زندگی در فرانسه برای همه لذت‌بخش است. در صورتی که علاقه به زندگی در فرانسه دارید می‌توانید یکی از دوره‌های زبان در فرانسه را انتخاب کرده و بگذرانید.

راهنمای مطالعه

اگر قصد مهاجرت تحصیلی در کشوری غنی و دارای شهرت علمی را دارید، می‌توانید کشور فرانسه را انتخاب کنید؛ چرا که اکثر دانشگاه‌های فرانسه دارای رنکینگ بسیار بالا هستند و جزو بهترین دانشگاه‌های بین المللی به شمار می‌آیند. علاوه بر این، اکثر رشته‌هایی که ارائه می‌شوند به دو زبان فرانسوی و انگلیسی آموزش داده می‌شوند. از این رو، بسیاری از متقاضیان تحصیل در فرانسه گمان می‌کنند باید هنگام اخذ پذیرش، مدرک زبان معتبری ارائه دهند.

این موضوع تحصیل در این کشور زیبا را برای بسیاری از افراد غیر ممکن ساخته است. اگرچه این موضوع حقیقت دارد و ارائه مدرک زبان برای بسیاری از دانشگاه‌ها الزامی است اما برخی از دانشگاه‌ها امکان تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان را برای دانشجویان فراهم ساخته‌اند. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که هنوز نمی‌دانند تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه امکان پذیر است یا خیر، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید. زیرا در این مقاله از آموزش‌های ایزی راه قصد داریم اطلاعات مفید و کاربردی درباره مهاجرت تحصیلی به فرانسه بدون نیاز به ارائه مدرک زبان در اختیارتان قرار دهیم.

شرایط تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

فرانسه دومین کشور پرجمعیت قاره اروپا است که جزو قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر اقتصاد به شمار می‎رود. نظام آموزشی با کیفیت و سطح بالای این کشور توجه متقاضیان بسیاری را برای مهاجرت و تحصیل به خود جلب کرده است. در واقع وجود دانشگاه‌هایی با رنکینگ جهانی و همچنین عدم نیاز به ارائه مدرک زبان در برخی از دانشگاه‌ها، فرانسه را به یکی از مقاصد برجسته تحصیلی در اروپا تبدیل کرده؛ با این وجود برای تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه شرایط معینی وجود دارد.

اولین و مهم‌ترین شرط، تسلط به زبان فرانسوی برای برقراری ارتباط است؛ چرا که تنها ۱۰٪ از متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه از کشورهای دیگر هستند. به بیان دیگر اگرچه دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های فرانسه به زبان انگلیسی نیز ادامه تحصیل دهند، اما برای برقراری ارتباط و پذیرش در دانشگاه‌ها می‌بایست به زبان فرانسه مسلط باشند. نکته بسیار مهم دیگر درباره تسلط به زبان فرانسه این است که در صورت برخورداری از سطح مشخصی از دانش زبان فرانسوی، می‌توانید به صورت رایگان در این کشور به تحصیل بپردازید.

شرط دوم برای تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه، نامه پذیرش دانشگاه است. به خاطر داشته باشید که در هر دو شرایط ذکر شده، داشتن مدرک زبان فرانسه از ضروریات محسوب می‌شود.

شرایط تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان در دندانپزشکی

شرایط تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان در دندانپزشکی

طبق آمار یکی از رشته‌های مورد علاقه ایرانیان، دندانپزشکی است. به جرات می‌توان گفت که فرانسه یکی از کشورهای برتر و محبوب در حوزه دندانپزشکی می‌باشد؛ زیرا دانشگاه‌های کشور فرانسه از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین امکانات و تجهیزات دندانپزشکی برخوردارند. در واقع به همین علت، دندانپزشکی در زمره مشاغل پردرآمد این کشور اروپایی قرار دارد.

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی ۶ سال به طول می‌انجامد که برای متقاضیان ادامه تحصیل و گرفتن تخصص به ۳ سال زمان بیشتر (مجموعا ۹ سال) نیاز است. ابتدایی‌ترین شرط تحصیل در رشته دندانپزشکی در فرانسه فارغ التحصیل شدن از دبیرستان و اخذ دیپلم دوره متوسطه است. همچنین مانند رشته‌های تحصیلی دیگر، افراد متقاضی باید مدرک زبان فرانسه ارائه دهند تا ثابت شود که به این زبان تسلط دارند. شروط دیگر شامل اخذ نمرات بالا در دروس تخصصی می‌باشد. البته به یاد داشته باشید که تحصیل دندانپزشکی در فرانسه بسته به نوع دانشگاه متفاوت است.

جالب است بدانید که دانشجویان دندانپزشکی در فرانسه در سال نخست دوره PACES را که با دانشجویان رشته درمان و بهداشت مشترک است، آغاز می‌کنند.

مراحل تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

مراحل تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

برای تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان، لازم است مراحلی را با موفقیت پشت سر بگذارید. از این رو در این بخش قصد داریم شما را با مراحل درخواست تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان آشنا کنیم. توجه داشته باشید که این کار در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی امکان‌پذیر است و پروسه پیچیده‌ای ندارد.

مرحله نخست؛ درخواست تحصیل در فرانسه بدون مدرک آیلتس

از دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که تصمیم دارید برای آن‌ها درخواست تحصیل ارسال کنید لیستی تهیه فرمایید. برای هر کدام از دانشگاه‌ها رتبه‌بندی و شرایط لازم را در وب‌سایت دانشگاه بررسی و یادداشت کنید. از بین دانشگاه‌هایی که بررسی کرده‌اید، بهترین را برای درخواست انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تمامی مراحل درخواست باید به صورت آنلاین صورت گیرد.

دومین مرحله؛ مصاحبه ویدئویی

پس از اینکه مرحله نخست را با موفقیت پشت سر گذاشتید و درخواست شما برای تحصیل مورد تایید قرار گرفت؛ نوبت به مصاحبه تصویری می‌رسد. به بیان دیگر، برای ارزیابی و سنجش سطح دانش زبان انگلیسی شما مصاحبه‌ای ویدیویی صورت خواهد گرفت. بهتر است که مدرک دوره کارشناسی شما زبان انگلیسی باشد.

مرحله سوم؛ هزینه زندگی و تحصیل

هنگامی که مرحله دوم را سپری کردید و در مصاحبه ویدیویی قبول شدید، نامه پذیرشی از سوی دانشگاه منتخب خود در فرانسه دریافت می‌کنید. این نامه تاییدیه به معنای پذیرش و قبول شدن در رشته‌ای که درخواست داده‌اید، است. در مرحله بعدی باید شهریه سال اول تحصیل را پرداخت کنید.

چهارمین مرحله؛ برنامه پردیس فرانسه

حال باید در وب‌سایت «Campus France» ثبت‌نام کنید. سپس برای دریافت NOC (گواهی عدم اعتراض) باید مصاحبه‌ای انجام دهید. برای انجام مصاحبه مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • گذرنامه معتبر
  • دو قطعه عکس
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اثبات وجود مبلغ شهریه
  • مدرک اقامت در فرانسه
  • رزومه تحصیلی
  • ریز نمرات دانشگاهی
  • بیمه سلامت

آخرین مرحله؛ درخواست ویزای دانشجویی

اکنون ممکن است بگویید برای ویزای دانشجویی در فرانسه باید آیلتس گرفت. اما بدون نیاز به مدرک زبان می‌توانید برای دریافت ویزای دانشجویی در فرانسه اقدام کنید. در صورتی که گواهی عدم اعتراض را دریافت کردید باید درخواست ویزای دانشجویی فرانسه در VFS ثبت کنید. مدارک مورد نیاز را تکمیل کرده و بعد از رزرو وقت، پرونده خود را برای دانشگاه ارسال کنید. توجه داشته باشید که بیومتریک، عکس اسکن شده و اثر انگشت خود را به صورت دقیق در اختیارشان قرار دهید. بعد از آنکه پرونده و بیومتریک را ارسال کردید، ۱۰ تا ۱۵ روز برای اخذ ویزا صبر کنید.

چالش‌های تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

چالش‌های تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

به دلیل نداشتن مدرک زبان، چالش‌های شما نسبت به دانشجویان دیگر بیشتر خواهد بود. در زمان تحصیل در فرانسه باید بتوانید فرانسوی صحبت کنید تا با مردم معاشرت داشته باشید. درست است که در شهرهای بزرگ فرانسه می‌توانید جوامعی با زبان انگلیسی پیدا کنید اما دیر یا زود به صحبت‌های محاوره‌ای و روزمره به زبان فرانسوی نیاز پیدا خواهید کرد. در ادامه مواردی که باید برای تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان به آن‌ها توجه کنید را آورده‌ایم.

نخستین چالش تحصیل در فرانسه؛ انتخاب شهر

در شهرهای کوچک فرانسه نمی‌توانید جوامع انگلیسی‌ زبان را پیدا کنید. اما در شهرهای بزرگ و پیشرفته مانند پاریس دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی راحت‌تر پیدا خواهند شد. در صورتی که به زبان فرانسوی تسلط ندارید و سطح زبانی شما ضعیف است، انتخاب شهرهای کوچک می‌تواند شما را با مشکل روبه‌رو کند.

دومین چالش تحصیل در فرانسه؛ زبان آموزش در دانشگاه

تحصیل در خارج از کشور این امکان را برای متقاضیان فراهم می‌سازد که زبان آموزش دروس در دانشگاه را نیز انتخاب کنند. به این معنا که اگر دانشجویان مدرک زبان فرانسوی ندارند می‌توانند دانشگاه‌هایی را انتخاب کنند که آموزش دروس به زبان انگلیسی را نیز در برنامه خود قرار داده‌اند.

سومین چالش تحصیل در فرانسه؛ مسکن

بدون تردید محل زندگی و اقامت یکی از چالش‌های رایج برای دانشجویان است. در حقیقت زندگی با دیگر افراد در خوابگاه می‌تواند برای دانش زبانی و همچنین برقراری ارتباط مفید باشد. در نتیجه مدت زمان خارج از کلاس درس را با بومی‌های فرانسوی یا دوستانی که مدرک زبان فرانسوی دارند، بگذرانید.

شرکت در دوره زبان فرانسه

شرکت در دوره زبان فرانسه

زندگی در فرانسه برای همه لذت‌بخش است. در صورتی که علاقه به زندگی در فرانسه دارید می‌توانید یکی از دوره‌های زبان در فرانسه را انتخاب کرده و بگذرانید. در زمان اقامت خود در فرانسه، می‌توانید علاوه بر آموختن زبان فرانسوی به یکی از دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل درخواست دهید یا به دنبال کار در فرانسه باشید. فرانسه در دسته کشورهای اروپایی قرار دارد که شرایط کار در زمان تحصیل را برای دانشجویان فراهم کرده است. لازم به ذکر است که یادگیری فرانسه به توانایی شما بستگی دارد اما به صورت میانگین بین ۱ تا ۵ سال طول می‌کشد.

نتیجه گیری

در این مقاله گفتیم که امکان تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان با دو زبان انگلیسی و فرانسوی وجود دارد. در حقیقت اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های فرانسه برای دروه‌های آموزشی خود از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. در مقابل، تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر این کشور برای پذیرش دانشجویان به نمره آزمون آیلتس یا تافل نیازی ندارند. از دیگر مزایای تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه می‌توان به هزینه زندگی مقرون به صرفه، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بی نظیر، فرهنگ غنی، دسترسی به تکنولوژی‌های مدرن و همچنین تحصیل رایگان اشاره کرد. دانشجویان مقاطع مختلف می‌توانند بورسیه‌های تحصیلی دانشگاهی مختلفی را با بودجه کامل اخذ کنند. برای مثال دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند از بورسیه تحصیلی ایفل که توسط وزارت امور خارجه فرانسه فراهم شده است، استفاده کنند.

با وجود تمام نکات ذکر شده، این نکته را به خاطر داشته باشید که تسلط کافی به زبان فرانسه برای پذیرش تمامی دانشگاه‌ها الزامی است. پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارید، بهتر است ابتدا از متخصصان موسسه مهاجرتی ایزی راه مشورت بگیرید تا بتوانید با خیال راحت فرایند مهاجرت خود را طی کنید.