خوشبختانه در حال حاضر افراد از محل درآمدهای شخصی در عمان مالیات پرداخت نمی کنند. اما پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر درآمد شرکت ها در عمان ضروری است.

راهنمای مطالعه

عمان که با کشورهای امارات متحده عربی، یمن و عربستان سعودی مرز مشترک دارد، یکی از محبوب ترین و مورد علاقه ترین مقاصد سرمایه گذاران بین المللی از جمله ایرانیان است. اگر به دنبال کشوری هستید که بستر مناسبی برای استارتاپ ها و راه اندازی کسب و کارهای نوین باشد، عمان یکی از بهترین گزینه هاست. اما نرخ مالیات در عمان چقدره؟ آیا با قوانین و جزئیات مالیات در عمان آشنایی دارید؟ ما در این نوشته از وب سایت مهاجرتی ایزی راه به سراغ انواع مالیات در عمان رفتیم و قصد داریم مالیات بر درآمد شخصی، مالیات بر درآمد شرکت ها و دیگر انواع مالیات در عمان را بررسی کنیم. در این نوشته با ما همراه باشید تا از صفر تا صد قوانین مالیاتی عمان مطلع شوید.

شرایط مالیات در عمان

در حال حاضر کشورهای عمان و ایران روابط دیپلماتیک خوبی دارند. این کشورها به دلیل مسافت نزدیک، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می روند. در حال حاضر شهروندان ۱۰۳ کشور دنیا جهت ورود به خاک کشور عمان به مدت ۱۴ روز از گرفتن ویزا معاف هستند. گردشگران ایرانی هم می توانند بدون نیاز به ویزا به مدت 14 روز به عمان مسافرت کنند. اما اگر علاقه مند به سرمایه گذاری در عمان هستید باید از قبل ویزای سرمایه گذاری یا ویزای کار دریافت کنید. یکی از مهمترین فاکتورها برای افرادی که قصد کار یا سرمایه گذاری در عمان را دارند، مالیات در این کشور است.

نرخ مالیات در عمان چقدر است؟ مالیات هایی که به شکل مستقیم در عمان دریافت می شود، در دسته مالیات بر درآمد جای می گیرد. قوانین مالیاتی در عمان صرف نظر از نژاد ملیت و دین برای همه افرادی که واجد شرایط پرداخت هستند اجرا می شود. در واقع هیچ تفاوتی از نظر پرداخت مالیات در عمان، برای اتباع خارجی و بومیان این کشور وجود ندارد. افرادی که در عمان در حال فعالیت های صنعتی تجاری یا حرفه ای هستند، باید مالیاتشان را بپردازند. این مالیات بر اساس قوانین مالیاتی عمان و نوع کسب و کار مشخص می شود. در نظر داشته باشید که حضور یک نهاد غیر مقیم در کشور عمان در صورت داشتن نماینده در زمینه یک تجارت یا قرارداد مشمول مالیات بر درآمد است.

 همچنین اگر اثبات شود، که فردی از کشور عمان درآمد دارد اما فعالیت هایش به صورت مستقیم و از طریق یک مرکز دائمی انجام نشده باز هم باید مالیات پرداخت کند. افراد غیر مقیم باید مالیات ۱۰ درصد ناخالص را به دولت این کشور پرداخت کنند. شناخت انواع مالیات در عمان و نرخ مالیات این کشور برای ایرانی هایی که قصد سرمایه گذاری در عمان را دارند ضروری است. چرا که شرط تمدید اقامت اتباع خارجی این است که مالیات را به صورت منظم پرداخت کرده باشند. در نتیجه اگر شما از قبل با نرخ مالیات در عمان آشنایی نداشته باشید، ممکن است در زمینه پرداخت مالیات بر درآمد شرکت یا مالیات بر درآمد شخصی به چالش کشیده شوید.

مالیات مهاجران در عمان

مالیات مهاجران در عمان

منظور از مالیات مهاجران در عمان چیست؟ یکی از انواع مالیات در عمان مالیات مهاجران است. افراد غیرمقیمی که وارد کشور عمان شدن و در واقع مهاجران در این کشور در صورتی که فعالیت اقتصادی داشته باشند، باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند. فرقی نمی کند که مهاجران چه نوع فعالیت تجاری در عمان انجام بدن. از خدمات شخصی گرفته تا یک تجارت بزرگ و مطرح در صورتی که فعالیت ها منجر به درآمد شود، مهاجران باید مالیات پرداخت کنند. همانطور که گفتیم نرخ مالیات در عمان بر اساس نوع کسب و کار و میزان درآمدهای فرد مشخص خواهد شد.

مالیات بر درآمد در عمان

مالیات بر درآمد در عمان

یکی از دلایل این که خیلی از سرمایه گذاران عمان را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند، این است که چیزی به عنوان مالیات بر درآمد شخصی در عمان وجود ندارد. با این حال به نظر می رسد که اجرای طرح مالیات بر درآمد یکی از برنامه های مالی میان مدت دولت عمان برای سال های آتی است. با این حال در حال حاضر که ما در حال نوشتن این مقاله هستیم چیزی به عنوان مالیات بر درآمد در عمان وجود ندارد و این یکی از مزایای سرمایه گذاری در این کشور است.

برنامه های مالی آینده دولت عمان نشان میده که این کشور قصد دارد در سال های آینده مالیات بر درآمد را تعیین کند. به نظر می رسه این کشور بتونه تا سال ۲۰۲۲ این قانون را اجرا کند. این به این معنی است که افراد در کشور عمان زمانی مالیات بر درآمد پرداخت کنند که فعالیت های صنعتی تجاری یا حرفه ای گسترده داشته باشند. افراد غیر مقیم عمان که روابط تجاری با این کشور دارند باید مالیات ۱۰ درصدی بر اساس درآمد ناخالص پرداخت کنند. دولت کشور عمان بر اساس درآمد و بر اساس قوانین مالیاتی غیرقیم مالیات افراد غیر مقیم را تعیین می کند.

مالیات بر درآمد شرکت در عمان

مالیات بر درآمد شرکت در عمان

گرچه کشور عمان بخش زیادی از درآمدهاش از محل نفت و گاز است. اما دولت این کشور برنامه ریزی های زیادی از محل دریافت مالیات کرده. تمام شرکت های بین المللی که در حال فعالیت در کشور عمان هستند باید از محل درآمدهاشان مالیات پرداخت کنند. نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها در عمان برای همه شرکت هایی که در یکی از شهرهای عمان فعالیت دارند بدون در نظر گرفتن نوع شرکت یکسان است.

گرچه نرخ مالیات بر درآمد برای همه شرکت های بین المللی موجود در عمان یکسان هست؛ اما این موضوع درباره شرکت هایی که مالکیت عمانی دارند صدق نمی کند. در واقع شرکت های مسئولیت محدود یا ال ال سی، شرکت های کوچک و متوسط یا اس ام ای و شرکت هایی که مالکیت عمانی دارند، قوانین متفاوتی در زمینه مالیات بر درآمد خواهند داشت. شرکت هایی که مالکیت محلی دارند یا شرکت های مسئولیت محدود هستند، اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشند، مشمول پرداخت مالیات با نرخ سه درصد خواهند بود:

  • در ابتدای سال مالیاتی سرمایه ثبت شده از 50،000 ریال عمانی (OMR) تجاوز نمی کند.
  • درآمد ناخالص برای هر سال مالیاتی از ۱۰۰،۰۰۰ ریال عمانی تجاوز نمی کند.
  • میانگین تعداد کارمندان که در طول سال در شرکت فعالیت می کنند از ۱۵ عدد تجاوز نمی کند.
  • فعالیت های شرکت های خارجی، شامل حمل و نقل هوایی، دریایی، استخراج منابع طبیعی؛ خدمات بانکی، بیمه یا مالی؛ امتیازات خدمات عمومی؛ یا سایر فعالیت هایی که به تأیید شورای وزیران رسیده است نمی شود.

مالیات غیر مستقیم در عمان

مالیات غیر مستقیم در عمان

در سال ۲۰۱۹ قانونی در عمان تصویب شد که بر اساس آن، مالیات غیرمستقیم برای کالاهای منتخب تعیین شده است. در نتیجه ما شاهد به وجود آمدن مفهومی به نام مالیات غیر مستقیم در عمان بودیم. نرخ مالیات در عمان در رابطه با مالیات غیر مستقیم بر اساس نوع کالا مشخص می شود. به عنوان مثال نوشابه های گازدار و شیرین ۵۰ درصد مالیات را پرداخت می کنند. مواردی مثل گوشت خوک، مشروبات الکلی، محصولات دخانیاتی و نوشابه های انرژی زا از نرخ مالیات ۱۰۰ درصدی در عمان برخوردار هستند.

مالیات بر ارزش افزوده در عمان

مالیات بر ارزش افزوده در عمان

در این مقاله از ایزی راه، درباره نرخ مالیات در عمان و انواع مالیات در این کشور صحبت می کنیم. یکی از انواع مالیات در عمان، مالیات بر ارزش افزوده است. بر اساس توافقی که در سال ۲۰۱۶ بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام شد. هر کشور هر ۶ کشور عضو این شورا بر سر یک سیستم مالیاتی ارزش بر افزوده به میزان ۵ درصد توافق کردند. بر اساس این قانون نرخ مالیات بر ارزش افزوده در عمان ۵ درصد است و در برخی از شرایط هم نرخ مالیات بر ارزش افزوده برابر صفر در نظر گرفته می شود.

مالیات استقرار دائمی در عمان

مالیات استقرار دائمی در عمان

مالیات استقرار دائمی در عمان چیست؟ با توجه به این که تعداد زیادی شرکت در عمان در حال فعالیت هستند. این سوال پیش میاد که مالیات کارکنان و کارمندان این شرکت ها چقدر است؟ این امکان وجود دارد که لازم باشد تا شرکت ها مالیات استقرار دائمی در عمان برای کارمندانشان پرداخت کنند. به طور کلی بر اساس قوانین این کشور شرکت هایی که در عمان فعالیت دائمی دارند، باید مالیات استقرار دائمی پرداخت کنند. البته باید حضور کارمندان شرکت در عمان بیش از ۹۰ روز در هر دوره ۱۲ ماهه باشد تا شرکت مشمول پرداخت این نوع مالیات شود.

مالیات بر درآمد نفت در عمان

مالیات بر درآمد نفت در عمان

در کشور عمان قوانین ویژه ای در زمینه مالیات بر درآمدهای حاصل از فروش نفت وجود دارد. یکی انواع مالیات در این کشور هم مالیات های حاصل از فروش نفت است. نرخ مالیات در عمان بر درآمدهای حاصل از فروش نفت حدود ۵۵ درصد است. البته در این زمینه قوانین و جزئیات دیگه ای وجود دارد که در توافق نامه ای که برای اکتشاف و تولید انفرادی نفت منعقد شده می توانید آن را مطالعه کنید. اگر در زمینه پرداخت مالیات در عمان و یا تعیین نرخ مالیات در عمان سوال یا ابهامی دارید و نیازمند اطلاعات تخصصی هستید بهتره که با کارشناسان و مشاوران ایزی راه، تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

عوارض گمرکی در عمان

عوارض گمرکی در عمان

سیستم گمرکی مشترکی در همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد، که نرخ ثابت ۵ درصد عوارض را دریافت می کند. این عوارض گمرکی از تقریباً اغلب کالاهای وارد شده به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دریافت می شود. در نظر داشته باشید که عوارض گمرکی در همان لحظه اول ورود کالاها به شورای همکاری خلیج فارس محاسبه می شود. این یکی از مهمترین مواردی است که تجار و بازرگانان باید بهش توجه داشته باشند.

معاهده مالیاتی مضاعف در عمان

معاهده مالیاتی مضاعف در عمان

در حال حاضر کشور عمان با ۳۴ کشور دیگر در سراسر دنیا در مورد عدم دریافت مالیات مضاعف ار شرکت های بین المللی معاهداتی را امضا کرده است. بر اساس معاهده مالیاتی مضاعف در عمان شرکت های ین المللی، از پرداخت مالیات به دولت عمان و به کشور خودشان معاف هستند.

این موضوع باعث می شود که بسیاری از سرمایه گذاران تمایل داشته باشند تا شرکتشان را در عمان راه اندازی کنند. بر اساس این معاهده در حال حاضر سرمایه گذارانی از کشورهایی مثل الجزایر، کانادا، چین، بلاروس، فرانسه، مجارستان، ایران، هند، ایتالیا، کره لبنان، مراکش، هلند، پاکستان، پرتغال، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سودان، سوئیس کرواسی سوریه، تایلند، اسپانیا، ترکیه، ازبکستان انگلستان، یمن و ویتنام از مزایای معاهده مالیاتی مضاعف بهره مند شوند.

جمع بندی نرخ مالیات در عمان

ما در این مقاله شما را با انواع مالیات ها در عمان و نرخ مالیات در این کشور آشنا کردیم. خوشبختانه در حال حاضر افراد از محل درآمدهای شخصی در عمان مالیات پرداخت نمی کنند. اما پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر درآمد شرکت ها در عمان ضروری است. اگر قصد ثبت شرکت در عمان را دارید یا نیازمند اطلاعات تخصصی تر درباره نرخ مالیات در عمان هستید، بهتر است که با کارشناسان و حقوقدانان ایزی راه تماس بگیرید و مشاوره رایگان تخصصی دریافت کنید.