کار دانشجویی در ترکیه مزایای زیادی برای شما به عنوان یک دانشجو به همراه دارد.
علاوه بر تامین بخشی از هزینه های روزمره شما، کمک می کند تا در آینده سریعتر جذب بازار کار ترکیه شوید.

راهنمای مطالعه

وقتی تصمیم به مهاجرت تحصیلی می گیریم، یکی از دغدغه های مهم اغلب ما، تامین هزینه های زندگی دانشجویی در کشور مقصد است. این موضوع درباره افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارنددهم صدق می کند. ترکیه یکی از زیباترین کشورهای دنیاست که با داشتن مدارس و دانشگاه های با کیفیت، مقصد پرطرفداری برای مهاجرت تحصیلی محسوب می شود. یک راه مناسب برای تامین بخش از هزینه های روزمره دانشجویی در ترکیه، کار پاره وقت یا کار دانشجویی است. در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه قصد داریم شما را با شرایط کار دانشجویی در ترکیه آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا صفر تا صد شرایط کار ضمن تحصیل در ترکیه را یاد بگیرید.

مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه

در سال های گذشته خیلی از ایرانی ها ترکیه را به عنوان مقصد مهاجرتی انتخاب کردند. در واقع ترکیه پلی برای پیشرفت و ترقی افراد است. بسیاری از مهاجران بعد از ورود به ترکیه مسیرشان را به کشورهای اروپایی پیدا کردند. از طرفی ترکیه گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران به شمار می رود و خیلی از افراد از طریق خرید خانه وارد این کشور می شوند. دانشگاه های کشور ترکیه از نظر درجه علمی و کیفیت آموزشی حرف های زیادی برای گفتن در سراسر دنیا دارندد و چی بهتر از این که تحصیلاتتان را در دانشگاه های با کیفیت کشوری مثل ترکیه به پایان برسانید؟

 با توجه به رنکینگ بالای دانشگاه های ترکیه، فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور می توانند در ترکیه و دیگر کشورهای دنیا به کار مشغول شوند. همه این عوامل باعث شده تا در حال حاضر بیش از ۱۸۰ هزار دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در ترکیه باشند. کارشناسان پیش بینی می کنندد که به زودی آمار دانشجوهای بین المللی حاضر در ترکیه به بیش از ۵۰۰ هزار نفر می رسد.

امکان تحصیل رایگان، امکان دریافت بورسیه تحصیلی و اجازه کار حین تحصیل از جمله مزایای تحصیل در ترکیه است. شرایط کار دانشجویی در ترکیه به گونه ای است که دانشجوهای بین المللی بتوانند از پتانسیل های خود، برای کسب درآمد استفاده کنندد. اما شرایط کار دانشجویی در ترکیه چیست؟ چطور می توانیم در این کشور یک کار پاره وقت و منعطف پیدا کنیم؟ در بخش های بعدی به سوالاتتان در این زمینه پاسخ می دیم.

قوانین کار دانشجویان خارجی در ترکیه 2024

قوانین کار دانشجویان خارجی در ترکیه 2024

در کشور ترکیه قوانین مشخصی برای کار دانشجویی دانشجوهای بین المللی تنظیم شده است. برخی از این قوانین عبارتند از :

  • دانشجوهای مقطع کاردانی و کارشناسی در سال اول تحصیل اجازه کار دانشجویی و پاره وقت را ندارندد.
  • دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی تنها زمانی اجازه کار دانشجویی دارنددکه به صورت عادی مهاجرت کرده باشند.
  • دانشجوهایی که بورسیه تحصیلی گرفته اند، در مقطع کاردانی و کارشناسی اجازه کار دانشجویی ندارندد.
  • دانشجوهای بین المللی، حداکثر تا سقف ۳۰ ساعت در هفته می توانند کار کنندد.
  • امکان کار کردند در ادارات خصوصی و دولتی ترکیه برای دانشجوهای بین المللی وجود ندارد.
  • اجازه کار دانشجویی صرفاً برای دانشجوهای مقطع ارشد و دکترا صادر می شود.

شرایط کار دانشجویی در ترکیه 2024

شرایط کار دانشجویی در ترکیه 2024

اگر قصد دارید در دوران دانشجوییتان در کشور ترکیه کار پاره وقت داشته باشید و به این ترتیب در اوقات فراغت، کار کنید. باید با شرایط کار دانشجویی در ترکیه آشنا شوید. اطلاع از شرایط و قوانین کار حین تحصیل در ترکیه اهمیت زیادی دارد. مهمترین شرایط کار دانشجویی در ترکیه عبارت اند از:

  • حداقل سن مجاز برای کار دانشجویی در کشور ترکیه بالای ۱۸ سال است.
  • دانشجویان بین المللی در مقاطع ارشد و دکترا محدودیتی از نظر زمان آغاز به کار یا مدت کار ندارندد و می توانند تا سقف ۳۰ ساعت در هفته کار کنندئ.
  • دانشجویان مقطع ارشد و دکترا در ترکیه محدودیتی از نظر حوزه کاری ندارندد و می توانند در زمینه های مورد علاقه خود، مشغول به کار شوند.
  • اگر از طریق گذراندن دوره کارآموزی در یک موسسه خصوصی یا دولتی به ترکی سفر کرده باشید، برای کار دانشجویی نیاز به گرفتن مجوز کار ندارید.
  • در این زمینه هیچ تفاوتی بین کارآموزان با حقوق و بدون حقوق وجود ندارد و تنها دریافت اقامت ترکیه کفایت می کند.
  • همچنین افراد می توانند بدون دریافت مجوز کار در ترکیه، در دوره های کارآموزی شرکت کنندد. اگر فرد یا یکی از بستگانش ویزای کاری یا دیپلماتیک داشته باشد و دوره کارآموزی هم اجباری باشد، نیازی به گرفتن مجوز کار ندارد.

مشاغل مناسب کار دانشجویی در ترکیه

مشاغل مناسب کار دانشجویی در ترکیه

یکی از سوالاتی که معمولاً دانشجوها می پرسند این است که چه مشاغلی را می توانیم به عنوان کار دانشجویی در ترکیه انجام دهیم؟ خیلی از دانشجوها کارشان را از رستوران و کافی شاپ ها به عنوان فروشنده و گارسون شروع می کنندد. با توجه به این که ترکیه یک کشور توریستی و گردشگری محسوب می شود، خیلی از دانشجوها به صورت فصلی در مشاغل مربوط به این حوزه از جمله تورلیدری و غیره فعالیت می کنندد. هتل ها و اماکن تفریحی، هم محلی برای کار دانشجویی به شمار میرود. یکی از مهمترین شرایط برای کار دانشجویی در ترکیه تسلط بر زبان ترکی است. بلد بودن زبان ترکی یک امتیاز ویژه محسوب می شود. از طریق اون می توانید در مشاغل تخصصی تر با حقوق بالاتر، فعالیت کنید.

از طرفی اگر در حوزه هایی مثل آی تی، کامپیوتر و غیره مهارت و تخصص داشته باشید می توانید درآمد بالاتری به دست بیاورید. خوشبختانه در ترکیه، شرکت ها و سازمان های مطبوعاتی بزرگی وجود دارد که باعث شده تا کار دانشجویی زیادی پیش روی دانشجوهای بین المللی باشد. شما می توانید به عنوان روزنامه نگار، سردبیر، ویراستار و نویسنده در خیلی از این شرکت ها فعالیت کنید. شرط پذیرش در بسیاری از این شرکت ها تسلط به زبان ترکی است.

از دیگر مشاغل مناسب کار دانشجویی در ترکیه، تدریس زبان است. اگر به زبانی غیر از ترکی مثل انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی مسلط هستید به راحتی می توانید کلاس تدریس زبان برگزار کنید. حتی این امکان را دارید که کلاس ها را به صورت آنلاین برگزار کنید تا هزینه رفت و آمد یا اتلاف وقت هم نداشته باشید.

قوانین کار دانشجویی در ترکیه

قوانین کار دانشجویی در ترکیه

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا گفته شد، فقط دانشجوهای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند مجوز کار ترکیه را دریافت کنند. کار دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بر اساس قانون NO6735 که اخیراً در رابطه با کار دانشجویان بین المللی تصویب شده، محدودیت هایی دارد. بر اساس این قانون دانشجوها باید سال اول تحصیلیشان در ترکیه را تموم کرده باشندد تا بتوانندمجوز کار دریافت کنند. در واقع حتی دانشجوهای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هم در بدو ورود به ترکیه نمی توانند کار دانشجویی داشته باشند و باید حتماً سال اول تحصیلیشان به پایان برسد.

از طرفی دانشجوهای ارشد و دکترا می توانند با حضور و انجام پروژه های پژوهشی برای دانشگاه حقوق دریافت کنند. دانشگاه هایی مثل دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه بغازیچی استانبول، چنین شرایطی را فراهم کردند و در قبال انجام فعالیت های پژوهشی به دانشجوها حقوق میدهند. همچنین دانشجویان رشته پزشکی در سال آخر تحصیل هستند و به عنوان اینترن فعالیت می کنند، از بیمارستان محل کار حقوق دریافت می کنند. این دانشجوها همچنین می توانند با تدریس به دانشجوهای سال اول درآمد خوبی داشته باشندد.

نحوه درخواست مجوز کار در ضمن تحصیل ترکیه

نحوه درخواست مجوز کار در ضمن تحصیل ترکیه

چطور می توانیم مجوز کار ضمن تحصیل ترکیه را دریافت کنیم؟ برای دریافت مجوز کار کافی است که به وب سایت www.turkiye.gov.tr مراجعه کنید. فرم هایی که در این وب سایت وجود دارد تکمیل و مدارک مورد نیاز را ارسال نمایید. بررسی درخواست شما حدود ۳۰ روز کاری طول می کشد. بعد از این مدت اگر همه مدارک به درستی آپلود شده باشد و شرایط لازم برای دریافت مجوز را داشته باشید، مجوز صادر می شود.

این مجوز را از طریق یک ایمیل دریافت می کنید و بعد از آن اجازه دارید که در ترکیه به صورت رسمی به کار بپردازید. دانشجوهایی که رزومه قوی، سابقه کاری بیشتر یا تخصص مهارت خاصی دارند، سریع تر می توانند جذب بازار کار شوند. از طرفی بسیاری از شرکت های موجود در ترکیه به افرادی نیاز دارنددکه به زبان هایی مثل انگلیسی، روسی، فرانسوی یا آلمانی مسلط باشند. به این ترتیب اگر به زبانی به غیر از ترکی تسلط دارید، می توانید شانستان را برای کار در شرکت های خارجی، کنسولگری ها، سازمان های غیر دولتی و سفارتخانه ها امتحان کنید.

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

اگر بخواهیم ترکیه را با خیلی از کشورهای مطرح دنیا از جمله کشورهای اروپایی یا کانادا و آمریکا مقایسه کنیم، به این نتیجه می رسیم که هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور بسیار مقرون به صرفه است. شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه هم در مقایسه با کشورهای مطرح دنیا مقرون به صرفه محسوب می شود. البته این مسئله باعث نشده تا کیفیت آموزشی در دانشگاه های این کشور کاهش پیدا کند. این یعنی شما می توانید با کیفیت ترین آموزش ها را با هزینه کم دریافت کنید.

با این حال هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه بسته به سبک زندگی شما متفاوت است. بخش مهمی از هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه مربوط به شهریه دانشگاه شماست. اگر به زبان ترکی مسلط باشید و بتوانید از دانشگاه های دولتی این کشور، پذیرش بگیرید حدود ۲۵۰ تا ۷۵۰ دلار در سال شهریه پرداخت می کنید. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه به زبان انگلیسی داشته باشید باید بین ۵۰۰۰ تا ۲۰ هزار دلار در سال شهریه بدهید.

جمع بندی شرایط کار دانشجویی در ترکیه

از جمله مهم ترین قوانین و شرایط کار دانشجویی در ترکیه، این است که دانشجوهای مقطع کاردانی و کارشناسی اجازه کار دانشجویی ندارند. بر اساس قوانین این کشور فقط دانشجوهای مقطع ارشد و دکترا می توانند تا سقف ۳۰ ساعت در هفته کار کنند. کار دانشجویی در ترکیه مزایای زیادی برای شما به عنوان یک دانشجو به همراه دارد.

علاوه بر تامین بخشی از هزینه های روزمره شما، کمک می کند تا در آینده سریعتر جذب بازار کار ترکیه شوید. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، در تمامی مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه و دریافت ویزای این کشور در کنار شما هستیم. اگر سوال یا ابهامی در رابطه با کار دانشجویی و تحصیل در ترکیه دارید، همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید.