کاور لتر چیست؟ cover letter یا نامه پوششی متنی است که باید به همراه رزومه و سوابق تحصیلی و کاری خود برای دانشگاه یا سفارت کشور مورد نظر ارسال کنید تا بتوانند بهتر شما را ارزیابی کنند.

راهنمای مطالعه

مدت‌ها جستجو کرده و دانشگاه یا فرصت شغلی دلخواهتان را پیدا کرده‌اید، حالا وقت آن است که رزومه را کامل کرده و برای دانشگاه یا کارفرما ارسال کنید. یکی از مهم‌ترین مدارکی که نباید آن را فراموش کنید کاور لتر است. cover letter یا نامه پوششی متنی است که باید به همراه رزومه و سوابق تحصیلی و کاری خود برای دانشگاه یا سفارت کشور مورد نظر ارسال کنید تا با استفاده از آن بتوانند بهتر شما را ارزیابی کنند. در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به سوالاتی همچون کاور لتر چیست و چه بخش‌هایی دارد؟ یاد بگیریم که چگونه cover letter بنویسیم.

کاور لتر چیست و چه انواعی کاورلتر

همانطور که در آغاز این مطلب گفتیم cover letter یا نامه پوششی به نامه‌ای گفته می‌شود که در کنار رزومه تحصیلی یا کاری باید برای دانشگاه سفارت یا کارفرمای مورد نظر ارسال شود. کاور لتر صرفاً مختص افرادی که متقاضی مهاجر مهاجرت تحصیلی هستند، نیست و کاربردهای متنوعی دارد. ممکن است در محیط‌های مختلفی از شما درخواست کاور لتر کنند. بنابراین شما باید با انواع کاور لترها و بنابراین شما باید با انواع کاور لتر ها و نحوه نگارش هر کدام آشنایی داشته باشید.

انواع کاور لتر چیست؟

چگونه کاور لتر تحصیلی بنویسیم؟

بسیار مرسوم است که هنگام اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی دنیا علاوه بر رزومه،  cover letter یا نامه پوششی نیز ارسال شود. در چنین مواردی کاورلتر تا حدود زیادی شبیه انگیزه نامه یا نامه انگیزشی نگاشته می‌شود. اما تفاوت‌هایی نیز دارد در مواردی که از شما رزومه و کاورلتر خواسته شود، دیگر الزامی برای ارسال انگیزه نامه وجود ندارد.

بنابراین درک تفاوت کاور لتر و انگیزه نامه حائز اهمیت است. در کاور لتر برای اخذ پذیرش تحصیلی در ابتدا باید اطلاعات شخصی را نوشته و در ادامه به دلایل و اهداف و برنامه‌های خود بعد از اپلای و اقدام برای اخذ پذیرش بپردازید. در واقع شما باید توضیح دهید که هدفتان از اقدام برای تحصیل رشته مورد نظر در یک دانشگاه خاص چیست و توضیح دهید که در صورت اخذ پذیرش تحصیلی چه تاثیری روی آینده شغلی و آکادمیک شما خواهد گذاشت. مهمترین فرق کاور لتر و انگیزه نامه در لحن نگارش آن است. در cover letter لحن رسمی‌تر بوده و حالت انگیزشی کمتر در آن دیده می‌شود.

چگونه کاور لتر کاری بنویسیم؟

در بخش قبل با نحوه نوشتن کاور لتر برای دانشگاه آشنا شدیم. اما همانطور که گفتیم کاور لتر صرفاً مخصوص موقعیت‌های تحصیلی نیست و برای اپلای در راستای موقعیت‌های کاری و شغلی نیز از آن استفاده می‌شود. در کاورلتر های شغلی باید به تجربیات و سوابق کاری خود بپردازید و تشریح کنید که چه دستاوردها و مهارت‌هایی در حوزه شغلی مورد نظر دارید. طبیعتاً در چنین حالتی نکات آکادمیک و سوابق تحصیلی در حاشیه هستند.

چگونه برای چاپ مقالات علمی پژوهشی کاور لتر بنویسیم؟

از دیگر کاربردهای کاورلتر می‌توان به اپ مقالات و پژوهش‌های علمی در مجلات جهانی اشاره کرد. برای این که شما بتوانید یک نوشته یا مقاله پژوهشی را در مجلات معتبر جهانی منتشر کنید، باید به عنوان نویسنده یک cover letter قابل قبول بنویسید. کاور لتر باید حاوی اطلاعات و سوابق شما و چکیده‌ای از مقاله و عنوان آن باشد تا سردبیر نشریه یا مدیر یک همایش به صورت جامع و کامل و البته مختصر با مقاله نوشته شده و شخص شما آشنا شود. در چنین کاورلتری تاکید روی مباحث پژوهشی و ارتباط مقاله با محور مجله یا همایش است.

کاورلتر جهت اخذ ویزای کانادا

کاورلتر جهت اخذ ویزای کانادا

از دیگر مواردی که لازم است برای آن cover letter تهیه شود برای دریافت ویزا کانادا می‌باشد. اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید بهتر است یک متن خطاب به آفیسر پرونده بنویسید و در آن اهداف خود را از رفتن به کانادا توضیح دهید. مهمترین نکاتی که هنگام نگارش کاورلتر ویزا کانادا باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • اهداف سفر
  • ارائه اطلاعات درباره برنامه‌های آینده شما در کانادا
  • چرا کانادا را انتخاب کرده‌اید.
  • اطلاعاتی درباره منبع درآمدتان
  • چگونه هزینه‌های سفر را مدیریت می‌کنید.
  • ارائه اسنادی که توانایی شما برای تامین هزینه‌های سفر را اثبات کند.
  • توضیحات کلی درباره مدارکی که در پرونده وجود ندارد.
  • دلایلی که به آفیسر اثبات کند شما بعد از پایان مدت ویزا به کشورتان برمی‌گردید.

چک لیست نگارش کاورلتر

چک لیست نگارش کاورلتر

تا اینجا درباره تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه و انواع cover letter توضیحاتی دادیم. در این بخش یک چک لیست در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با استفاده از آن بتوانید یک کاورلتر استاندارد و قابل قبول بنویسید.

  1. آیا عنوان شامل تمام اطلاعات ضروری است؟ اطلاعات ضروری: نام و نام خانوادگی، ایمیل حرفه‌ای، شماره تلفن، تاریخ، پروفایل رسانه‌های اجتماعی
  2. آیا شخص مناسب را خطاب می‌کنید؟ دانشگاه/ کارفرما/ آفسیر/ مجله
  3. آیا مقدمه جالب و استاندارد است؟
  4. آیا از اعداد و آمار برای دفاع از تجربه خود استفاده می کنید؟
  5. آیا تخصص و مهارت خود را نشان می دهید؟
  6. آیا الزامات اصلی جایگاه شغلی را شناسایی کرده اید؟
  7. آیا طرف مقابل را متقاعد می‌کنید که به دانشگاه یا شغل مورد نظر، علاقه‌مند هستید؟
  8. آیا از دلایل کلیشه‌ای و تکراری برای توضیح علاقه خود به رشته مورد نظر اجتناب کرده اید؟
  9. آیا از نتیجه گیری رسمی مناسب برای Cover Letter خود استفاده کرده اید؟

    هزینه نگارش کاورلتر چقدر است؟

    ممکن است بسیاری از افراد به دلایلی از جمله وقت کم یا عدم تسلط به نگارش کاورلتر ترجیح دهند که نوشتن این بخش مهم را به افراد و تیم‌های متخصص بسپارند. شما نیز می‌توانید برای نگارش کاورلتر و انجام سایر مراحل مهاجرت تحصیلی یا کاری به کارشناسان با تجربه ایزی راه مراجعه کنید. ما در تمامی مراحل نگارش و ویرایش کاورلتر و مهاجرت تحصیلی در کنار شما هستیم. اطلاع از هزینه‌های نگارش کاورلتر و دیگر جزئیات مهاجرت تحصیلی یا کاری، کافی ست با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    در نهایت چه کنیم؟

    کاورلتر کاری مهم و حساس در فرایندهای لازم مهاجرت است. اگر تجربه و مهارت کافی برای نوشتن کاورلتر ندارید یا برای نوشتن آن به کمک نیاز دارید، حتما از مشاوران باتجربه ایزی راه کمک بگیرید.