقط در موارد استثنایی ممکن می‌شود.

در این مقاله شرایط، مدارک، مدت اعتبار و نحوه اخذ ویزای همراه کشور آلمان را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم. امیدواریم که این مطلب شما را یک گام به اهدافتان نزدیک کرده باشد. به خاطر داشته باشید که تیم با تجربه موسسه ایزی راه از اولین مرحله همراهتان خواهد بود و این مسیر پرتلاطم را برایتان هموار می‌سازد.