تحصیل دندانپزشکی در کانادا رشته ای است که طیف گسترده ای از فرصت های شغلی را شامل می شود.

راهنمای مطالعه

دولت کانادا به رشته دندانپزشکی توجه ویژه ای دارد و بر تحقیق و پیشرفت در این رشته اهمیت بسیاری می دهد. این کشور دانشجویان دندانپزشکی را به انجام پروژه های تحقیقاتی، شرکت در کنفرانس ها و مشارکت در انتشارات مقالات علمی تشویق میکند. به همین دلیل تحصیل دندانپزشکی در کانادا به اولویت بسیاری از دانشجویان ایرانی تبدیل شده است.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

برای تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا، نیاز دارید که با مدرک کارشناسی اقدام به پذیرش کنید. اگر مدرک کارشناسی شما در زمینه های زیست، ریاضی و علوم پایه باشد شانس بیشتری برای پذیرش خواهید داشت.

توصیه نامه ها نقش مهمی در روند پذیرش دانشگاه های دندانپزشکی در کانادا دارند. این نامه‌ها معمولاً توسط اساتید، کارفرمایان یا متخصصانی نوشته می‌شوند که می‌توانند توانایی‌های علمی، اخلاق کاری، شخصیت و پتانسیل داوطلب برای موفقیت در تحصیل دندانپزشکی در کانادا را تایید کنند.

مهارت زبان یکی دیگر از الزامات مهم برای دانشکده های دندانپزشکی کانادا است، به ویژه برای دانشجویان بین المللی یا کسانی که تحصیلات کارشناسی خود را به زبان انگلیسی کامل نکرده اند. ممکن است برای نشان دادن تسلط به زبان انگلیسی، آزمون هایی مانند  (TOEFL) یا آزمون زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی (CAEL) مورد نیاز باشد.

برخی از دانشکده های دندانپزشکی در کانادا نیز ممکن است از متقاضیان بخواهند که نتایج آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) را به عنوان بخشی از درخواست خود ارسال کنند. MCAT ، دانش یک داوطلب را در زمینه هایی مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک و دروسی که به حرفه دندانپزشکی مرتبط هستند، ارزیابی می کند.

در سال های اخیر، تعداد فزاینده ای از دانشکده های دندانپزشکی کانادا شروع به استفاده از آزمون CASPer به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش کرده اند. CASPer، مخفف عبارت Computer-based Assessment for Sampling Personal Characteristics است و برای ارزیابی ویژگی های غیر آکادمیک مانند تصمیم گیری اخلاقی، حرفه ای بودن، همدلی و مهارت های ارتباطی طراحی شده است.

روند تحصیل دندانپزشکی در کانادا

روند تحصیل دندانپزشکی در کانادا

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا به مدت 4 سال است که در 2 سال اول دانشجو، مباحث پایه ای را فرا می گیرد. آموزش های عملی در 2 سال بعدی شروع می شود که می توانید در کلینیک ها، آموزه های خود را به کار بگیرید.

در یکی از دانشگاه های کانادا به نام مونترال، مدت زمان تحصیل دندانپزشکی 5 سال است که متقاضی بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی دبیرستان می تواند اقدام به پذیرش در این رشته کند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

با توجه به هزینه های متغیر دانشگاه ها و همینطور امکانات و تجهیزات هر دانشکده، نمی توان یک عدد ثابت را برای هزینه تحصیل در نظر گرفت ولی به طور میانگین تحصیل دندانپزشکی در کانادا بین 60,000 تا 233,000 دلار برای 4 سال می باشد. البته این شهریه برای شهروندان کانادایی است و دانشجویان بین المللی بین 183,000 تا 476,000 دلار باید پرداخت کنند. این هزینه ها شامل همه ملزومات تحصیل دندانپزشکی در کانادا می باشد.

تخصص های دندانپزشکی در کانادا

  1. بهداشت عمومی دندان: متخصصان بهداشت دندان، مراقبت های پیشگیرانه از دهان را ارائه می دهند و به بیماران در مورد حفظ سلامت دهان و دندان آموزش می دهند.
  •  دندانپزشکی کودکان: دندانپزشکان اطفال، در ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان و نوجوانان تخصص دارند. آنها در رسیدگی به نیازهای دندانی خاص بیماران کودک تخصص داشته و همچنین ممکن است تکنیک های مدیریت بهداشت دهان و دندان را برای کمک به کودکان در طول درمان ارائه دهند.
  • جراحی دهان و فک و صورت: جراحان فک و صورت، عمل های جراحی مربوط به دهان، فک، صورت و گردن را انجام می دهند. آنها ممکن است جراحی های پیچیده ای را برای مسائلی مانند دندان های نهفته، ناهماهنگی فک، ضربه به صورت و برداشتن تومورها یا کیست ها انجام دهند.
  • ارتودنسی و ارتوپدی دندان و صورت: متخصصان ارتودنسی در تشخیص و اصلاح ناهنجاری های دندانی و صورت مانند نامرتبی دندان ها یا رشد فک تخصص دارند. آنها از بریس ها، تراز کننده ها و سایر وسایل برای تراز کردن دندان ها و بهبود بایت بیمار استفاده می کنند.
  • پروتزهای دندانی: متخصصان پروتز دندان در ایجاد و نصب پروتزهای دندانی از جمله بریج و ایمپلنت دندان تخصص دارند. آنها با دندانپزشکان عمومی و سایر متخصصان برای بازیابی و بهبود ظاهر و عملکرد دندان های بیماران همکاری می کنند.
  • رادیولوژی فک و صورت: رادیولوژیست های فک و صورت، اشعه ایکس و سایر انواع اسکن های تصویربرداری را برای تشخیص بیماری های موثر بر دهان، فک و صورت تفسیر و تجزیه و تحلیل می کنند. آنها برای ارائه گزارش تصویربرداری دقیق با سایر متخصصان دندانپزشکی همکاری نزدیک دارند.
  •  ریشه دندان: متخصصان ریشه، روی درمان بیماری ها و شرایطی که بر پالپ دندان و بافت های اطراف ریشه دندان تاثیر می گذارند تمرکز می کنند. آن‌ها درمان‌های کانال ریشه را انجام داده، درد دندان را تشخیص می‌دهند و ترومای دندان را مدیریت می‌کنند.
  • طب و آسیب شناسی دهان: متخصصان طب دهان، پاتولوژی بیماری ها و شرایطی را که بر ناحیه دهان و فک و صورت تاثیر می گذارد، تشخیص و مدیریت می کنند. آنها درمانگر عفونت های دهان، سرطان دهان، اختلالات غدد بزاقی و سایر بیماری های دهان هستند.
  • پریودنتیکس: متخصصان پریودنتیست در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های پریودنتال که لثه ها و ساختارهای نگهدارنده دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهند، تخصص دارند. آنها ممکن است روش هایی مانند پیوند لثه، کاشت ایمپلنت دندان و مدیریت بیماری لثه را انجام دهند.

کار در زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا

کار در زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا

یکی از دغدغه های مهم افراد در هنگام تحصیل، انجام فعالیت های درآمدزا می باشد تا از هزینه های مالی آن ها کم شود، به همین دلیل در هنگام تحصیل دندانپزشکی در کانادا می توانید در هفته به مدت 20 ساعت مشغول به کار شوید. البته این ساعت کاری می تواند با توجه به سطح تحصیلات و ترم تحصیلی متفاوت باشد.

میزان درآمد دندانپزشکی در کانادا

میزان درآمد دندانپزشکی در کانادا

تحصیل دندانپزشکی در کانادا رشته ای است که طیف گسترده ای از فرصت های شغلی را شامل می شود. در حالی که بسیاری از دندانپزشکان انتخاب می کنند تا مطب های خصوصی خود را تاسیس کنند، گزینه های جایگزین دیگری نیز برای نوع فعالیت بعد از فارغ التحصیلی وجود دارد.

یکی از گزینه های دندانپزشکان، کار در محیط های دانشگاهی و دانشکده های دندانپزشکی است. این متخصصان ممکن است در جایگاه استاد، وظیفه آموزش دانشجویان را داشته باشند و در تحقیقات دندانپزشکی مشارکت کنند.

مراکز بهداشت عمومی و کلینیک ها نیز یکی دیگر از گزینه های دندانپزشکان می باشد که در این مراکز، متخصصان دندانپزشکی بر ارائه مراقبت دهان و دندان به جوامع محروم یا جمعیت های خاص تمرکز می کنند.

پیوستن به نیروهای مسلح ملی گزینه دیگری برای دندانپزشکان در کانادا است. در این نقش، آنها ممکن است مراقبت های دندانی را به پرسنل نظامی، جانبازان و خانواده های آنها ارائه دهند. دندانپزشکان در نیروهای مسلح همچنین ممکن است فرصت هایی برای پیشرفت حرفه ای و تخصص بیشتر و همچنین فرصتی برای خدمت در خارج از کشور داشته باشند.

برای کسانی که علاقه مند به کاوش در مسیرهای شغلی فراتر از انجام مستقیم دندانپزشکی هستند، گزینه های مختلفی در دسترس است. برخی از دندانپزشکان به عنوان محقق، انجام مطالعات و کمک به پیشرفت دانش دندانپزشکی را انتخاب می کنند. دیگران ممکن است نقش های اداری را دنبال کنند، جایی که آنها خدمات دندانپزشکی را مدیریت می کنند یا در سازمان های مراقبت های بهداشتی برای بهبود سیستم ها و سیاست ها کار کنند.

با این تفاسیر درآمد یک دندانپزشک در کانادا، سالانه حدود 274,000 دلار می باشد. کمترین دستمزد یک متخصص 143,000 دلار و بیشترین آن 419,000 دلار است. هر چقدر مهارت و تجربه شما در زمینه های درمانی دهان و دندان بیشتر باشد به مراتب می توانید درآمد بیشتری داشته باشید.

دانشگاه های کانادا برای تحصیل دندانپزشکی

دانشگاه های کانادا برای تحصیل دندانپزشکی

در کانادا، چندین دانشگاه معتبر برای تحصیل دندانپزشکی وجود دارد که می توانید با بررسی شرایط پذیرش، بهترین دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنید.

  •  دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه 23): دانشکده دندانپزشکی UBC برنامه دکترای دندانپزشکی (DMD) را ارائه می دهد. این یک برنامه چهار ساله در مقطع کارشناسی است که تجربه بالینی جامع و آموزش تخصصی را برای دانشجویان در بر دارد.
  •  دانشگاه تورنتو (رتبه 48): دانشکده دندانپزشکی U of T شامل برنامه دکترای جراحی دندان (DDS) می باشد. (DDS) یک برنامه فارغ التحصیلی چهار ساله است که بر تجربه و تحقیقات بالینی عملی تمرکز دارد.
  • دانشگاه مانیتوبا: یکی از دانشگاه ها برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا، کالج دندانپزشکی در دانشگاه مانیتوبا می باشد که دارای برنامه دکترای دندانپزشکی (DMD) چهار ساله است و بر کسب تجربه بالینی، تحقیق و خدمات اجتماعی تاکید دارد.

جمع بندی و نتیجه گیری

انتخاب یک دانشگاه مناسب برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به شرایط خاص پذیرش هر دانشگاه باید یک متخصص مهاجرتی باتجربه را برای دریافت پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی انتخاب کنید تا احتمال ریجکت کاهش یابد؛ برای دریافت مشاوره تخصصی از طریق راه های ارتباطی با با کارشناسان ایزی راه در تماس باشید.