مهمترین نکته برای داشتن یک توصیه نامه تحصیلی قوی، مراجعه به اساتیدی است که رزومه علمی و آموزشی ارزشمندی دارند و با توجه به شناخت کافی از شما می‌توانند توصیه نامه‌ای تاثیرگذار بنویسند.

راهنمای مطالعه

توصیه نامه تحصیلی یا recommendation letter، از جمله مهم‌ترین مدارکی است که در پروسه مهاجرت تحصیلی به آن نیاز دارید. نگارش توصیه نامه مناسب و معتبر، تاثیر زیادی در پذیرفته شدن متقاضی در دانشگاه مورد نظر دارد. به همین دلیل لازم است که اطلاعات کافی درباره ریکامندیشن لتر یا توصیه نامه تحصیلی داشته باشید. توصیه نامه تحصیلی بر اساس مقطع تحصیلی متقاضی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا و حتی بورسیه یا فاند مورد نظر متفاوت است.

دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلانی که به دنبال مهاجرت تحصیلی هستند، باید شناخت کافی از انواع توصیه نامه‌های تحصیلی و نمونه‌های موفق آن داشته باشند. در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کافی درباره ریکامندیشن لتر کسب کنید.

توصیه نامه تحصیلی چیست؟

همانطور که در آغاز این مطلب گفتیم توصیه نامه تحصیلی جزو مهمترین مدارکی است که هنگام مهاجرت تحصیلی و برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید ارائه کنید. توصیه نامه را باید فردی بنویسد که بتواند عملکرد کاری یا تحصیلی متقاضی را بررسی کرده و در نهایت تایید کند.

به طور کلی معمولاً دانشجوها از اساتید دانشگاهی خود درخواست می‌کنند تا برای آنها توصیه نامه بنویسند. recommendation letter مهارت‌ها و صلاحیت‌های متقاضی را در زمینه رشته مورد نظر تایید می‌کند. به عبارت دیگر نشان می‌دهد که فرد متقاضی به عنوان یک دانش‌آموخته در رشته مورد نظر چه توانایی‌های علمی اخلاقی و پتانسیل‌هایی دارد.

توصیه نامه تحصیلی معمولاً توسط اساتید و معلم‌هایی نگاشته می‌شود که قبل از آن با متقاضی آشنایی داشته‌اند. این نامه ممکن است مستقیماً از استاد شما برای دانشگاه یا اساتید دانشگاه مورد نظر ارسال شود و یا در بیشتر مواقع برای خود شما ارسال شود تا آن را برای دانشگاه مورد نظر بفرستید

انواع توصیه نامه تحصیلی را بشناسید

انواع توصیه نامه تحصیلی

جهت آن که به درک درستی از ریکامندیشن لتر یا توصیه نامه تحصیلی برسیم، لازم است که انواع آن را بشناسیم. به طور کلی مهم‌ترین انواع توسعه‌نامه تحصیلی عبارتند از:

  • توصیه نامه تحصیلی برای مقطع کارشناسی
  • توصیه نامه تحصیلی برای کارشناسی ارشد
  • توصیه نامه تحصیلی برای مقطع دکتری

علاوه بر موارد گفته شده انواع دیگری از توسعه‌نامه تحصیلی نیز وجود دارد که برای قبولی در کالج یا دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی کاربرد دارد.

چه کسانی باید توصیه نامه را بنویسند؟

چه کسانی باید توصیه نامه را بنویسند

از جمله سوالاتی که متقاضیان می‌پرسند این است که آیا خودمان می‌توانیم توصیه نامه تحصیلی را بنویسیم؟ پاسخ منفی است. برای نگارش ریکامندیشن لتر باید به سراغ افرادی بروید که صلاحیت نوشتن آن را دارند. برای این کار باید به سراغ اساتید و معلمان پیشین خود بروید. البته در نظر داشته باشید که هر استادی که شماره می‌شناسد امکان نوشتن توصیه نامه را ندارد. در اینجا ویژگی‌ها و شرایط خاص افرادی را گفته‌ایم که می‌توانند برای شما توصیه نامه یا ریکامندیشن لتر بنویسند.

شناخت کافی از شما داشته باشند

اصلی‌ترین و از جمله مهم‌ترین شرط برای کسی که قرار است recommendation letter را بنویسد شناخت کافی از شماست. استادی که می‌خواهد برای شما توصیه نامه تحصیلی بنویسد باید ثابت کند که ارتباط علمی کافی با شما داشته است. لذا باید در توصیه نامه تحصیلی به خوبی شما را توصیف کند.

 تحصیلات و سوابق کاری مرتبط با رشته شما داشته باشند

معلم یا استادی که قصد دارد برای شما توصیه نامه بنویسد، باید سوابق کاری یا تحصیلی مرتبط در حوزه تحصیل مورد نظر شما ارائه دهد.

با شما ارتباط کافی داشته باشند

استاد مورد نظر باید اثبات کند که ارتباط علمی کافی با شما داشته و به خوبی شما را می‌شناسد. از طرفی در عمل نیز ممکن است استادی که ارتباط کافی با شما نداشته، اصلاً راضی به نوشتن توصیه نامه برای شما نشود. بنابراین شما می‌توانید با اساتید قدیمی و معلمانی که ارتباط کافی با آنها داشته‌اید و شما را به خوبی می‌شناسند ارتباط بگیرید تا برای شما توصیه نامه تحصیلی بنویسند.

آشنایی با ساختار و محتوای توصیه نامه

آشنایی با ساختار و محتوای توصیه نامه

برای نوشتن توصیه نامه تحصیلی ابتدا باید با ساختار یک توصیه نامه استاندارد آشنایی داشته باشید. البته برخی از دانشگاه‌ها فرم مخصوصی برای نوشتن توصیه نامه دارند و متقاضیان باید توصیه نامه را در همان قالب‌های از پیش تعیین شده بنویسند.

یکی از سوالاتی که متقاضیان می‌پرسند این است که اگر استاد مورد نظر ما توانایی نگارش یک توصیه نامه استاندارد به زبان انگلیسی را نداشته باشد، تکلیف چیست؟ در چنین حالتی شما می‌توانید خودتان توصیه نامه را به زبان انگلیسی نوشته و در نهایت آن را به امضا و تایید استادتان برسانید. در ادامه بخش‌های مختلف یک توصیه نامه استاندارد و قابل قبول را شریح می‌کنیم.

بخش اول؛ مقدمه

مقدمه جزو مهم‌ترین بخش‌های توصیه نامه تحصیلی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید. در این بخش لازم است که ابتدا مخاطب توصیه نامه را تعیین کنید. در ادامه باید به صورت کوتاه رابطه شخص توصیه کننده را با دانشجو ذکر کنید. همچنین لازم است که به صورت کوتاه و خلاصه به توانایی‌ها و جایگاه علمی استادی که توصیه نامه را می‌نویسد بپردازید.

بخش دوم؛ مهارت‌ها و توانایی‌ها

در این قسمت استاد باید از توانایی‌ها و مهارت‌های دانشجو بگوید و نقاط قوت را ذکر کند. این بخش را به صورت واقعگرایانه بنویسید و از اغراق بیش از حد بپرهیزید.

بخش سوم؛ تایید لیاقت

در بخش سوم توصیه کننده یا استاد شما باید در قالب داستان یا خاطره‌هایی که می‌گوید لیاقت و شایستگی شما را برای اخذ پذیرش تحصیلی بنویسد. باید توجه داشته باشید این بخش جزو مهم‌ترین بخش‌های توصیه نامه تحصیلی است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. دانشگاه مورد نظر شما نیز این بخش را با دقت زیادی مطالعه می‌کند چرا که نشان دهنده لیاقت و شایستگی شما برای ورود به جایگاه مورد نظر در دانشگاه مقصد است.

بخش چهارم؛ تاکیدی بیشتر روی صلاحیت دانشجو

در این بخش توصیه کننده باید به روش‌های مختلف روی شایستگی متقاضی برای رسیدن به موقعیت به وجود آمده تاکید کند. در این بخش می‌توانید به صورت واضح ذکر کنید که دانشجوی مورد نظر لیاقت و شایستگی حضور در رشته و جایگاه تحصیلی مورد نظر را دارد.

بخش پنجم؛ راه‌های ارتباطی

در این قسمت استاد توصیه کننده باید راه‌های ارتباطی خود از جمله آدرس دانشگاه محل تدریس، شماره تماس محل تدریس، شماره تماس شخصی، ایمیل و مواردی از این قبیل را درج کند تا در صورت نیاز دانشگاه مورد نظر بتواند با توصیه کنندگان در ارتباط باشد.

بخش ششم؛ امضا

در پایان لازم است که با استفاده از عبارت‌ها و کلمات مودبانه توصیه نامه را به پایان برده و در نهایت نام و نام خانوادگی و امضای استاد توصیه کننده درج شود.

اشتباهات رایج در نگارش توصیه نامه تحصیلی

اشتباهات رایج در نگارش توصیه نامه تحصیلی

شاید در نگاه اول نگارش ریکامندیشن لتر کاری ساده به نظر برسد. اما همین کار ساده اگر با چاشنی دقت ترکیب نشود ممکن است شانس شما را برای اخذ پذیرش تحصیلی کاهش دهد. برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل و اطمینان توصیه نامه‌ای که نوشته‌اید، این بخش را با دقت مطالعه کنید ما تعدادی از رایج‌ترین اشتباهات مربوط به نگارش ریکامندیشن لتر را ذکر کرده‌ایم.

اشکالات گرامری و نگارشی

از جمله رایج‌ترین ایرادات موجود در توصیه نامه‌های تحصیلی اشکالات گرامری و نگارشی است. قبل از ارسال توصیه نامه چندین بار آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ایرادات گرامری یا نگارشی یا املایی در آن وجود ندارد.

درج اطلاعات نامرتبط

توصیه نامه تحصیلی باید حاوی خلاصه‌ای از تمامی پتانسیل‌ها مهارت‌ها و توانایی‌های علمی دانشجو باشد. بنابراین تاکید روی اطلاعات غیر مرتبط و متفرقه مثل گرایش‌های سیاسی، دین یا وضعیت تأهل کاملا اشتباه است.

گرفتن توصیه نامه از استاد اشتباه

توجه کنید استادی که برای نوشتن توصیه نامه انتخاب می‌کنید باید شخصی با درجه علمی بالا و رزومه آکادمیک خوب باشد تا بتواند توصیه نامه‌ای مرتبط و منطبق بر شخصیت شما بنویسد. بنابراین اگر از استاد اشتباه و کسی که ارتباط چندانی با رشته تحصیلی شما ندارد، توصیه نامه بگیرید نه تنها توصیه نامه شما مورد قبول نیست؛ بلکه ممکن است امتیاز منفی به همراه داشته باشد.

نوشتن اطلاعات تکراری در توصیه نامه تحصیلی

با مطالعه برخی از توصیه نامه‌های تحصیلی متوجه می‌شویم که برخی از اطلاعات به صورتی آزاردهنده در بخش‌های مختلف آن تکرار می‌شود. توجه داشته باشید که نیازی به تکرار چندین باره یک موضوع خاص در توصیه نامه تحصیلی نیست.

نکات نهایی درباره توصیه نامه تحصیلی

ما در این نوشته تلاش کردیم تا شما را با نحوه نوشتن یک ریکامندیشن لتر یا توصیه نامه تحصیلی قابل قبول آشنا کنیم. مهمترین نکته برای داشتن یک توصیه نامه قوی و حرفه‌ای مراجعه به اساتیدی است که رزومه علمی و آموزشی ارزشمندی دارند و با توجه به شناخت کافی از شما می‌توانند توصیه نامه‌ای تاثیرگذار بنویسند.

موسسه مهاجرتی ایزی راه، در تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در کنار شماست. اگر در زمینه نگاشتن توصیه نامه یا دیگر مراحل مهاجرت تحصیلی سوال یا ابهامی دارید همین الان با کارشناسان و حقوقدانان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.