بورسیه های تحصیلی در رومانی توسط سازمان‌ها و مراکز مختلفی ارائه می‌شوند که هدف تمامی آن‌ها کمک به متقاضیان بین‌المللی است.

راهنمای مطالعه

اخذ بورسیه های تحصیلی در رومان فرصتی ارزشمند برای دانشجویان بین‌المللی است تا در این کشور تحصیل کنند و تجربه فرهنگ و سیستم آموزشی این کشور را کسب نمایند. رومانی بورسیه‌های مختلفی را به دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهد. هدف این بورسیه‌ها حمایت از دانشجویان در ادامه تحصیل در رومانی و ارتقای تعالی تحصیلی است. یکی از مهم‌ترین انواع بورسیه تحصیلی رومانی، «بورسیه دولتی رومانی 2023» است که به طور کامل تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی متقاضیان مقاطع مختلف دانشگاهی را پوشش می‌دهد.

تنوع بورسیه های تحصیلی در رومانی بسیار زیاد است که هر کدام شرایط و الزامات خاص خودشان را می‌طلبند. پس درصورتی‌که به دنبال کمک‌هزینه و بورس تحصیلی رومانی هستید، با مؤسسه مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرد تا مشاوران ما در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در رومانی

شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی در رومانی، بسته به برنامه بورس تحصیلی خاص یا منبع بودجه، متفاوت است. بااین‌حال، در زیر به برخی از عوامل و شرایط تأثیرگذار برای کسب بورسیه تحصیلی رومانی اشاره کرده‌ایم:

  1. شایستگی تحصیلی: بورسیه های تحصیلی در رومانی، اغلب متقاضیانی با عملکرد علمی قوی در اولویت قرار می‌دهند. این شامل داشتن نمرات بالا یا سابقه تحصیلی رقابتی در مطالعات قبلی است.

2. رشته تحصیلی: برخی از بورسیه های تحصیلی در رومانی ممکن است مختص رشته‌های تحصیلی یا رشته‌های خاصی باشد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است بورسیه‌های تحصیلی برای رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات) ، علوم اجتماعی، علوم‌انسانی، هنر یا برنامه‌های حرفه‌ای خاص وجود داشته باشد.

3. ملیت: بورسیه تحصیلی در رومانی، می‌تواند برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی در دسترس باشد. برخی از بورسیه‌ها ممکن است منحصراً برای شهروندان رومانیایی باشد، درحالی‌که برخی دیگر به طور خاص دانشجویان بین‌المللی را هدف قرار می‌دهند.

4. تسلط به زبان: بسته به بورسیه تحصیلی و زبان‌آموزشی، ممکن است از متقاضیان خواسته شود که مهارت خود را در زبان تحصیلی مانند انگلیسی یا رومانیایی نشان دهند. این را می‌توان از طریق آزمون‌های مهارت زبان مانند تافل یا آیلتس ارزیابی کرد. مدرک زبان لازم برای کسب کمک‌هزینه و بورس تحصیلی رومانی آیلتس 6 یا B1 در زبان رومانیایی است.

5. نیاز مالی: بورسیه‌های تحصیلی خاصی در رومانی بر اساس نیاز مالی اعطا می‌شود. ممکن است از متقاضیان خواسته شود که اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی خود ارائه دهند یا نشان دهند که برای ادامه تحصیل به حمایت مالی نیاز دارند.

6. فرایند درخواست: هر برنامه بورسیه، روند درخواست خود را دارد که ممکن است شامل ارسال فرم درخواست، رونوشت‌های تحصیلی، توصیه‌نامه‌ها، بیانیه هدف و سایر اسناد پشتیبانی باشد. مهم است که دستورالعمل‌ها را به‌دقت دنبال کنید و تمام الزامات مشخص شده توسط ارائه‌دهنده بورس تحصیلی را رعایت کنید.

بورسیه فول فاند وزارت امور خارجه دولت رومانی در سال 2023

بورسیه فول فاند وزارت امور خارجه دولت رومانی در سال 2023

وزارت امور خارجه رومانی در سال 2023 بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها سطوح مختلف تحصیلی از جمله دوره‌های لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا را پوشش می‌دهند. دوره درخواست برای این بورسیه‌ها معمولاً در دسامبر باز می‌شود و در ماه مارس بسته می‌شود و نتایج انتخاب در حدود جولای اعلام می‌شود.

برنامه بورس تحصیلی برای دانشجویان اروپایی و غیراروپایی آزاد است و آن را به یک فرصت عالی برای دانشجویان در سراسر جهان تبدیل می‌کند. در جدول زیر اطلاعات تکمیلی را در مورد این نوع از بورسیه های تحصیلی رومانی که می‌توان آن را مهم‌ترین نوع کمک‌هزینه و بورسیه در این کشور دانست، اشاره کرده‌ایم:

موردتوضیحات
واجد شرایط بودنشهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به ادامه تحصیلات عالی در رومانی هستند
سطح تحصیلتمامی مقاطع تحصیلی دانشگاهی
زمینه‌های تحصیلیتمامی رشته‌های دانشگاهی تدریس شده در دانشگاه‌های رومانی
پوششفول فاند است یعنی: هزینه‌های تحصیل، خوابگاه و کمک‌هزینه ماهانه برای حمایت از هزینه‌های زندگی
دوره درخواست15 دسامبر الی 1 مارچ
نتایج15 جولای

مهم‌ترین کمک‌هزینه‌ها و بورسیه های تحصیلی در رومانی

مهم‌ترین کمک‌هزینه‌ها و بورسیه های تحصیلی در رومانی

رومانی کمک‌های مالی و بورس‌های تحصیلی مختلفی را برای حمایت از آموزش و پژوهش ارائه می‌دهد. در زیر به مهم‌ترین بورسیه های تحصیلی در رومانی اشاره کرده‌ایم:

1. بورسیه‌های دولتی رومانی: دولت رومانی از طریق وزارت امور خارجه به دانشجویان بین‌المللی بورسیه می‌دهد. این بورسیه‌ها هزینه‌های تحصیل، خوابگاه و کمک‌هزینه ماهانه را پوشش می‌دهند. آنها برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف در دسترس هستند.

2. بورسیه‌های Erasmus+ : رومانی در برنامه Erasmus+  شرکت می‌کند که به‌عنوان بخشی از یک برنامه تبادل برای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های رومانیایی بورسیه می‌دهد. بورسیه تحصیلی Erasmus+ هزینه‌های شهریه، سفر و هزینه‌های زندگی در طول دوره تحصیل را پوشش می‌دهد.

3. بورسیه‌های فولبرایت: برنامه فولبرایت، یک برنامه معتبر تبادل آموزشی بین‌المللی، بورسیه‌هایی را برای شهروندان رومانیایی و ایالات متحده برای تحصیل، تدریس یا انجام تحقیقات در کشورهای یکدیگر ارائه می‌دهد. این برنامه، رشته‌های مختلف دانشگاهی را پوشش می‌دهد و بودجه‌ای برای شهریه، هزینه‌های زندگی و سفر فراهم می‌کند.

4. بورسیه‌های تحقیقاتی: مؤسسات تحقیقاتی رومانیایی، از جمله آکادمی رومانیایی، مؤسسات تحقیق و توسعه ملی و دانشگاه‌ها، بورسیه‌های تحقیقاتی را برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها از پروژه‌های تحقیقاتی، توسعه علمی و همکاری‌های دانشگاهی در زمینه‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند.

5. بورسیه‌های دانشگاهی: بسیاری از دانشگاه‌های رومانی به دانشجویان داخلی و بین‌المللی بر اساس شایستگی علمی یا معیارهای خاص بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها می‌توانند توسط دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های جداگانه در دانشگاه‌ها ارائه شوند و ممکن است هزینه‌های تحصیلی جزئی یا کامل را پوشش دهند.

بورسیه‌های دانشگاهی رومانی

بورسیه‌های دانشگاهی رومانی

چندین دانشگاه رومانیایی وجود دارند که برای متقاضیان بین‌المللی بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. انواع بورسیه‌ها، میزان هزینه‌های تحت پوشش و شرایط واجد شرایط بودن بسته به دانشگاه و برنامه بورسیه، متفاوت است. در زیر به برخی از بورسیه های تحصیلی در رومانی که توسط دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود، اشاره کرده‌ایم:

1. دانشگاه بخارست:

    – بورسیه‌های عالی تحصیلی: به دانشجویان بین‌المللی برجسته بر اساس شایستگی علمی ارائه می‌شود. این بورسیه تحصیلی در رومانی شهریه کامل برای برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را پوشش می‌دهد.

    – بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی: برای دانشجویان بین‌المللی با موفقیت‌های تحصیلی عالی در دسترس است. این بورسیه کاهش جزئی شهریه را فراهم می‌کند.

2. دانشگاه بابش – بولیایی:

    – بورسیه تحصیلی Horia Hulubei : این نوع بورس تحصیلی رومانی به دانشجویان برجسته بین‌المللی اعطا می‌شود که برنامه‌های کارشناسی ارشد یا دکترا را در زمینه‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی یا علوم کامپیوتر دنبال می‌کنند. این بورسیه شامل کمک‌هزینه ماهانه، خوابگاه و معافیت از شهریه می‌باشد.

    – بورسیه‌های Erasmus+ : برای دانشجویان شرکت‌کننده در برنامه تبادل با دانشگاه‌های همکار در دسترس است. این بورسیه هزینه‌های سفر، هزینه‌های زندگی و شهریه را پوشش می‌دهد.

3. دانشگاه پولیتنیکا بخارست:

    – بورسیه‌های UPB برای دانشجویان بین‌المللی: این نوع از بورسیه های تحصیلی در رومانی بر اساس عملکرد تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی استثنایی ارائه می‌شود. این بورسیه معافیت‌های کامل یا جزئی از شهریه را پوشش می‌دهد.

    – بورسیه‌های Erasmus+: برای دانشجویان شرکت‌کننده در برنامه تبادل با دانشگاه‌های همکار در دسترس است. این بورسیه هزینه‌های سفر، هزینه‌های زندگی و شهریه را پوشش می‌دهد.

4. دانشگاه الکساندر یوآن کوزا:

    – بورسیه‌های تحصیلی عالی: به دانشجویان بین‌المللی با سوابق تحصیلی برجسته تعلق می‌گیرد. این بورسیه معافیت‌های کامل یا جزئی از شهریه را پوشش می‌دهد.

    – بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی: بر اساس دستاوردهای تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. این بورسیه کاهش جزئی شهریه را فراهم می‌کند.

5. دانشگاه غربی تیمیشوآرا:

    – بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی: برای دانشجویان بین‌المللی با عملکرد تحصیلی استثنایی در دسترس است. این بورسیه کاهش جزئی شهریه را پوشش می‌دهد.

    – بورسیه‌های تحقیقاتی: به دانشجویان بین‌المللی که پروژه‌های تحقیقاتی را دنبال می‌کنند ارائه می‌شود. این بورسیه شامل کمک‌هزینه ماهانه و هزینه‌های مربوط به تحقیقات می‌باشد.

مراحل گرفتن بورسیه های تحصیلی در رومانی

مراحل گرفتن بورسیه های تحصیلی در رومانی

مراحل و نحوه گرفتن بورسیه های تحصیلی در رومانی متناسب با نوع کمک‌هزینه و بورسی است که برای آن درخواست می‌دهید؛ اما یک سری مراحل در تمامی انواع بورسیه تحصیلی رومانی یکسان است که در جدول زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

مرحله درخواست بورس تحصیلی رومانیتوضیحات
انتخاب بورسیه و کمک‌هزینهبورسیه‌هایی را پیدا کنید که با شرایط و علایق شما مطابقت دارند
بررسی معیارهای واجد شرایط بودنبورسیه‌های مختلف شرایط خاصی در رابطه با دستاوردهای تحصیلی و شایستگی، مهارت زبان و نیاز مالی می‌طلبند
مدارک را آماده کنیددارک لازم را جمع‌آوری کنید که معمولاً شامل رونوشت، توصیه‌نامه، رزومه، بیانیه هدف و مدرک مهارت زبان (معمولاً انگلیسی یا رومانیایی) است
درخواست آنلایناکثر درخواست‌های بورسیه تحصیلی در رومانی به‌صورت آنلاین از طریق وب‌سایت‌های ارائه‌دهندگان بورس تحصیلی مربوطه ارسال می‌شود
یک بیانیه شخصی قوی بنویسیدیک بیانیه شخصی قانع‌کننده بسازید که دستاوردها، اهداف، و اینکه چرا شما شایسته دریافت بورسیه تحصیلی در رومانی هستید را برجسته کنید
آماده‌شدن برای مصاحبه (در صورت لزوم)برخی از بورسیه های تحصیلی در رومانی ممکن است به مصاحبه به‌عنوان بخشی از فرایند انتخاب نیاز داشته باشند

سخن پایانی

بورسیه های تحصیلی در رومانی توسط سازمان‌ها و مراکز مختلفی ارائه می‌شوند که هدف تمامی آن‌ها کمک به متقاضیان بین‌المللی است. کمک‌هزینه و بورس تحصیلی رومانی را می‌توان در دو گروه فول فاند که تمامی هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و اقامت در رومانی را تأمین می‌کنند و بورسیه، پوشش‌دهی جزئی که تنها برخی از این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد، قرار داد.

هر کدام از انواع بورسیه های تحصیلی در رومانی شرایط و الزامات خاص خود را دارند. پس درصورتی‌که به فکر کسب یکی از آن‌ها هستید، حتماً با مؤسسه مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.