gpa چیست یا چگونه GPA را محاسبه کنیم؟ نمره جی پی ای، از جمله مهم‌ترین شاخص‌هایی است که هنگام اخذ پذیرش تحصیلی به آن نیاز دارید.

راهنمای مطالعه

اگر قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید، احتمالاً بارها اصطلاح نمره GPA به گوشتان خورده است و ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که مدرک GPA چیست یا چگونه GPA را محاسبه کنیم؟ نمره جی پی ای، از جمله مهم‌ترین شاخص‌هایی است که هنگام اخذ پذیرش تحصیلی به آن نیاز دارید. در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه، با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با معنی GPA ، با نحوه محاسبه نمره GPA نیز آشنا شوید.

 GPA چیست؟

GPA کوتاه شده عبارت Grade Point Average بوده و نشان دهنده میانگین نمراتی است که در طول سال‌های تحصیل به دست آورده‌اید. چگونه GPA را حساب کنیم؟ ابزارهای زیادی برای محاسبه نمره جی‌پی‌ای وجود دارد. با این حال شما جهت محاسبه نمره GPA باید نمره هر درس و تعداد واحدهای آن را بدانید.

نمره GPA عددی بین صفر تا ۴ است و همه افرادی که متقاضی پذیرش تحصیلی هستند باید نمره GPA خود را ارائه دهند. برای محاسبه GPA در دانشگاه‌ها در انتهای ترم تحصیلی نمره‌ای که در هر درس به دست آمده را در مقیاس حروف قرار داده و بعد از آن حروف را بر اساس روابطی مشخص در مقیاس صفر تا ۴ قرار می‌دهند.

در نظر داشته باشید که مبنای معدل در کشورمان ۲۰ است. این در حالی است که معدل متقاضیان باید در مقیاس جی‌پی‌ای به اعدادی بین صفر تا ۴ تبدیل شود. در جدول زیر به صورت حدودی می‌توانید نمره جی‌پی‌ای خود را تخمین بزنید.

معدل در ایراننمره GPA
16-204
14-15.993
12-13.992
10-11.991
زیر 100

تبدیل معدل به GPA برحسب حروف و درصد

ممکن است دانشگاه مقصد از شما بخواهد که نمره GPA را بر اساس حروف یا درصد گزارش دهید. در این صورت می‌توانید از جدول زیر به عنوان یک راهنما جهت تبدیل نمرات خود به جی‌پی‌ای بر اساس حروف یا درصد استفاده کنید.

 GPA برحسب حروف GPA برحسب درصد GPA برحسب عدد
A+۹۲-۱۰۰۴.۳۳
A۸۸-۹۱۴
A-۸۵-۸۷۳.۶۷
B+۸۲-۸۴۳.۳۳
B۷۸-۸۱۳
B-۷۵-۷۷۲.۶۷
C+۷۲-۷۴۲.۳۳
C۶۸-۷۱۲
C-۶۵-۶۷۱.۶۷
D۵۵-۶۴۱
F۰-۵۴۰

آموزش محاسبه GPA

آموزش محاسبه GPA

در بخش قبلی توضیح دادیم که جی‌پی‌ای مخفف چیست و چرا باید معدل را بر اساس یاس جی‌پی‌ای تبدیل کنیم. در این بخش قصد داریم توضیح دهیم که چگونه GPA را محاسبه کنیم؟ در حال حاضر ابزارهای آنلاین متعددی برای محاسبه نمره GPA وجود دارد. پس شما می‌توانید بدون هیچگونه دردسری با استفاده از این ابزارها معدل خود را در مقیاس جی‌پی‌ای حساب کنید.

جهت محاسبه معدل در مقیاس GPA لازم است که نمرات همه دروس را به مقیاس صفر تا ۴ دسته‌بندی کرده و نمرات به دست آمده را در ضریب درس مورد نظر ضرب کرده و در نهایت مجموع اعداد به دست آمده را بر تعداد کل واحدهای درسی تقسیم کنید.

نکته: اگر درسی را افتاده‌اید، تنها لازم است آخرین نمره نمره‌ای که با آن درس را پاس کرده‌اید، برای محاسبه نمره GPA لحاظ کنید.

با انواع GPA آشنا شوید

با انواع GPA آشنا شوید

خوب است بدانید به طور کلی دو نوع GPA این و این وجود دارد.

OVERAL GPA

در OVERAL GPA ، معدل شما در نظر گرفته می‌شود. با این تفاوت که در سیستم معدل ایرانی نمرات دروس افتاده نیز لحاظ می‌شود. اما در OVERAL GPA فقط نمرات پاس شده در نظر گرفته می‌شود.

MAJOR GPA

در این جی‌پی‌ای فقط نمرات دروس اختصاصی لحاظ می‌شود و نمرات دروس پایه و عمومی در نظر گرفته نخواهد شد. در مقطع فوق لیسانس با توجه به این که همه دروس تخصصی هستند تفاوتی بین OVERAL GPA و MAJOR GPA وجود ندارد. این نکته را نیز در نظر بگیرید که دروس پیش نیاز در مقطع ارشد در نمره GPA لحاظ نمی‌شوند.

 GPA برای کدام کشورها نیاز است؟

 GPA برای کدام کشورها نیاز است؟

بسیاری از کشورهای دنیا برای پذیرش دانشجوهای بین‌المللی مدرک GPA را ملاک قرار می‌دهند. بنابراین داشتن مدرک GPA اهمیت زیادی دارد. با این حال دانشگاه‌های کشورهایی مثل آمریکا و کانادا بیشتر از سیستم جی‌پی‌ای استفاده می‌کنند.

نحوه تبدیل معدل به GPA آمریکا

نحوه تبدیل معدل به GPA آمریکا

اگر به دنبال اخذ پژوهش از دانشگاه‌های کشور آمریکا هستید باید بدانید که نمی‌توانید معدل را به صورت مستقیم به GPA تبدیل کنید. بلکه باید نمره هر درس را به GPA آمریکا تبدیل کرده و هر نمره را در ضریب درس‌ها ضرب کنید. در پایان نیز باید اعداد به دست آمده را با هم جمع زده و بر مجموع ضرایب درس‌ها تقسیم کنید. عدد به دست آمده معدل جی‌پی‌ای آمریکایی شما است.

معدل در ایرانمعدل در آمریکا
نمرات 20 تا 16عدد 4 در GPA آمریکا
نمرات 15.99 تا 14عدد 3 در GPA آمریکا
نمرات 13.99 تا 12عدد 2 در GPA آمریکا
نمرات 11.99 تا 10عدد 1 در GPA آمریکا
نمرات کمتر از 10عدد 0 در GPA آمریکا

نحوه تبدیل معدل به جی‌پی‌ای کانادا

افرادی که متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های کانادا هستند نیز باید بدانند که با توجه به این که سیستم و قوانین هر ایالت و استان در کانادا جداگانه است. در نتیجه باید ابتدا دانشگاه مورد نظر را انتخاب کنید تا بتوانید در ادامه معدل خود را به GPA استان مورد نظر تبدیل کنید.

در جدول زیر سیستم امتیازدهی GPA در استان کبک کانادا را مشاهده می‌کنید.

نمره بر اساس حرفنمره بر اساس مقیاس ۴نمره بر اساس مقیاس ۲۰
A۴.۱۶-۲۰
B۳.۱۴-۱۵.۹۹
C۲.۱۲-۱۳.۹۹
D۱.۱۰-۱۱.۹۹
F۰زیر ۱۰

تفاوت CGPA با GPA چیست؟

تفاوت CGPA با GPA چیست؟

تا اینجا به سوالاتی از جمله GPA چیست پاسخ دادیم. یکی از سوالات پرتکراری که بسیار از متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌پرسند این است که تفاوت CGPA با GPA چیست؟

در سراسر دنیا یک سیستم امتیازدهی دیگر به نام CGPA وجود دارد که کوتاه شده عبارت Cumulative Grade Point Average است. در این روش همه نمرات دانشجو در تمام دوران تحصیلی در ضریب درس مورد نظر ضرب شده و بر کل ضرایب تقسیم می‌شود و معدل کل دوران تحصیلی او به دست می‌آید. این در حالی است که GPA برای محاسبه معدل دوره‌های کوتاه‌تر مثل یک الی دو ترم تحصیلی استفاده می‌شود.

اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی به دانشگاه‌های معتبر و کشورهای تاپ هستید، همین الان می‌توانید با کارشناسان و مشاوران حقوقی ایزی راه تماس گرفته و مشاوره تخصصی دریافت کنید. همچنین این مقاله مفید را با دوستان و اطرافیانتان نیز به اشتراک بگذارید تا آنها نیز با سیستم امتیاز دهی GPA و اهمیت آن آشنا شوند.