آنچه که به نظر می رسد این است که قطار پیشرفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به این زودی ها متوقف نمی شود. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت به این کشورها و راه اندازی کسب و کار در خاک سرزمین های عربی حاشیه خلیج فارس هستند.

راهنمای مطالعه

شاید تا همین ۱۰ یا ۱۵ سال پیش، کمتر کسی به فکر مهاجرت به کشورهای حوزه خلیج فارس می افتاد. اما در سال های اخیر معادله به طور کلی تغییر کرده است و حالا خیلی از ایرانی ها متقاضی مهاجرت به کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. این کشورها با تشکیل شورایی به نام شورای همکاری خلیج یا GCC تلاش کردند تا از نظر اقتصادی، مالی و سیاسی از همدیگه حمایت کنند. در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه، ضمن آشنایی با شورای همکاری خلیج فارس یا GCC، قصد داریم روش های مهاجرت به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بهتان توضیح دهیم.

آشنایی با کشورهای GCC

این روزها کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به بهشتی برای مهاجران تبدیل شدند. دلایل این موضوع هم فراوان است. دانشگاه های با کیفیت، امکان کسب درآمد بالا، بهره مندی از امکانات رفاهی پیشرفته و خدمات بهداشتی و درمانی نوین، همگی از جمله دلایلی هستند که باعث شده تا توجه بخش زیادی از مردم دنیا به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یا GCC جلب شود. شاید بپرسید منظور از کشورهای GCC چیست؟ در این بخش قصد داریم با شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس یا GCC بیشتر آشنا شویم.

در سال ۱۹۸۱ شورای همکاری خلیج فارس با حضور کشورهای مطرح حاشیه خلیج فارس یعنی کویت، بحرین، قطر، عمان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به طور رسمی شکل گرفت. البته همانطور که می دانید، این شورا در حالی تاسیس شده که همه کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران در آن حضور ندارند. به همین دلیل به این تشکل، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس گفته می شود. از جمله مهم ترین اهداف شورای همکاری خلیج فارس یا کشورهای GCC باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بررسی تحولات منطقه ای و ارزیابی امور سیاسی و اجتماعی در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه
  • تشویق همکاری  های بخش خصوصی کشورهای عضو با یکدیگر
  • ایجاد قوانین جامع مشترک در زمینه امور اقتصادی، مهاجرتی، مالی، تجارت، توریسم، قضایی و دولتی میان اعضای شورا
  • تقویت امور علمی و تکنولوژیکی، امور صنعتی، کشاورزی و آبرسانی
  • ایجاد مراکز تحقیقاتی-علمی
  • تقویت روابطه هر چه بیشتر میان مردم کشورهای عضو این شورا

روش های مهاجرت به کشورهای GCC

روش های مهاجرت به کشورهای GCC

در بخش قبلی گفتیم که شورای همکاری خلیج فارس یا کشورهای GCC، شامل بحرین، کویت، قطر، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. هر یک از این کشورها در بخش های مختلف اقتصادی و حتی اجتماعی، رشد بی سابقه ای را در سال های اخیر تجربه کردند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم دنیا علاقه مند به مهاجرت به کشورهای GCC یا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشند.

کارشناسان هم معتقدند که آینده دنیا را باید در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس جستجو کنیم. این کشورها سرمایه گذاری زیادی در بخش های مختلف از جمله تکنولوژی های نوین و هوش مصنوعی انجام دادند. پس بی علت نیست که بسیاری از نخبگان، ورزشکاران و سرمایه گذاران بین المللی علاقمند به مهاجرت به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند. به همین دلیل ما در این بخش به معرفی روش های مهاجرت به کشورهای GCC می پردازیم. شما می تونید با استفاده از این روش ها به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده و آینده خوبی برای خودتان و اعضای خانواده رقم بزنید.

مهاجرت از طریق کار

مهاجرت از طریق کار

در حال حاضر مهاجرت کاری، یکی از متداول ترین روش ها برای ورود به کشورهای شورای همکاری حاشیه خلیج فارس است. اخذ جاب آفر، سن مناسب و ارائه مدرک تحصیلی مرتبط با شغل مورد نظر از جمله مهم ترین شرایط مهاجرت کاری به کشورهای GCC است. البته هر یک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تفاوت هایی در رابطه با اعطای ویزای کاری دارند. اما به طور کلی در صورت تسلط به زبان انگلیسی و پیدا کردن یک کارفرما در این کشورها، می تونید از این طریق مهاجرت کنید. اولین و مهم ترین قدم برای کار در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، پیدا کردن کارفرما و دریافت جاب آفر است.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

بعد از مهاجرت کاری، سرمایه گذاری دومین روش پرطرفدار برای مهاجرت به کشورهای عربی اطراف خلیج فارس محسوب می شود. شما می توانید سرمایه گذاری را از طریق روش هایی مثل خرید ملک یا ثبت شرکت اجرا کنید. در حال حاضر بسیاری از ایرانی ها برای مهاجرت به امارات متحده عربی و دریافت اقامت این کشور، سرمایه گذاری را انتخاب می کنند. ثبت شرکت هم جزو روش های پربازده و سریع برای راه اندازی بیزینس در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و دریافت ویزا است.

مهاجرت از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق ازدواج

ازدواج هم یکی از روش های مهاجرت به کشورهای GCC محسوب می شود. گرچه امکان دریافت اقامت کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق ازدواج ممکن است، اما باید بدانید که دریافت اقامت و شهروندی از این طریق کمی پیچیده است. از جمله مهم ترین شرایط سوری نبودن ازدواج و اثبات تمکن مالی است. اما علاوه بر این قوانین، مقررات دیگری هم در رابطه با مهاجرت از طریق ازدواج به کشورهای GCC وجود دارد. که عبارتند از:

  • در صورت ازدواج با یک شهروند عمانی، یکی از شرایط گرفتن اقامت به دنیا آوردن یک فرزند است.
  • اگر با یک مرد قطری ازدواج کنید می تونید اقامت دائم بگیرید. اما اگر با یک زن قطری ازدواج کنید امکان دریافت اقامت دائم این کشور وجود ندارد. این قانون درباره امارات هم صدق می کند و تنها زنان خارجی در صورت ازدواج با یک مرد اماراتی امکان دریافت اقامت دارند.

مهاجرت از طریق تحصیل

مهاجرت از طریق تحصیل

خوشبختانه در سال های گذشته، کشورهایی مثل قطر و امارات در زمینه آموزش و پرورش سرمایه گذاری های زیادی انجام دادند. در نتیجه ما شاهد تاسیس دانشگاه های اروپایی و آمریکایی در این کشورها بودیم. شما هم می تونید از طریق تحصیل به کشورهای GCC مهاجرت کنید و به این ترتیب چند سال در این کشورها اقامت داشته باشید.

در حال حاضر دانشگاه قطر، دانشگاه سلطان قابوس، دانشگاه خلیفه و دانشگاه امارات متحده عربی جزو بهترین دانشگاه های خاورمیانه هستند که هر ساله پذیرای هزاران دانشجوی بین المللی در رشته های مختلف اند. بنابراین یک روش برای مهاجرت به کشورهای حوزه خلیج فارس یا GCC اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های یکی از این کشورهاست.

هزینۀ زندگی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یا GCC

هزینۀ زندگی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یا GCC

تعیین میزان دقیق هزینه زندگی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سخت است؛ چرا که به معیارهای متعدی بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه های ماهانه زندگی یک نفر در کشورهای حاشیه خلیج فارس در مقایسه با هزینه های زندگی یک خانواده کاملاً متفاوت است. از طرفی شهر و کشور محل زندگی شما نیز تاثیر زیادی روی میزان هزینه های زندگی در کشورهای GCC دارد.

به طور کلی هزینه های ماهانه زندگی یک نفر در کشوری مثل امارات حدود ۹۰۰ دلار تخمین زده می شود. اگر در کشوری مثل عمان زندگی کنید هزینه های ماهانه زندگیتان ۶۷۰ دلار در ماه است. البته این هزینه ها بدون احتساب اجاره خانه، در نظر گرفته شده است. به عنوان یک قاعده کلی خوبه که بدانید هزینه زندگی در کشورهای GCC بسیار از ایران بالاتر است. اما جای نگرانی نیست چرا که تقریباً به همون نسبت هم درآمدها در این کشورها بالاست و نیازی به پرداخت مالیات از محل درآمدهای شخصی نیست. بنابراین اگر قصد مهاجرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا GCC را دارید بهتره که بر اساس میزان درآمد ماهانه، کشوری را انتخاب کنید که هزینه مقرون به صرفه ای داشته باشد.

قوانین جدید صدور ویزای GCC برای سفر آسان ساکنان این حوزه

قوانین جدید صدور ویزای GCC برای سفر آسان ساکنان این حوزه

در حال حاضر شهروندان کشورهای عضو GCC، یعنی شهروندان کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات می توانند بدون نیاز به ویزا بین کشورهای این منطقه سفر کنند. در واقع کشورهای GCC برای شهروندان این شش کشور، هیچ مرزی ندارند.

بر اساس شنیده ها، ممکن است قوانین جدیدی در زمینه صدور ویزای GCC برای سفر آسان ساکنین این حوزه به تصویب برسد. این طرح کمابیش مشابه طرح منطقه شینگن در اروپا است که در آن افراد می توانند بدون نیاز به کنترل در مرزها، بین کشورهای مختلف منطقه اتحادیه اروپا سفر کنند. در این صورت جابه جایی کالاها و خدمات در اتحادیه اروپا هم آسان تر است. بنابراین ممکن است در آینده ای نزدیک شاهد اجرای ویزای GCC برای سفر آسان و نقل و انتقالات راحت تر بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشیم.

جمع بندی مهاجرت به کشورهای GCC

ما در این نوشته تلاش کردیم ضمن معرفی کشورهای شورای همکاری حاشیه خلیج فارس یا کشورهای GCC شما را با روش های مهاجرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم آشنا کنیم. آنچه که به نظر می رسد این استکه قطار پیشرفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به این زودی ها متوقف نمی شود. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت به این کشورها و راه اندازی کسب و کار در خاک سرزمین های عربی حاشیه خلیج فارس هستند. اگر شما هم به دنبال مهاجرت به کشورهای GCC، هستید می تونید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شرایطتان ارزیابی شود و راهنمایی تخصصی دریافت کنید.