آیا قوانین خاصی برای خروج پسران زیر 18 سال وجود دارد؟ قوانین و شرایط خروج از کشور پسران 18 سال چیست؟

راهنمای مطالعه

پسران زیر ۱۸ سال چه با هدف گردشگری و توریسم چه با هدف مهاجرت کاری، تحصیلی یا سرمایه‌گذاری شرایط خاص خود را برای خروج از کشور دارند. شرایط خروج از کشور برای پسران زیر 18 سال، به دلیل قوانین خاص مربوط به سربازی و حضانت، با شرایط افراد بالای 18 سال متفاوت است. با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه به سوالات شما پیرامون شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال بپردازیم.

شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال چیست؟

همانطور که می‌دانید بسیاری از افراد زیر ۱۸ سال معمولاً از طریق تحصیل اقدام به مهاجرت می‌کنند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال چیست؟ آیا این افراد می‌توانند به راحتی از کشور خارج شوند یا لازم است مراحلی را طی کنند؟

به طور کلی پسران زیر ۱۸ سال جهت خروج از کشور باید رضایت پدر خود را داشته باشند. همچنین داشتن پاسپورت یا گذرنامه ضروری است. در این زمینه تفاوتی بین پسران و دختران زیر ۱۸ سال وجود ندارد. بنابراین پسران زیر ۱۸ سال چه با هدف سفر و چه با هدف مهاجرت، باید با پدر خود به دفتر اسناد رسمی رفته و رضایتنامه دریافت کنند. رضایت‌نامه مورد نظر باید کتبی بوده و توسط پدر یا قیم قانونی متقاضی امضا شود. از جمله سوالاتی که پیرامون شرایط خروج از کشور افراد زیر ۱۸ سال پسر مطرح می‌شود درباره خدمت سربازی یا نظام وظیفه آنان است. در بخش بعدی به قوانین خروج از کشور مشمولین نظام وظیفه نیز می‌پردازیم.

مدارک لازم برای خروج از کشور پسران زیر 18 سال

مدارک لازم برای خروج از کشور پسران زیر 18 سال

همانطور که گفتیم پسران زیر ۱۸ سال محدودیت خاصی برای خروج از کشور ندارند. این افراد در صورت دریافت رضایت‌نامه پدر می‌توانند به خارج از کشور مهاجرت کنند. مهمترین مدارک لازم جهت خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال عبارت است از:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه آخرین پاسپورت
  • رضایت نامه محضری پدر
  • گواهی اشتغال به تحصیل و ارائه بیمه نامه فردی
  • تصویر برداری بیومتریک

قوانین خروج از کشور مشمولین نظام وظیفه

قوانین خروج از کشور مشمولین نظام وظیفه

همانطور که می‌دانید بر اساس قوانین کشورمان پسرانی که به سن ۱۸ سالگی تمام می‌رسند، باید به خدمت سربازی بروند. این پسران اصطلاحا مشمول نظام وظیفه محسوب می‌شوند. یکی از دغدغه‌های مهم پسرانی که قصد مهاجرت یا خروج از کشور را دارند قوانین خروج از کشور مشمولین نظام وظیفه است.

پسران بالای ۱۸ سال که قصد دارند با هدف تحصیل و مهاجرت تحصیلی، از کشور خارج شوند و مشمول نظام وظیفه هستند می‌توانند با دریافت معافیت تحصیلی به خارج از کشور سفر کنند. همچنین پسران بالای ۱۸ سال تا زمانی که در ایران مشغول به تحصیل باشند مشمول معافیت تحصیلی خواهند شد.

بنابراین پسران متقاضی خروج از کشور می‌توانند از یک دانشگاه در ایران پذیرش تحصیلی گرفته و به این ترتیب مشمول معافیت تحصیلی شوند. در ادامه با اخذ پذیرش از یک دانشگاه در خارج از کشور می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید. قوانین خروج از کشور مشمولین نظام وظیفه عبارت است از:

  • فرد متقاضی خروج از کشور نباید غیبت داشته باشد.
  • ۴۵ روز جهت شرکت در دوره‌های کارگاهی و ۳۰ روز جهت شرکت در کنفرانس‌های علمی در تمام مقاطع تحصیلی مدت زمانی است که مشمول نظام وظیفه می‌تواند در خارج از کشور سپری کند.
  • شخص مشمول باید وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد. یعنی ثابت کند که دانشجو و در حال تحصیل است یا تحصیلات خود را به پایان رسانده است.
  • متقاضی باید برگه اعزام بدون هیچ غیبتی داشته باشد.
  • مدت زمان سفر متقاضی باید کاملا مشخص باشد و تاریخ آغاز پایان آن اعلام شود.

شرایط دریافت گذرنامه برای پسران در ایران

شرایط دریافت گذرنامه برای پسران در ایران

تا اینجا تلاش کردیم تا به همه سوالات شما درباره شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال پاسخ دهیم. در این بخش قصد داریم توضیح دهیم که چگونه پسران زیر ۱۸ سال می‌توانند پاسپورت یا گذرنامه دریافت کنند.

  • پسران بالای ۱۵ سال جهت گرفتن گذرنامه، باید شناسنامه عکس دار به همراه داشته باشند.
  • پسران زیر ۱۵ سال، برای گرفتن پاسپورت باید گواهی اشتغال به تحصیل یا دفترچه بیمه ارائه دهند.
  • در رابطه با پسران زیر ۶ سال نیازی به حضور کودک در دفتر نیست، اما پدر کودک باید یک قطعه عکس از کودک ارائه دهد.

تمامی پسران زیر ۱۸ سال باید به همراه پدر خود یا قیم قانونی به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و رضایتنامه دریافت کنند. این رضایت‌نامه باید به صورت کتبی ارائه شده و توسط والد یا قیم قانونی امضا گردد. در نهایت پسران زیر ۱۸ سال می‌توانند به یکی از دفاتر +10 مراجعه کرده و در خواست خود را برای گرفتن پاسپورت ارائه دهند.

نکات پایانی خروح از کشور پسران زیر 18 سال

پسران نیز همچون دختران ممکن است به دلایل مختلف از جمله مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری یا حتی سفرهای توریستی و زیارتی تمایل به خروج از کشور داشته باشند. در چنین شرایطی اطلاعات شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال اهمیت زیادی دارد. در این نوشته تلاش کردیم تا به شما بگوییم چه قوانینی برای خروج پسران زیر ۱۸ سال از کشور وجود دارد. اگر همچنان در این زمینه سوال یا ابهامی دارید همین الان با کارشناسان ایزی راه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. همچنین این مقاله مفید را با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارید، تا آنان هم با شرایط خروج از کشور افراد زیر ۱۸ سال آشنا شوند.