سال هاست که سرمایه گذاران بین المللی، امارات را به عنوان یک بهشت مالیاتی می شناسند. شما هم می تونید برای سرمایه گذاری در مناطق پرطرفدار و پررونقی مثل دبی و ابوظبی در امارات اقدام کنید

راهنمای مطالعه

حتماً می دانید که امارات در سال های گذشته، یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی بین ایرانی ها و مردم سراسر دنیا بوده است. یکی از مواردی که قبل از مهاجرت به امارات باید بهش توجه کافی داشته باشید، نرخ مالیات در این کشور است. خوشبختانه در امارات شاهد مالیات بر درآمد شخصی نیستیم. اما افرادی که قصد فعالیت تجاری و بازرگانی در امارات را دارند، باید با نرخ مالیات در امارات و انواع مالیات در این کشور آشنایی داشته باشند. به طور کلی امارات به عنوان بهشت مالیاتی دنیا شناخته می شود. در این مقاله از ایزی راه باهامون همراه باشید تا بیشتر درباره جزئیات و قوانین مالیاتی این کشور بدانید.

عوامل موثر بر نرخ مالیات در امارات

درسته که در امارات مردم از محل درآمدهای شخصی مالیاتی پرداخت نمی کنند. اما این به این معنا نیست که همه افراد نسبت به پرداخت مالیات معاف هستند. جالب است بدانید که خیلی از شهروندان به دلایل مختلف مشمول پرداخت مالیات می شوند. در واقع برای پرداخت یا عدم پرداخت مالیات در امارات هیچ تفاوتی بین شهروندان، افراد بومی، کارمندان، کارگران و غیره وجود ندارد. البته میزان و نرخ مالیات در امارات، بر اساس میزان درآمد افراد و دیگر قوانین این حوزه تعیین می شود.

شرکت ها و نهادهایی که در زمینه استخراج منابع طبیعی امارات، موسسات عام المنفعه، موسسات خیریه، دولت فدرال امارات متحده عربی و صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی فعالیت می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. این در حالیه که بخش ها و شرکت هایی ثبت شده در حوزه تجارت و صنعت و کمپانی هایی که توسط اشخاص خارجی در امارات راه اندازی شده مشمول پرداخت مالیات به صورت تمام و کمال هستند.

از طرفی اگر قصد دارید به امارات مهاجرت کرده و در ادامه اقامتتان را تمدید یا به اقامت دائم تبدیل کنید، باید در نظر داشته باشید که پرداخت منظم مالیات یکی از مهم ترین فاکتورها در این زمینه است. پس شناخت انواع نرخ مالیات در امارات از جمله مالیات مستقیم و غیرمستقیم و دیگر قوانین مالیاتی این کشور اهمیت ویژه ای دارد.

انواع مالیات در امارات

انواع مالیات در امارات

یکی از دلایل این که بسیاری از کارمندان و سرمایه گذاران سراسر دنیا علاقه مند به مهاجرت به امارات هستند، نرخ صفر مالیات بر درآمد است. با توجه به این که کشور امارات بخش زیادی از درآمدهایش را در حوزه نفت و گاز به دست می آورد، این امر باعث شده تا در این کشور افراد از محل درآمدهای شخصی مالیاتی نپردازند. با این حال دولت امارات برای رفاه حال شهروندان از دریافت مالیات هایی مثل مالیات بر درآمد مالیات بر دارایی، مالیات حقوق و دستمزد، مالیات بر ارث، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر املاک صرف نظر کرده است. اما در مقابل پرداخت مالیات برای حوزه هایی مثل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر اجاره، مالیات گردشگری و املاک و مالیات غیر مستقیم در این کشور الزامی است. در ادامه این مطلب بیشتر با انواع مالیات در امارات آشنا می شویم.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

وقتی درباره نرخ مالیات در امارات متحده عربی صحبت می کنیم. باید بدانیم که یکی از مهمترین مالیات هایی که در این کشور وجود دارد مالیات بر ارزش افزوده است. قانون مربوط به مالیات و ارزش افزوده از سال ۲۰۱۸ در امارات تصویب شد. از آن زمان تا الان برای اقلام غذایی، آموزشی، بهداشتی، فرآورده های نفتی و خدمات اجتماعی مردم باید مالیات بر افزایش افزوده با نرخ ۵ درصد پرداخت کنند. اگر نرخ مالیات در امارات کشورهای دیگری مثل آلمان، اسپانیا یا ایتالیا مقایسه کنیم متوجه میشیم که شهروندان امارات یکی از کمترین نرخ های مالیات را در سراسر دنیا پرداخت می کنند.

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم

در ادامه معرفی انواع و نرخ مالیات در امارات نوبت به مالیات غیر مستقیم می رسد. به دلیل این که دولت این کشور اهمیت زیادی برای سلامت شهروندان این کشور قائل بوده. به همین دلیل روی محصولات مصرفی مضر مثل نوشیدنی های شیرین، نوشیدنی های انرژی زا، نوشیدنی های گازدار، دستگاه های الکترونیکی سیگار کشیدن و محصولات مربوط به تنباکو مالیات غیر مستقیم لحاظ شده است. به عنوان مثال شهروندان باید هنگام خرید نوشابه های گازدار ۵۰ درصد و هنگام خرید سایر محصولات ۱۰۰ مالیات غیر مستقیم پرداخت کنند.

مالیات بر اجاره

مالیات بر اجاره

بر اساس قوانین کشور امارات متحده عربی، از محل اجاره املاک، مالیات دریافت می شود. میزان مالیات بر اجاره در امارات بر اساس منطقه ای که ملک قرار گرفته متفاوت است. به عنوان مثال ساکنان دبی باید ۵ درصد از بودجه اجاره را به عنوان مالیات پرداخت کنند. مستاجران تجاری نیاز پرداخت ۱۰ درصد از اجاره دارند. بنابراین میزان مالیات بر اجاره برای افراد بومی و سایر افراد و اتباع خارجی متفاوت است.

یکی از تسهیلاتی که دولت امارات برای شهروندان در نظر گرفته امکان پرداخت اقساطی مالیات بر اجاره است. با توجه به این که بسیاری از ایرانی هایی که به امارات سفر می کنند شهر دبی را برای اقامت در نظر می گیرند. باید بدانید که نرخ مالیات بر اجاره در دبی بیشتر از دیگر امارات های این کشور است.

مالیات گردشگری

مالیات گردشگری

مالیات گردشگری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در بسیاری از کشورهای جهان، به خصوص در کشورهایی که از گردشگری به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد خود استفاده می کنند، مورد توجه قرار می گیرد. کشور امارات متحده عربی نیز یکی از این کشورهاست که با توجه به وجود منابع طبیعی و تاریخی غنی، به شدت به گردشگری روی آورد است. در این مطلب، به بررسی مالیات گردشگری امارات پرداخته خواهد شد.

1. مالیات بر اقامت در هتل ها

مالیات بر اقامت در هتل ها یکی از انواع مالیات گردشگری است که در امارات متحده عربی به کار می رود. این مالیات برای تمامی اقامت های هتلی در امارات باید پرداخت شود. نرخ این مالیات در امارات متحده عربی بین ۳ تا ۵ درصد است و به عنوان یکی از منابع درآمدی برای دولت امارات محسوب می شود.

2. مالیات بر خریدهای گردشگری

مالیات بر خریدهای گردشگری نیز یکی دیگر از انواع مالیات گردشگری است که در امارات متحده عربی به کار می رود. این مالیات برای تمامی خریدهای گردشگری از جمله لوازم الکترونیکی، پوشاک، زیورآلات و … در فروشگاه ها و بازارچه ها پرداخت می شود. نرخ این مالیات در امارات متحده عربی ۵ درصد است.

3. مالیات بر خدمات رستوران ها

مالیات بر خدمات رستوران ها نیز یکی از انواع مالیات گردشگری است که در امارات متحده عربی به کار می رود. این مالیات برای تمامی خدمات رستورانی از جمله غذا، نوشیدنی و … پرداخت می شود. نرخ این مالیات در امارات متحده عربی ۱۰ درصد است.

4. مالیات بر بلیط هواپیما

مالیات بر بلیط هواپیما نیز یکی دیگر از انواع مالیات گردشگری است که در امارات متحده عربی به کار می رود. این مالیات برای تمامی بلیط های هواپیما پرداخت می شود. نرخ این مالیات در امارات متحده عربی بین ۵ تا ۳۰ درصد است و به عنوان یکی از منابع درآمدی برای دولت امارات محسوب می شود.

5. مالیات بر بلیط قطار

مالیات بر بلیط قطار نیز یکی دیگر از انواع مالیات گردشگری است که در امارات متحده عربی به کار می رود. این مالیات برای تمامی بلیط های قطار پرداخت می شود. نرخ این مالیات در امارات متحده عربی بین ۵ تا ۱۰ درصد است و به عنوان یکی از منابع درآمدی برای دولت امارات محسوب می شود. به طور کلی، مالیات گردشگری یکی از منابع درآمدی مهم برای دولت امارات متحده عربی است. با توجه به روند را به رشد صنعت گردشگری در این کشور، احتمالاً در آینده نرخ این مالیات ها نیز افزایش خواهد یافت.

قوانین مالیاتی امارات

قوانین مالیاتی امارات

در کشور امارات متحده عربی، سیستم مالیاتی بسیار متفاوت با سایر کشورهاست. در این کشور، مالیات بر درآمد و سود وجود ندارد و دولت به دنبال جذب سرمایه گذاران و گردشگران است. به همین دلیل، مالیات گردشگری یکی از مهم ترین منابع درآمدی برای این کشور است.

نرخ مالیات بر اقامت در هتل ها در امارات متحده عربی بین ۳ تا ۵ درصده و برای تمامی اقامت های هتلی در این کشور باید پرداخت شود. همچنین، مالیات بر خریدهای گردشگری نیز با نرخ ۵ درصد برای تمامی خریدهای گردشگری از جمله لوازم الکترونیکی، پوشاک و زیورآلات در فروشگاه ها و بازارچه ها پرداخت می شود.

مالیات بر خدمات رستوران ها نیز با نرخ ۱۰ درصد برای تمامی خدمات رستورانی از جمله غذا و نوشیدنی پرداخت می شود. همچنین، مالیات بر بلیط هواپیما با نرخ بین ۵ تا ۳۰ درصد برای تمامی بلیط های هواپیما و مالیات بر بلیط قطار با نرخ بین ۵ تا ۱۰ درصد برای تمامی بلیط های قطار پرداخت می شود.

در کشور امارات متحده عربی، مالیات بر ملک نیز وجود دارد. مالکان ملک ها باید سالانه به دولت مالیات پرداخت کنند. نرخ این مالیات برای ملک های مسکونی بین ۰.۲۵ تا ۰.۵ درصد و برای ملک های تجاری بین ۲ تا ۴ درصد است.

اما در کشور امارات متحده عربی، مالیات بر درآمد شرکت ها وجود ندارد. به همین دلیل، این کشور به عنوان یکی از بهترین جاهای جهان برای کسب و کار شناخته شده است.

در کل، قوانین مالیات در امارات متحده عربی بسیار متفاوت با سایر کشورهاست و به دنبال جذب سرمایه گذاران و گردشگران است. مالیات گردشگری یکی از مهم ترین منابع درآمدی برای این کشور است و با توجه به روند را به رشد صنعت گردشگری در این کشور، احتمالاً در آینده نرخ این مالیات ها نیز افزایش خواهد یافت.

جمع بندی نرخ مالیات در امارات

سال هاست که سرمایه گذاران بین المللی، امارات را به عنوان یک بهشت مالیاتی می شناسند. شما هم می تونید برای سرمایه گذاری در مناطق پرطرفدار و پررونقی مثل دبی و ابوظبی در امارات اقدام کنید ما تلاش کردیم تا به همه سوالات شما پیرامون نرخ مالیات در امارات پاسخ بدهیم. اگر در این زمینه سوال یا ابهامی دارید و نیازمند مشاوره تخصصی درباره قوانین مالیاتی و سرمایه گذاری در امارات هستید. می توانید با کارشناسان و وکلای مهاجرتی ایزی راه تماس بگیرید و راهنمایی تخصصی و حرفه ای دریافت کنید.