کیفیت سیستم آموزشی و رتبه‌ دانشگاه‌های کشور پرتغال بسیار بالا است. همچنین تنوع در رشته‌های تحصیلی سبب شده تا این کشور در جذب متقاضیان تمامی رشته‌ها بسیار موفق عمل کند.

راهنمای مطالعه

با توجه به افزایش جمعیت متقاضیان مهاجرت تحصیلی و همچنین محبوبیت کشورهای اروپایی برای مهاجرت، کشور پرتغال یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی محسوب می‌شود. دلیل انتخاب این کشور وجود مزایای متعددی مانند هزینه‌ مناسب و مقرون به صرفه تحصیل در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، سیستم آموزشی بسیار قوی، کسب رتبه سوم از جهت امن‌ترین کشور در سراسر جهان و… می‌باشد. افزون بر مزایای معرفی شده، مزیت برجسته تحصیل در پرتغال بورسیه‌های تحصیلی (Scholarship) است که توسط دولت و دانشگاه‌های پرتغال به دانشجویان بین المللی اعطا می‌شود.

در واقع از آنجایی که هزینه تحصیل در این کشور اروپایی در حالت کلی بسیار مناسب است، در صورت اخذ بورسیه های تحصیلی پرتغال، نه تنها این هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‎کند بلکه ممکن است در برخی موقعیت‌ها نیز رایگان شود! از این رو سالانه بر متقاضیان مهاجرت تحصیلی به پرتغال افزوده می‌شود. پس اگر شما هم مانند هزاران هزار دانشجوی دیگر متقاضی تحصیل در پرتغال و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور هستید، توصیه می‌کنیم از کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه وقت مشاوره مهاجرتی رزرو کنید تا این مسیر پر فراز و نشیب را به بهترین نحو پشت سر بگذارید.

انواع بورسیه های تحصیلی پرتغال

اگر چه بر سر اخذ بورسیه های تحصیلی پرتغال رقابت تنگاتنگی وجود دارد، اما خوشبختانه سالانه تعداد زیادی بورسیه از سمت دولت، دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی به متقاضیان بومی و بین المللی اعطا می‌شود. منظور از بورسیه‌های دولتی آن دسته کمک هزینه‌هایی هستند که هر ساله دولت پرتغال با هدف آشنایی داوطلبان خارجی با فرهنگ و زبان این کشور به این عزیزان ارائه می‌دهد. میزان بودجه و مدت زمان این کمک هزینه‌ها به رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. اما اغلب این بورسیه‌ها به مدت یک سال به متقاضی ارائه می‌شوند.

نکته حائز اهمیت درباره بورسیه های تحصیلی پرتغال این است که کمک هزینه‌های مالی برای تحصیل علاوه بر افراد بدون تابعیت، به اشخاص دارای وضعیت پناهندگی نیز ارائه می‌شوند. توجه داشته باشید که بورسیه‌های دولتی از طریق اداره کل آموزش عالی پرتغال فراهم می‌شوند؛ اما بودجه بورسیه‌های دانشگاهی توسط خود دانشگاه‌‌ها تامین می‌شود که بسیار محدود است.

افزون بر دولت و دانشگا‌های این کشور، موسسه علم و فناوری پرتغال سالانه بیش از ۱۰۰۰ کمک هزینه تحصیلی در زمینه علم و فناوری ارائه می‌کند. بودجه تعیین شده توسط این بنیاد بین ۷۵۰ تا ۲۵۰۰ یورو است که بسته به سطح تحصیلی متقاضی متفاوت می‌باشد.

چندین موسسه غیرانتفاعی دیگر نیز تحت شرایط خاصی به متقاضیان کمک هزینه ارائه می‌دهند. برخی از این موسسات عبارتند از:

  • موسسه Instituto Português de Apoio ao Desenvolvimento
  • موسسه املاک خانواده سیمینگتون (Symington Family Estates)
  • بنیاد لاینز پرتغال (Fundação Lions Portugal)
  • بنیاد روتاری پرتغال (Fundação Rotária Portuguesa)
  • بنیاد کالوست گلبنکیان (Fundação Calouste Gulbenkian)
  • بنیاد آنتونیو آلیکسو(Fundação António Aleixo)

برخی دیگر از بورسیه‌های مهم کشور پرتغال به شرح زیر هستند:

بورسیه تحصیلی اراسموس موندوس

بورسیه تحصیلی اراسموس موندوس

یکی از انواع بورسیه های تحصیلی پرتغال شامل تمام دانشجویان بین المللی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای غیر اتحادیه اروپا می‌شود. این بورسیه تحصیلی، دانشجویان و پژوهشگران نخبه‌ای را از سراسر دنیا گرد هم می‌آورد و فرصت تبادل نظر را برای آنها فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که بورسیه اراسموس بسیار محدود است و فقط به دانشجویان دوره ارشد تعلق می‌گیرد.

بورسیه تحصیلی MBA لیسبون پرتغال

از نام این بورسیه تحصیلی می‌توان حدس زد که MBA International فقط به دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی تعلق می‌گیرد. بورسیه تحصیلی MBA لیسبون دوره‌ای ۱ ساله و فشرده دارد که نیمی از هزینه‌های متقاضی را تامین می‌کند. توجه داشته باشید که رشته MBA در این کشور به شدت حائز اهمیت است و مدیران و کارآفرینان به آن توجه ویژه‌ای دارند؛ چرا که در این دوره متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای را آماده می‌کنند.

بورسیه تحصیلی BioSys

بورسیه تحصیلی BioSys

بورسیه بایوسیس پرتغال فقط به متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های پرتغال تعلق می‌گیرد. این بورسیه از سمت دانشکده علوم دانشگاه لیسبون و موسسه علم و فناوری پرتغال به متقاضیان اعطا می‌شود. توجه داشته باشید که این بورسیه فقط مختص رشته‌های بیوشیمی، کامپیوتر، بیولوژی، ریاضی کاربردی، فیزیک و شاخه‌های مهندسی‌ است.

بورسیه پژوهشی CMU-facebook

یکی دیگر از بورسیه های تحصیلی پرتغال، سی ام یو-فیس بوک (CMU-facebook) نام دارد. این بورسیه مختص محققان و پژوهشگران رشته‌های ماشین لرنینگ، هوش مصنوعی، برنامه نویسی، مهندسی نرم افزار، رباتیک و رشته‌های مرتبط با کامپیوتر است. همانطور که می‌توان از نام این بورسیه متوجه شد، بودجه این کمک هزینه تحصیلی از همکاری شرکت فیسبوک و دانشگاه کارنگی ملون تامین می‌شود.

بورسیه تحصیلی پسا دکترا INL

بورسیه تحصیلی پسا دکترا INL

بورسیه تحصیلی فوق دکترا INL موقعیتی بی نظیر برای متقاضیان تحصیل در مقطع پسا دکترا در رشته‌های علوم فیزیکی، بیولوژیکی و مهندسی است. زیرا متقاضیان با اخذ این این نوع بورسیه می‌توانند در یک محیط به شدت مجهز و دارای تجهیزات پیشرفته، به تحقیق و پژوهش بپردازند. لازم به ذکر است که بورسیه تحصیلی فوق دکترا INL از طریق موسسات آموزش عالی مدیریت می‌شوند.

بورسیه تحصیلات تکمیلی دانشگاه پورتو

هدف اصلی از ارائه بورسیه تحصیلات تکمیلی دانشگاه پورتو مراقبت از زیرساخت‌ها و بهبود مقاومت سازه‌ها در برابر بلایای طبیعی است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این بورسیه فقط به دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع فوق دکترا در رشته‌های عمران، مهندسی ژئوتکنیک و مهندس سازه تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که بودجه در نظر گرفته برای این بورسیه ماهیانه ۱۴۹۵ یورو می‌باشد.

البته این دانشگاه بورسیه‌های سالانه مبتنی بر شایستگی را به دانشجویان دوره لیسانس و فوق لیسانس نیز اعطا می‌کند. این فاندها شامل جایزه نقدی می‌شوند.

بورسیه‌های تحصیلی مبتنی بر شایستگی (Merit)

بورسیه‌های تحصیلی مبتنی بر شایستگی (Merit)

اداره کل آموزش عالی پرتغال (DGES) بورسیه‌های تحصیلی متعددی مبتنی بر شایستگی متقاضیان برای تمام مقاطع و رشته‌های تحصیلی در نظر گرفته است. دانشجویان بین المللی می‌توانند برای اخذ بورسیه های تحصیلی پرتغال مبتنی بر شایستگی به موسسات آموزش عالی مراجعه کرده و درخواست بورسیه دهند. لازم به ذکر است که هزینه این فاندهای تحصیلی از طریق بودجه عمومی تامین می‌شود.

فول فاند تحصیلی SASUP

این بورسیه تحصیلی فقط به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پورتو تعلق می‌گیرد که تمامی هزینه تحصیل آن‌ها را پوشش می‌دهد. به بیان دیگر متقاضیانی که استطاعت مالی خوبی ندارند، می‌توانند با اخذ این بورسیه هزینه مورد نیاز برای خوابگاه و خوراک‌شان را تامین کنند. اخذ این فول فاند به معنای بهره بردن از تحصیل رایگان در کشور پرتغال است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی پرتغال

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی پرتغال

شرایط برای اخذ بورسیه های تحصیلی پرتغال با توجه به مقطع تحصیلی و موسسه ارائه‌دهنده متفاوت است. برای دریافت هر یک از بورسیه‌هایی که در بخش قبل مورد بررسی قرار دادیم، باید از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل کنید. برخی از بورسیه‌ها تنها برای دانشجویان بین‌المللی و برخی دیگر برای دانشجویان بومی کشور پرتغال هستند. لازم به ذکر است که برای اعطای بورسیه، ملیت شما را نیز در نظر می‌گیرند. همچنین داشتن مدرک زبان انگلیسی یا پرتغالی شرط لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی می‌باشد. اما برای افرادی که مقطع تحصیلی قبلی خود را در دانشگاه انگلیسی زبان گذرانده‌اند نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نیست.

برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو شرایط سنی قرار داده‌اند. اما ارائه رزومه کاری و تحصیلی خوب، معدل بالا، داشتن مقالات ISI و نمره زبان بالا می‌تواند برای جذب شما کافی باشد. بازه سنی برای جذب در مقطع کارشناسی از ۱۹ تا ۲۸ سال می‌باشد و بعد از این سن نمی‌توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی اقدام کنید. همچنین شرایط عمومی برای دریافت بورسیه های تحصیلی پرتغال وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

شرایط ویزا

دانشجویان اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور پرتغال نیازی به ویزا ندارند. اما این شرایط برای دانشجویان کشورهای دیگر وجود ندارد و باید ویزا داشته باشند. در صورتی که موفق به دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های پرتغال شدید برای دریافت ویزا باید از سفارت پرتغال محل اقامت خود اقدام کنید. بهتر است برای دریافت ویزا از یک تیم حرفه‌ای مانند ایزی راه کمک بگیرید. زیرا در صورت نقص مدارک، درخواست ویزای شما رد شده و تا ۶ ماه اجازه درخواست دوباره نخواهید داشت. 

تشخیص صلاحیت

دانشجویان بین‌المللی باید مدارک خود را به زبان انگلیسی ترجمه و ارسال کنند، در این صورت می‌توانند در رشته تحصیلی خود پذیرش بگیرند. تشخیص صلاحیت فرد متقاضی بورسیه تحصیلی بر دوش مسئولین دانشگاه و موسسه ارائه‌دهنده بورسیه می‌باشد. اگر رزومه متقاضی قوی نباشد یا مدارک فرد دارای نقص باشد، درخواست فرد رد خواهد شد.

بیمه سلامت

دانشجویان اتحادیه اروپا باید کارت سلامت داشته باشند تا از مزایای درمانی آن استفاده کنند. برای دانشجویان بین‌المللی داشتن بیمه خصوصی حائز اهمیت است. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به پرتغال را دارید باید به سابقه بیمه توجه داشته باشید. اگر بیمه نیستید بهتر است با تحقیق خود را بیمه کنید تا سابقه بیمه برای مهاجرت داشته باشید.

نتیجه گیری

کیفیت سیستم آموزشی و رتبه‌ دانشگاه‌های کشور پرتغال بسیار بالا است. همچنین تنوع در رشته‌های تحصیلی سبب شده تا این کشور در جذب متقاضیان تمامی رشته‌ها بسیار موفق عمل کند. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، کشور پرتغال می‌تواند یکی از بهترین مقاصد برای شما باشد. هزینه تحصیل، در صورت داشتن رزومه خوب و دریافت یکی از بورسیه های تحصیلی پرتغال برای شما رایگان خواهد بود و در برخی موارد هزینه زندگی و بیمه را نیز پوشش می‌دهد. به صورت کلی هزینه زندگی در پرتغال نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. همچنین دانشجویان در این کشور امکان کار حین تحصیل را دارند که می‌تواند هزینه زندگی آن‌ها را تا حدی پوشش دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه‌های تحصیلی پرتغال می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه مهاجرتی ایزی راه تماس حاصل فرمایید.