خوشبختانه کشور یونان بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است. هر کدام از بورسیه‌های تحصیلی با توجه به دانشگاه و نوع آنها مبلغ متفاوتی را شامل می‌شود.

راهنمای مطالعه

یونان یکی از کشورهای واقع در جنوب شرقی اروپا است که از سمت دیگر به قاره آسیا راه دارد. همین امر نیز سبب شده تا بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی، کشور یونان را به عنوان مقصد نهایی خود برگزینند. در حقیقت، تحصیل در محیطی ادغام شده از فرهنگ‌ و آداب و رسوم قاره‌های اروپا و آسیا، مناظر طبیعی و چشم اندازهای بی‌نظیر و سطح علمی و سیستم آموزشی بسیار قدرتمند از دلایل محبوبیت یونان برای دانشجویان بین المللی می‌باشد. افزون بر مزایای نامبرده، ارائه بورسیه های تحصیلی یونان نیز جزو اصلی‌ترین علل مهاجرت تحصیلی به این کشور است. چرا که دریافت بورسیه‌ تحصیلی، یکی از بهترین روش‌های کاهش هزینه مورد نیاز خواهد بود.

متقاضیان با دریافت بورسیه‌های تحصیلی دیگر نگران هزینه تحصیل و حتی هزینه زندگی نخواهد بود و می‌توانند تمام تمرکز خود را روی پیشرفتش‌شان قرار دهند. 

به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله از موسسه ایزی راه اطلاعات کاربردی درباره انواع بورسیه های تحصیلی یونان در اختیارتان قرار می‌دهیم؛ تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

انواع بورسیه‌ های تحصیلی یونان

یونان بورسیه‌های بسیار متنوعی را به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند. در حقیقت، دانشگاه‌ها و موسسات دولتی و خصوصی این کشور، تامین کننده بورسیه‌ های تحصیلی یونان می‌باشند. مبلغ در نظر گرفته شده برای هر بورسیه با توجه به مقطع، رشته تحصیلی و نوع دانشگاه متفاوت است. از طرفی به دلیل آنکه هزینه تحصیل در کشور یونان از ۱۵۰۰ تا ۱۰ هزار یورو در سال متغیر است؛ بسیاری از متقاضیان بین المللی به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی می‌باشند. به همین جهت در ادامه انواع بورسیه های تحصیلی یونان را معرفی می‌کنیم.

بورسیه‌های دولتی یونان

بنیاد بورسیه دولتی یونان که به صورت IKY نیز شناخته می‌شود؛ به دانشجویان بین المللی نخبه که قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل خود نیستند، بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند. از نام این نوع بورسیه می‌توان حدس زد که تامین کننده اصلی بودجه این نوع فاند، دولت کشور یونان است. جالب است بدانید که برخی از بورسیه های تحصیلی یونان در دو گروه قرار دارند. برای مثال، بورسیه تحصیلی دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن نه تنها در زمره بورسیه‌های دانشگاهی قرار دارند بلکه به دلیل تامین بودجه توسط دولت جزو بورسیه‌های دولتی نیز محسوب می‌شوند.

بورسیه‌های دانشگاهی یونان

بورسیه‌های دانشگاهی یونان

نوع دیگری از بورسیه‌های تحصیلی که در کشور یونان ارائه می‌شود در دسته کمک هزینه‌ها دانشگاهی قرار دارد. به بیان دیگر، برخی از دانشگاه‌های این کشور با توجه به معدل و سن دانشجویان به آنها کمک هزینه تحصیلی ارائه می‌دهند. هر یک از این کمک هزینه‌های تحصیلی دارای شرایط ویژه خود هستند و مبلغ متفاوتی را شامل می‌شوند. چندی از بهترین بورسیه‌های دانشگاهی کشور یونان به شرح زیر هستند:

  • فاند تحصیلات تکمیلی مدرسه بیزینس ALBA یا ALBA Graduate Business School Scholarships
  • کمک هزینه تحصیلی دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن یا همان The National And Kapodistrian University Of Athens Scholarship
  • کمک هزینه تحصیلی دانشگاه ارسطو تسالونیکی (Aristotle University Of Thessaloniki)

نکته: از آنجایی که ۳ کمک هزینه تحصیلی جزو بهترین بورسی های تحصیلی یونان هستند؛ در ادامه هر یک از آنها را به صورت مفصل‌تر معرفی می‌کنیم.

بورسیه‌های بنیادی در یونان

نوع دیگری از بورسیه های تحصیلی یونان از سمت برخی از بنیادها و سازمان‌های این کشور به متقاضیان واجد شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی ارائه می‌شود. از معروف‌ترین بورسیه‌های بنیادی در یونان می‌توان به کمک هزینه تحصیلی بنیاد اوناسیس (Onassis) و بنیاد فولبرایت (Fulbright) اشاره نمود. این نوع کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان نخبه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اهدا می‌شود.

بورسیه‌های بین‌المللی یونان

بورسیه‌های بین‌المللی یونان

منظور از بورسیه‌های بین‌المللی یونان، آن دسته از کمک هزینه‌های تحصیلی هستند که چند موسسه در فراهم سازی بودجه آن‌ها سهم دارند یا حتی کشور دیگری بودجه آنها را تامین می‌کند. یکی از پرطرفدارترین بورسیه های تحصیلی یونان، فاند بین‌المللی Propeller Club Piraeus است که از طرف مدرسه بیزینس آلبا، کالج آمریکایی یونان و باشگاه پروپلر بین‌المللی پیرائوس اعطا می‌شود.

بورسیه‌های اراسموس پلاس

بورسیه‌های تحصیلی اراسموس یونان توسط اتحادیه اروپا به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود. این نوع بورسیه تحصیلی در زمره کمک هزینه‌های تحقیقی و پژوهشی قرار دارد و فقط به دانشجویان محصل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعلق می‌گیرد. مبلغ در نظر گرفته برای بورسیه اراسموس شامل هزینه بیمه دانشجویی، شهریه دانشگاه و همچنین مسافرت دانشجویان می‌شود.

شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی یونان

شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی یونان

در زمان درخواست برای بورسیه های تحصیلی یونان، علاوه بر ریز نمرات فرد، ملیت دانشجو، رشته تحصیلی، سابقه عضویت در سازمان‌های مذهبی و … نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. به همین دلیل، قبل از ارسال هرگونه درخواست ابتدا باید شرایط بورسیه تحصیلی یونان را بررسی کرده و در صورت تطبیق شرایط برای دریافت بورسیه اقدام نمایید. جمع‌آوری و ارسال مدارک برای دانشگاه مورد نظر اولین اقدام برای دریافت بورسیه تحصیلی یونان است.

برای اخذ بورسیه تحصیلی یونان در مقطع دکترا باید رزومه پژوهشی بسیار قوی ارائه دهید. دارا بودن مقاله در مجلات بین‌المللی، پروپوزال‌های تحقیقاتی و نمره زبان بالا در رزومه دانشجو از موارد مهم و تاثیرگذار برای دریافت بورسیه های تحصیلی یونان می‌باشند. دانشجو با داشتن چنین رزومه‌ای می‌تواند هیئت دانشگاه را برای دریافت بورسیه متقاعد نماید.

بهترین بورسیه‌ های تحصیلی یونان

بهترین بورسیه‌ های تحصیلی یونان

همانطور که می‌دانید کشور یونان از بزرگترین کشورهای اروپایی می‌باشد. طبیعت زیبا و سیستم آموزشی باکیفیت این کشور در سطح جهانی معروف است. برنامه‌های تحصیلی متفاوتی برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. دانشگاه‌های کشور یونان از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند و آموزش در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. در صورتی که نمی‌توانید هزینه‌های تحصیل در این کشور را بپردازید، امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی برای شما فراهم است. در ادامه تعدادی از بهترین بورسیه های تحصیلی یونان را به شما معرفی می‌نماییم:

بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی مدرسه کسب‌وکار ALBA یونان

مدرسه کسب‌وکار ALBA که در کالج آمریکایی یونان قرار دارد، مدرسه بازرگانی خصوصی واقع در شهر آتن می‌باشد. این مدرسه بخاطر اساتید ماهر، برنامه‌های مختلف و کمک هزینه‌های تحصیلی معروف است. بورسیه های تحصیلی یونان برای رشته‌های مختلف این مدرسه، هر ساله در دسترس دانشجویان قرار می‌گیرد. اکثر بورسیه‌های تحصیلی برای رشته MBA و مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند. بورسیه این مدرسه تا ۳۰ درصد هزینه‌های دانشگاه را پوشش داده و نوعی بورسیه دانشگاهی محسوب می‌شود.

بورسیه دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن

دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن از اولین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های یونان و از برترین دانشگاه‌های دولتی این کشور می‌باشد. دانشجویان با استعداد این دانشگاه نیز می‌توانند بورسیه های تحصیلی یونان را دریافت کنند. رشته‌هایی که شامل بورسیه دانشگاهی می‌شوند؛ عبارتند از تاریخ و ادبیات یونان باستان و باستان‌شناسی. بورسیه تحصیلی این دانشگاه ۱۰ هزار یورو می‌باشد و هزینه‌های تحصیل سال اول مقطع کارشناسی را تامین می‌کند. شما می‌توانید از این بورسیه به عنوان کمک هزینه شهریه یا مسکن خود استفاده نمایید. توجه داشته باشید که هزینه اقامت، حمل و نقل و هزینه‌های بانکی بر عهده خودتان است.

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه ارسطو تسالونیکی یونان

بزرگترین دانشگاه یونان با نام ارسطو تسالونیکی، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می‌کند. بورسیه های تحصیلی یونان در این دانشگاه برای تمامی رشته‌ها ارائه شده و بورسیه دانشگاهی محسوب می‌شوند. میزان اعتبار این بورسیه به صورت ماهانه ۳۴۵ یورو برای دانشجویان کارشناسی و ۴۵۰ یورو برای دانشجویان کارشناسی ارشد می‌باشد.

بورسیه تحصیلی فولبرایت یونان

بورسیه تحصیلی فولبرایت یونان نوعی بورسیه بنیادی محسوب می‌شود. با استفاده از این بورسیه، دانشجویان می‌توانند کارهای تحقیقاتی خود را در مراکز و موسسات آموزشی انجام دهند. افرادی که این بورسیه را دریافت می‌کنند، هم در مدت زمان داشتن بورسیه و هم بعد از آن کمک‌های مالی بسیار خوبی در دسترس دارند. این نوع بورسیه از بین بورسیه های تحصیلی یونان تمامی مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که علاوه بر هزینه کارهای تحقیقاتی، بورسیه تحصیلی فولبرایت یونان شهریه دانشگاه، بلیت رفت و برگشت و کمک هزینه ماهانه از ۱۶۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار را به دانشجو ارائه می‌کند.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی یونان

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی یونان

پیش‌تر گفتیم که کشور یونان هر ساله تعداد محدودی بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند. تعداد بورسیه های تحصیلی یونان نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کم‌تر است. توجه داشته باشید که هر چه رزومه متقاضی به شرایط اعلامی دانشگاه نزدیک‌تر باشد، شانس فرد برای دریافت بورسیه تحصیلی این کشور بالاتر است. شرایط اعلامی دانشگاه‌های یونان با یکدیگر متفاوت می‌باشد. علاوه بر این، رشته تحصیلی و نوع دانشگاه نیز در تایید درخواست تاثیر بسزایی دارد. بهتر است بدانید که رشته‌های هنری، درخواست ارائه نمونه کار عملی از دانشجو دارند. همچنین ارائه مدرک زبان الزامی است. مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی یونان عبارتند از:

  • ارائه انگیزه‌نامه
  • عکس پاسپورتی
  • رزومه کاری و پژوهشی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • ارائه درخواست بورسیه تحصیلی
  • توصیه‌نامه‌های کاری، تحقیقاتی و دانشگاه
  • ارائه مدارک تحصیلی مقاطع قبلی دانشجو به همراه ریز نمرات

نتیجه گیری

همانگونه که در ابتدای مقاله گفتیم هزینه مورد نیاز برای تحصیل در یونان با توجه به رشته و مقطع تحصیلی و همچنین دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه، سالانه از ۱۵۰۰ یورو تا ۱۰ هزار یور متفاوت است. چنین مبالغی در کنار هزینه‌های دیگر دانشجویان بین المللی را به سمت اخذ بورسیه های تحصیلی یونان سوق می‌دهد. خوشبختانه کشور یونان بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است. هر کدام از بورسیه‌های تحصیلی با توجه به دانشگاه و نوع آنها مبلغ متفاوتی را شامل می‌شود. به دلیل قانون و مقررات پیچیده اخذ بورسیه تحصیلی در کشور یونان، توصیه می‌شود برای اخذ ویزای تحصیلی یونان و دریافت کمک هزینه تحصیلی حتما به موسسه مهاجرتی ایزی راه مراجعه کنید.