تفاوت اقامت دائم و شهروندی چیست؟گرچه شاید شباهت هایی بین اقامت دائم یا شهروندی وجود داشته باشد؛ اما به طور کلی تفاوت های زیادی بین pr و سیتیزن‌شیپ، وجود دارد.

راهنمای مطالعه

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند اقامت و شهروندی به یک معناست! گرچه شاید شباهت هایی بین اقامت دائم یا شهروندی وجود داشته باشد؛ اما به طور کلی تفاوت های زیادی بین pr و سیتیزن‌شیپ، وجود دارد. اگر می خواهید با تفاوت اقامت دائم و شهروندی یک کشور آشنا شوید، این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه را از دست ندهید. ما در این نوشتار به بررسی فرق اقامت دائم و شهروندی می پردازیم.

اقامت دائم (Permanent Resident) چیست؟

برای درک بهتر تفاوت اقامت و شهروندی بهتر است، ابتدا به تعریف اجازه اقامت یا pr (Permanent Resident) در یک کشور خارجی بپردازیم. در Permanent Resident کشور مورد نظر به شما ین اجازه را می دهد تا به صورت دائم در آن کشور زندگی کنید.

حتی اگر شما شهروند کشور مورد نظر نباشید با داشتن اقامت دائم یا pr می توانید در آن کشور برای همیشه زندگی کنید. به عنوان مثال بسیاری از شهروندان می توانند بعد از گذشت ۵ الی ۷ سال سکونت در کشورهای اتحادیه اروپا اقامت دائم این کشورها را به دست بیاورند. اما این اقامت دائم به معنای اخذ شهروندی اتحادیه اروپا نیست.

ناگفته نماند که کارت اقامت دائم بسیاری از شهروندان در اغلب کشورهای دنیا هر ۵ سال یکبار تمدید می شود. افرادی که مجوز اقامت دائم دارند تقریباً از امتیازات شبیه شهروندان آن کشور برخوردار هستند. به عنوان مثال شما به راحتی می توانید از مزایای کار، زندگی، تجارت و تحصیل رایگان برای خود و حتی فرزندانتان بهره مند شوید. اگر بپرسید بزرگترین محدودیت های داشتن اقامت دائم چیست؟ باید بگوییم در اقامت دائم شما حق رای ندارید و نمی توانید در کشور مورد نظر پست دولتی به دست آورید. این موضوع یکی از مهم ترین موارد تفاوت اقامت دائم و شهروندی است.

شهروندی (Citizenship) چیست؟

شهروندی (Citizenship) چیست؟

بدون شک بارها اصطلاح سیتیزنشیپ نیز به گوش شما خورده که به معنای شهروندی آمده است. وقتی شهروند یک کشور هستید یعنی یکی از اعضای قانونی آن کشور به شمار می روید که از مزایای زیادی مثل حق رای و غیره برخوردار هستید.

روش های متنوعی برای گرفتن شهروندی کشور وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است در برخی کشورها فرد صرفاً به دلیل تولد در خاک، شهروندی کشور مورد نظر را به دست آورد. در برخی موارد نیز ۵ الی ۱۰ سال زندگی در یک کشور یا دریافت پناهندگی منجر به اخذ شهروندی یک کشور خاص می شود. برای این که بیشتر با فرق اقامت دائم و شهروند شهروندی آشنا شوید ادامه این مقاله را نیز از دست ندهید.

تفاوت اقامت دائم و شهروندی چیست؟

تفاوت اقامت دائم و شهروندی چیست؟

حالا که به درک درستی از معنای اقامت دائم و شهروندی کشور رسیده ایم، وقت آن است که برخی از مهم ترین تفاوت های بین اقامت دائم و شهروندی را توضیح دهیم.

توانایی درخواست پاسپورت

در واقع مهم ترین تفاوت اقامت دائم و شهروندی توانایی درخواست برای پاسپورت کشور مورد نظر است. افرادی که اقامت دائم هستند امکان دریافت پاسپورت را ندارند و باید حتماً شهروندی کشور مورد نظر را به دست آورند تا بتوانند پاسپورت بگیرند. در واقع پاسپورت یکی از مهم ترین مزایای شهروندی یا سیتیزنشیپ یک کشور به شمار می رود که مزایای زیادی برای دارندگان به دنبال خواهد داشت.

الزامات مربوط به اقامت دائم

شاید فکر کنید وقتی اقامت دائم را به دست می آورید کار تمام تمام شده و برای همیشه می توانید در کشور مورد نظر سکونت داشته باشید. اما در این زمینه شرط و شروط هایی وجود دارد. در برخی از کشورها چنانچه بیشتر از یک مدت زمان مشخص خاک آن کشور را ترک کنید، اقامت دائم شما باطل می شود. به عنوان مثال اگر شما اقامت کشور انگلیس را به دست آورده اید و بیش از دو سال در خاک انگلیس زندگی نکنید، ممکن است وضعیت اقامت دائم شما باطل شود.

پس لازم است که افرادی که اقامت دائم دارند در خاک کشور مورد نظر نیز سکونت داشته باشند تا اقامت آنها باطل نشود. یک تفاوت اقامت دائم و شهروندی در همین موضوع است. شهروندان یک کشور می توانند هر مدت زمان که می خواهند در یک کشور دیگر نیز زندگی کنند و وضعیت شهروندی آنها باطل نمی شود.

دیگر تفاوت های اقامت دائم و شهروندی

همانطور که پیشتر گفتیم یک فرق اقامت دائم و شهروندی، در حق رای و امکان کاندید شدن برای مناصب دولتی است. اشخاصی که شهروندی کشوری را دارند امکان شرکت در رای گیری را دارند و می توانند برای پست های دولتی کاندید شوند. افرادی که اقامت دائم دارند نمی توانند برای رای دادن یا کاندیدا شدن اقدام کنند.

از طرفی جالب است بدانید که امکان لغو تابعیت وجود ندارد اما امکان لغو اقامت دائم شهروندان وجود دارد. به همین دلیل است که بسیاری متقاضی گرفتن تابعیت و شهروندی یک کشور هستند. چرا که داشتن شهروندی و تابعیت یک کشور حاشیه امن زیادی دارد.

شهروندیاقامت دائم
حق رای و کاندید شدن برای مناصب دولتی داریدقادر به رای دادن یا نامزدی در مناصب دولتی نیستید.
تابعیت را نمی توان لغو کرد.اقامت دائم را می توان لغو کرد.
به مجوز اقامت نیاز نداریدبه مجوز اقامت نیاز دارید.
تابعیت مادام العمر است.کارت اقامت باید تمدید شود.
تابعیت به فرزندان شما منتقل می شود.بسته به شرایط و صلاحیت فرزندان، به آنها اعطا می شود.

نتیجه گیری

اگر شما هم به دنبال به دست آوردن شهروندی یا اقامت دائم کشورهای توسعه یافته دنیا هستید. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه به شما کمک می کنیم تا به هدف خود دست پیدا کنید. برای اخذ مشاوره مهاجرتی رایگان و ارزیابی شرایط خود کافیست با کارشناسان ایزی راه، تماس بگیرید. همچنین این مقاله مفید را با دوستان و اطرافیان خود نیز به اشتراک بگذارید تا آنها نیز با تفاوت اقامت دائم و شهروندی آشنا شوند.