بورسیه تحصیلی در آلمان را می‌توان در دو گروه بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی که بر اساس میزان شایستگی و دست آوردهای علمی و معدل متقاضی بررسی و اهدا می‌شود و بورسیه مبتنی بر نیاز که تنها بر اساس سطح مالی به متقاضیان ارائه می‌شود.

راهنمای مطالعه

بورسیه تحصیلی در آلمان، در طیف‌های گستره برای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود. هدف این کمک‌هزینه‌ها و بورس تحصیلی آلمان حمایت از فعالیت‌های علمی افراد علاقه‌مند به تحصیل در این شکور صنعتی است. اغلب بورسیه تحصیلی آلمان توسط سازمان‌های دولتی، خصوصی و دانشگاه‌های آن ارائه می‌شود.

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین و معروف‌ترین بورسیه تحصیلی در آلمان DAAD است. این نوع بورسیه تحصیلی در آلمان طیف گسترده‌ای از بورسیه‌ها، از جمله بورسیه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و سایر هزینه‌های مرتبط را پوشش می‌دهند. درصورتی‌که قصد گرفتن یکی از انواع بورسیه تحصیلی آلمان را دارید با مؤسسه مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرید تا مشاوران ما به‌صورت رایگان شرایط شما را بررسی نموده و بهترین پیشنهاد را در این زمینه به شما بدهند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان بسته به نوع برنامه و مرکز ارائه‌دهنده بورسیه متفاوت خواهد بود. هر بورسیه دارای معیارهای واجد شرایط خاص خود است. بااین‌حال در زیر برخی از شرایط رایجی که اغلب برای درخواست بورسیه تحصیلی باید در نظر گرفته شود را آورده‌ایم:

  • تعالی تحصیلی: بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی در آلمان، به‌ویژه آن‌هایی که توسط سازمان‌هایی مانند DAAD (سرویس تبادل دانشگاهی آلمان) ارائه می‌شود، متقاضیان را ملزم به داشتن سوابق تحصیلی قوی می‌کند. این معمولاً شامل معدل بالا یا دستاوردهای تحصیلی معادل است.
  • تسلط به زبان: بسته به بورسیه تحصیلی و زبان‌آموزشی در مؤسسه انتخابی، ممکن است از شما خواسته شود که مهارت خود را در زبان آلمانی یا انگلیسی نشان دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر برنامه شما به زبان آلمانی تدریس می‌شود، ممکن است نیاز به ارائه مدرکی دال بر مهارت زبان آلمانی، مانند گواهی TestDaF یا DSH حداقل در حد B1 داشته باشید. برای زبان انگلیسی داشتن آیلتس 6 الزامی است.
  • بیانیه شخصی یا انگیزه‌نامه: اغلب بورسیه تحصیلی در آلمان به یک بیانیه شخصی یا انگیزه‌نامه نیاز دارد که در آن شما می‌توانید آرزوهای تحصیلی و شغلی خود، انگیزه خود را برای درخواست برای بورسیه تحصیلی و نحوه همسویی آن با اهداف آینده خود را توضیح دهید.
  • توصیه‌نامه: ممکن است نوعی از بورسیه تحصیلی در آلمان به توصیه‌نامه از اساتید یا مشاوران دانشگاهی نیاز داشته باشد که می‌توانند در مورد توانایی‌های تحصیلی، ویژگی‌های شخصی و پتانسیل موفقیت شما صحبت کنند.
  • محدودیت‌های سنی: درحالی‌که بسیاری از بورسیه‌ها محدودیت سنی سختی ندارند، ولی متقاضیانی که سن کمتر از 35 سال دارند، شانس گرفتن بورس تحصیلی آلمان برای آن‌ها زیاد خواهد بود.

مهم‌ترین کمک‌هزینه‌ها و بورس تحصیلی آلمان

مهم‌ترین کمک‌هزینه‌ها و بورس تحصیلی آلمان

آلمان طیف گسترده‌ای از کمک‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی را برای حمایت از دانشجویان داخلی و بین‌المللی در فعالیت‌های علمی خود ارائه می‌دهد. در زیر به مهم‌ترین بورسیه تحصیلی در آلمان اشاره کرده‌ایم:

  • بورسیه‌های (DAAD):  

خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD) طیف گسترده‌ای از بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی در سطوح مختلف دانشگاهی از جمله دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. به‌طورکلی، بورسیه‌های DAAD هزینه‌های تحصیل (در برخی موارد)، کمک‌هزینه ماهانه برای هزینه‌های زندگی، بیمه درمانی، هزینه‌های سفر و کمک‌هزینه تحصیلی را پوشش می‌دهد. مزایای اضافی ممکن است شامل بودجه دوره زبان، کمک‌هزینه‌های تحقیقاتی، و حمایت از اعضای خانواده همراه با دریافت‌کننده بورس تحصیلی باشد.

  • بورسیه Deutschlandstipendium

این نوع از بورسیه تحصیلی در آلمان  کمک‌هزینه ماهیانه 300 یورو را به دانشجویان منتخب ارائه می‌کند. بودجه به طور مساوی بین حامیان مالی خصوصی و دولت آلمان تقسیم می‌شود. در برخی موارد، دانشگاه‌ها ممکن است مزایای بیشتری مانند برنامه‌های مربیگری، فرصت‌های شبکه‌سازی یا دسترسی به رویدادهای خاص ارائه دهند.

  • بورسیه‌های بنیاد الکساندر فون هومبولت:

بنیاد الکساندر فون هومبولت بورسیه‌های مختلفی را با پوشش‌های متفاوت ارائه می‌دهد. این کمک‌هزینه تحصیلی معمولاً شامل کمک‌هزینه ماهانه، هزینه‌های تحقیقاتی، کمک‌هزینه سفر، دوره‌های زبان و بیمه درمانی جامع است. مزایای اضافی ممکن است شامل کمک‌هزینه خانواده، کمک‌هزینه برای اعضای خانواده همراه و حمایت از هزینه‌های مربوط به تحقیقات باشد.

  • بورسیه‌های بنیاد Heinrich Böll

این نوع بورسیه تحصیلی در آلمان برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که به مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی متعهد هستند. این پوشش شامل کمک‌هزینه ماهانه تا 750 یورو برای دانشجویان کارشناسی ارشد و 1000 یورو برای دکترا است.

  • بورسیه‌های Konrad-Adenauer-Stiftung

بورسیه‌های تحصیلی Konrad-Adenauer-Stiftung به دانشجویان بااستعداد متعهد به مسائل اجتماعی و سیاسی کمک مالی می‌کند. این پوشش شامل کمک‌هزینه ماهیانه تا 861 یورو، یارانه بیمه درمانی و حمایت از مواد آموزشی است. این بورسیه ممکن است هزینه‌های اضافی مربوط به سمینارها، کنفرانس‌ها یا سفرهای تحصیلی را نیز پوشش دهد.

  • بورسیه‌های Erasmus+

Erasmus+  برای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در اروپا، از جمله آلمان، بودجه ارائه می‌دهد. این پوشش شامل هزینه‌های سفر، کمک‌هزینه زندگی و شهریه برای برنامه‌های تبادل و کارآموزی است.

  • بورسیه تحصیلی آلمان (Deutschland Stipendium):

این بورسیه تحصیلی آلمان 300 یورو در ماه به دانشجویان با پیشرفت بالا، از جمله دانشجویان بین‌المللی، ارائه می‌دهد. بخشی از آن توسط دولت و حامیان خصوصی تأمین می‌شود.

  • بورسیه‌های بنیاد بایر:

این بورسیه تحصیلی در آلمان برای دانشجویان علوم طبیعی و مهندسی در دسترس است. پوشش شامل حمایت مالی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

بورسیه‌های دانشگاهی آلمان

بورسیه‌های دانشگاهی آلمان

دانشگاه‌های آلمان بورسیه‌های مختلفی را برای حمایت از دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌دهند. دردسترس‌بودن، پوشش و شرایط این بورسیه‌ها می‌تواند بین دانشگاه‌ها متفاوت باشد. در زیر چند نمونه از انواع بورسیه تحصیلی در آلمان که توسط دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود، آورده‌ایم:

1. بورسیه تحصیلی Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) مونیخ:

LMU مونیخ بورسیه‌های مختلفی مانند برنامه بورسیه تحصیلی LMU برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این نوع بورسیه تحصیلی در آلمان مبتنی بر شایستگی هستند و بر اساس دستاوردها و پتانسیل تحصیلی به دانشجویان برجسته اعطا می‌شوند. پوشش و شرایط خاص بسته به برنامه بورسیه می‌تواند متفاوت باشد.

2. بورسیه‌های دانشگاه فنی مونیخ TUM

TUM چندین بورس تحصیلی از جمله بورسیه تحصیلی TUM برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این نوع از بورسیه تحصیلی در آبمان بر اساس برتری علمی، دستاوردهای شخصی و نیاز مالی اعطا می‌شوند. پوشش و شرایط خاص بسته به برنامه بورسیه متفاوت است.

3. بورسیه تحصیلی دانشگاه آزاد برلین:

دانشگاه آزاد برلین بورس‌های تحصیلی مختلفی مانند برنامه کمک‌هزینه تحصیلی دانشکده تحقیقات Dahlem و Deutschlandstipendium ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها هم برای دانشجویان آلمانی و هم برای دانشجویان بین‌المللی در دسترس هستند و ممکن است معیارهای واجد شرایط بودن متفاوتی مانند عملکرد تحصیلی، پیشنهادها تحقیقاتی یا مشارکت اجتماعی داشته باشند. پوشش و شرایط به برنامه بورس تحصیلی خاص بستگی دارد.

4. بورسیه‌های دانشگاه RWTH آخن:

دانشگاه RWTH آخن چندین بورس تحصیلی از جمله برنامه بورسیه تحصیلی عالی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این نوع از بورسیه‌های تحصیلی در آلمان بر اساس دستاوردهای تحصیلی، صلاحیت‌های شخصی و انگیزه اعطا می‌شوند. پوشش و شرایط بسته به برنامه بورسیه می‌تواند متفاوت باشد.

5. بورسیه‌های دانشگاه هومبولت برلین:

دانشگاه هومبولت برلین بورسیه‌های مختلفی مانند Deutschlandstipendium و بورسیه تحقیقاتی Humboldt Track را ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها بر اساس برتری علمی، پتانسیل تحقیقاتی و دستاوردهای شخصی اعطا می‌شوند. پوشش و شرایط بسته به برنامه بورس تحصیلی خاص متفاوت است.

در جدول زیر لیستی از بورسیه تحصیلی در آلمان که توسط دانشگاه‌های برتر این کشور ارائه می به همراه میزان پوشش هر کدام آورده شده است:

نام دانشگاهمیزان پوششتوضیحات
دانشگاه فنی مونیخ (TUM)تخفیف تا 50٪ از هزینه‌های تحصیلاین بورسیه‌ها معمولاً بر اساس برتری علمی و سایر معیارهای تعیین شده توسط دانشگاه اعطا می‌شوند.
دانشگاه برلینبودجه کامل (فول فاند)به عملکرد علمی برجسته نیاز دارند و معیارهای واجد شرایط بودن ممکن است متفاوت باشد.
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)بورسیه‌ها و کمک‌های مالی مختلف به همراه پوشش متفاوتپیشرفت تحصیلی، علایق پژوهشی و برنامه بورس تحصیلی خاص

مراحل گرفتن بورسیه تحصیلی در آلمان

مراحل گرفتن بورسیه تحصیلی در آلمان

درصورتی‌که خواهان کسب بورسیه تحصیلی در آلمان هستید، می‌بایست شرایط و الزامات خاصی را برآورده نمایید و سپس در زمان تعیین شده برای آن درخواست ارسال نمایید. در زیر گام‌ها درخواست بورسیه تحصیلی در آلمان آورده شده است:

1. تحقیق و شناسایی بورسیه‌ها

2. بررسی معیارهای واجد شرایط بودن

3. مدارک موردنیاز را آماده کنید

4. رعایت مهلت‌های درخواست

5. یک انگیزه‌نامه قوی بنویسید

6. توصیه‌نامه ایمن ارائه دهید

7. آماده‌شدن برای مصاحبه در صورت وجود

8. ارسال درخواست

9. پیگیری درخواست بورس تحصیلی آلمان

سخن پایانی

بورس تحصیلی در آلمان توسط مؤسسات دولتی و خصوصی معتبر همچنین دانشگاه‌های این کشور برای متقاضیان بین‌المللی ارائه می‌شود. بورسیه تحصیلی آلمان را بر اساس میزان پوشش هزینه‌ها می‌توان در دودسته بورسیه فول فاند آلمان یا بورسیه‌ای که تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را برای متقاضیان فراهم می‌کند و بورسیه پوشش‌دهی جزئی که تنها بخشی از این هزینه‌ها را برای متقاضیان ارائه می‌دهد.

همچنین این بورسیه تحصیلی در آلمان را می‌توان در دو گروه بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی که بر اساس میزان شایستگی و دست آوردهای علمی و معدل متقاضی بررسی و اهدا می‌شود و بورسیه مبتنی بر نیاز که تنها بر اساس سطح مالی به متقاضیان ارائه می‌شود. پس باتوجه‌به تنوع بورسیه تحصیلی در آلمان و شرایط و الزامات متفاوت هر کدام بهتر است در این مسیر با یک متخصص مشورت کنید. مؤسسه مهاجرتی ایزی راه در مسیر اخذ کمک‌هزینه و بورس تحصیلی آلمان می‌تواند یاری‌رسان شما باشد. برای این امر با مؤسسه تماس بگیرید و از مشاوره اولیه رایگان بهره‌مند شوید.