دانشگاه MEF استانبول ترکیه، دانشکده های مختلفی دارد که هر کدام رشته های متنوعی را ارائه میدهند. دانشکده هایی مثل دانشکده آموزش و پرورش، دانشکده حقوق، دانشکده اقتصاد، علوم اداری و علوم اجتماعی، دانشکده هنر، دانشکده مهندسی و دانشکده طراحی و معماری.

راهنمای مطالعه

دانشگاه MEF یکی از دانشگاه های بین المللی و غیرانتفاعی ترکیه ست که در شهر استانبول قرار گرفته است. به جرات می توانیم بگوییم این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه های کشور ترکیه محسوب می شود که آموزش ها را بر اساس فناوری های پیشرفته دنیا ارائه می دهد.

از طرفی این دانشگاه، بر اساس سیستم معاهده بلونیا ادارد می شود و تقریباً همه رشته های پرمقاضی ترکیه را می توانید در این دانشگاه پیدا کنید. اگر علاقه مند به مهاجرت تحصیلی هستید خوبه که با این دانشگاه معتبر هم آشنا شوید. در این مقاله از ایزی راه با معرفی دانشگاه MEF ترکیه همراه باشید تا با شرایط اخذ پذیرش و امکانات این دانشگاه آشنا شوید.

درباره دانشگاه MEF استانبول

هلدینگ MEF توسط بنیاد آموزش و تحقیقات علمی ابراهیم آرکان، در شهر استانبول در سال ۱۹۷۲ میلادی تاسیس شد. در ادامه این هلدینگ اقدام به تاسیس دانشگاه MEF استانبول کرد. دانشگاه MEF ترکیه با هدف تربیت و پرورش افراد آینده نگر و رهبران نوآور در سطح جهانی تاسیس شده است.

این دانشگاه دانشجوهایی را تربیت می کند که روی بخش های مختلف فناوری مسلط باشند و بتوانند در آینده به کارآفرینان موفقی تبدیل شوند. به همین جهت هم رشته های مختلف با سطح کیفی بالایی در این دانشگاه تدریس می شود. جالب است که بدونید دانشگاه MEF ترکیه بر اساس سیستم معاهده بلونیا ادارد می شود و از طرفی در برنامه های تبادل دانشجو فارابی، مولانا و اراسموس پلاس عضویت دارد. همه این موارد باعث شده تا خیلی از دانشجوهای بین المللی از جمله ایرانی ها تمایل داشته باشند تا بیشتر با دانشگاه MEF ترکیه آشنا شوند.

دانشکده های دانشگاه  MEF

دانشکده های دانشگاه  MEF

دانشگاه MEF استانبول ترکیه، دانشکده های مختلفی دارد که هر کدام رشته های متنوعی را ارائه میدهند. دانشکده هایی مثل دانشکده آموزش و پرورش، دانشکده حقوق، دانشکده اقتصاد، علوم اداری و علوم اجتماعی، دانشکده هنر، دانشکده مهندسی و دانشکده طراحی و معماری.

 علاوه بر دانشکده های متنوع، این دانشگاه یک مدرسه آموزش زبان مستقل دارد. شما می توانید بر اساس رشته مورد علاقه تان از دانشگاه MEF ترکیه پذیرش تحصیلی بگیرید. تعدادی از رشته های پرطرفداری که دانشجوهای بین المللی برای تحصیل در دانشگاه MEF ترکیه انتخاب کردن عبارت است از:

  • رشته مهندسی کامپیوتر ترکیه
  • رشته مهندسی عمران ترکیه
  • رشته مهندسی صنایع ترکیه
  • رشته مهندسی مکانیک ترکیه
  • رشته پزشکی ترکیه
  • رشته دندانپزشکی ترکیه
  • رشته پرستاری ترکیه
  • رشته فیزیوتراپی ترکیه

اگر تمایل دارید که در دانشگاه MEF استانبول به تحصیل بپردازید ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، تمامی مراحل اخذ پذیرش از این دانشگاه را در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام می دهیم. تنها کافیه با کارشناسان و وکلای مهاجرتی ما تماس بگیرید.

درخواست پذیرش آنلاین دانشگاه MEF

درخواست پذیرش آنلاین دانشگاه MEF

برای اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه ابتدا باید فرم درخواست ثبت نام را به صورت آنلاین تکمیل کنید و مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه ارسال کنید؛ اما چه مدارکی برای تحصیل در دانشگاه MEF مورد نیاز است؟ مهم ترین مدارک مورد نیاز برای تحصیل در این دانشگاه عبارت اند از:

  • پاسپورت به همراه مدارک شناسایی متقاضی
  • گواهی دیپلم دبیرستان
  • عکس مناسب به پاسپورتی
  • کارنامه دبیرستان به همراه ترجمه
  • اثبات مهارت زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه

شرایط اخذ پذیرش کارشناسی در دانشگاه MEF

شرایط اخذ پذیرش کارشناسی در دانشگاه MEF

همانطور که گفتیم دانشگاه MEF استانبول طرفدارای زیادی دارد و خیلی از ایرانی ها هم دوست دارند در این دانشگاه ثبت نام کنند؛ اما شرایط ثبت نام در دانشگاه مف ترکیه چیست؟ اولین شرط برای ورود به این دانشگاه داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله ست.

پس شما باید مدرک دیپلمتان را به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه و ارسال کنید. دانش آموزانی که هنوز مدرک دیپلمشان را نگرفتند هم می توانند کارنامه سال آخرشان را ارائه بدهند و به این ترتیب پذیرش مشروط بگیرند. علاوه بر این موارد داشتن یکی از موارد زیر برای ورود به دانشگاه MEF الزامی است:

  • نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه MEF استانبول
  • نمره در یکی از آزمون های بین المللی SAT ،GCE ،ACT
  • نمره پایانی دبیرستان ملی
  • دانش آموزای ایرانی برای ثبت نام در این دانشگاه باید معدل حداقل ۱۲ از ۲۰ داشته باشند

مدارک زبان مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه  MEF

مدارک زبان مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه  MEF

خوشبختانه دانشگاه MEF یکی از دانشگاه های انگلیسی زبان در ترکیه ست به همین دلیل شما برای ورود به این دانشگاه نیازی به ارائه مدرک زبان ترکی ندارید. در این دانشگاه، همه رشته ها به جز حقوق به زبان انگلیسی تدریس می شوند؛ بنابراین شما برای ورود به دانشگاه MEF ترکیه باید نشان بدید که به زبان انگلیسی مسلط هستید. آزمون های زبانی که مورد تایید دانشگاه MEF هستن عبارت اند از:

  • آزمون CAE حداقل در سطح  C
  • آزمون CPE حداقل در سطح  C
  • شرکت در آزمون UDS ، KPDS یا YDS که توسط دانشگاه برگزار می شود با حداقل نمره ۶۷
  • آزمون TOEFL iBT با حداقل نمره ۸۰
  • آزمون PTE ACADEMIC با حداقل نمره ۵۹

اگر در زمان ثبت نام در دانشگاه MEF مدرک زبان نداشته باشید، باز هم می توانید در این دانشگاه ثبت نام کنید، فقط باید در آزمون ارزیابی مهارت زبان انگلیسی که توسط این دانشگاه برگزار می شود، شرکت و آزمون را با موفقیت سپری کنید. از طرفی با توجه به این که ۳۰ درصد از مطالب رشته حقوق در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شود، ممکن است خیلی از افراد تمایل داشته باشندد تا در رشته حقوق در دانشگاه MEF تحصیل کنند به این منظور باید مدرک زبان ترکی تومر در سطح C ارائه بدید.

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه MEF

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه MEF

بعد از ثبت نام آنلاین و ارسال مدارک برای دانشگاه، پرونده شما در کمیته های ارزیابی دانشگاه MEF بررسی می شود و در صورت موافقت دانشگاه براتان نامه پذیرش تحصیلی ایمیل می شود. در این مرحله اگر دانشجو تمایل به ثبت نام در دانشگاه داشته باشد باید مبلغ ۲۵۰ دلار را به حساب دانشگاه واریز کند تا ثبت نام اولیه تکمیل شود.

این مبلغ به عنوان شهریه ترم اول در نظر گرفته می شود و به این نکته توجه داشته باشید که اگر مراحل بعدی ثبت نام و حضور در دانشگاه را انجام ندید، این مبلغ به شما برگردانده نمی شود. بعد از واریز مبلغ ۲۵۰ دلار، نامه رسمی پذیرش تحصیلی براتان صادر می شود و در ادامه باید برای گرفتن ویزای دانشجویی اقدام کنید.

شهریه و بورسیه های تحصیل در دانشگاه MEF

شهریه و بورسیه های تحصیل در دانشگاه MEF

میزان شهریه ای که برای تحصیل در دانشگاه باید بپردازید بر اساس دانشکده و رشته تحصیلی شما متفاوت است. طرفی امکان دریافت بورسیه تحصیلی هم وجود دارد. دانش آموزایی که معدل بالایی دارند و در یکی از آزمون های بین المللی SAT،GCE یا ACT امتیاز بالایی به دست آوردند می توانند از بورسیه تحصیلی معافیت ۵۰ درصدی شهریه این دانشگاه برخوردار شوند. برای این که بیشتر با شهریه سالانه دانشکده های مختلف این دانشگاه و مقدار بورسیه تحصیلی آشنا شوید این جدول را به دقت مطالعه کنید.

رشته تحصیلیشهریه سالانهظرفیت بورسمقداربورس تحصیلیشهریه بعد از بورس تحصیلی
دانشکده آموزش و پرورش۱۰۶۴۴۰ TL۱۰ نفر۵۰.۰۰%۵۳۲۲۰ TL
دانشکده حقوق۱۲۶۸۲۰ TL۲۰ نفر۵۰.۰۰%۶۳۴۱۰ TL
دانشکده اقتصاد، علوم اداری . علوم اجتماعی۱۰۶۴۴۰ TL۵ نفر۵۰.۰۰%۵۳۲۲۰ TL
دانشکده مهندسی۱۰۶۴۴۰ TL۵ نفر۵۰.۰۰%۵۳۲۲۰ TL
دانشکده هنر طراحی و معماریرشته معماری: ۱۲۶۸۲۰ TL۵ نفر۵۰.۰۰%رشته معماری: ۵۳۲۲۰ TL

شرایط اخذ پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه MEF

شرایط ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه MEF ترکیه چیست؟ در این بخش از معرفی دانشگاه MEF ترکیه، قصد داریم شما را با شرایط تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی آشنا کنیم. میزان شهریه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی معمولاً از ۲۰ هزار لیر شروع می شود و تا ۴۲ هزار لیر در سال هم می رسد. مهم ترین شرایط برای اخذ پذیرش در این مقطع عبارت اند از:

  • مدرک لیسانس به همراه ترجمه
  • مدرک کارشناسی ارشد در صورت وجود به همراه ترجمه
  • چنانچه دانشجویی مدرک کارشناسیش را خارج از ترکیه دریافت کرده باشد باید مدرک تحصیلی را به تایید موسسه آموزش عالی دانشگاه YÖK برسونه
  • داشتن حداقل نمره ۵۵ در آزمون ALES یا ۱۴۹ از آزمون GRE و یا ۴۵۰ از آزمون GMAT
  • مدرک زبان انگلیسی حداقل نمره ۵۰ در آزمون YDS، حداقل ۵۰ امتیاز در آزمون مهارت انگلیسی دانشگاه MEF یا داشتن حداقل نمره ۶۶ در آزمون تافل (IBT)

امکانات اقامتی و خوابگاه های دانشگاه MEF

امکانات اقامتی و خوابگاه های دانشگاه MEF

خوابگاه دخترانه این دانشگاه ظرفیت بالایی برای اسکان دانشجوهای بین المللی دارد و در فاصله یک کیلومتری از دانشگاه قرار گرفته است. شرایط این خوابگاه کاملاً مدرنه و امکاناتی نظیر تلویزیون، یخچال، کمد، تخت، میز، آشپزخانه در هر اتاق وجود دارد. علاوه بر اون، سالن ورزشی، اتاق مطالعه، کافه رستوران، خدمات نظافتی، اینترنت رایگان و اتاق کارائوکه از جمله امکانات خوابگاه هستند.

خوابگاه های پسرانه هم کیفیت بالایی دارند و نزدیک به دانشگاه واقع شدند. این خوابگاه ها صبحانه، سرویس رفت و برگشت، فروشگاه، اتاق بازی، اتاق سرگرمی، اینترنت رایگان و نظافت رایگان دارند. هزینه استفاده از این خوابگاه ها بسته به تعداد افرادی که در هر اتاق هستن متفاوت است. به عنوان مثال اتاق یک نفره دخترانه از ۳۴۹۰ لیر شروع می شود تا ۳۶۹۰ لیر در هر سال. هزینه استفاده از اتاق یک نفره پسرانه ۲۲۰۰ لیر در سال است.

خوابگاه پسرانهخوابگاه دخترانه
اتاق یک نفره ۲۲۰۰ لیراتاق یک نفره ۳۴۹۰ لیر الی ۳۶۹۰ لیر
اتاق دو نفره ۱۸۵۰ لیراتاق دو نفره ۲۳۹۰ لیر الی ۳۳۰۰ لیر
اتاق سه تخته ۱۵۵۰ لیر الی ۱۶۵۰ لیراتاق سه تخته ۲۳۵۰ لیر الی۳۲۵۰ لیر
اتاق چهار نفره ۱۳۵۰ لیر الی۱۴۰۰ لیراتاق چهار نفره ۲۳۵۰ لیر

سخن آخر

دانشگاه MEF استانبول جزو دانشگاه های خصوصی و بین المللی با کیفیت در ترکیه ست. رشته های مختلف در این دانشگاه به زبان انگلیسی آموزش داده می شود. ایرانی ها می توانند بدون هیچ گونه دردسری از این دانشگاه پذیرش تحصیلی بگیرند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا ضمن معرفی دانشگاه MEF ترکیه شما را با شرایط اخذ پذیرش از این دانشگاه در مقاطع مختلف آشنا کنیم. اگر سوالی درباره این دانشگاه یا دیگر دانشگاه های ترکیه دارید می توانید با مشاورین موسسه مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرید و مشاوره تخصصی دریافت کنید.