آزمون gre چیست؟ این کلمه کوتاه شده عبارت Graduate Record Examinations به معنای ارزیابی میزان توانایی هر فرد را در بخش‌هایی مثل ریاضیات، منطق و تحلیل نوشتاری بررسی می‌کند.

راهنمای مطالعه

اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید یکی از مهمترین مدارکی که باید دانشگاه ارائه دهید، مدرک آزمون  gre است. برای ورود به بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش معتبر دنیا باید مدرک آزمون gre را داشته باشید. gre کوتاه شده عبارت Graduate Record Examinations به معنای ارزیابی میزان توانایی هر فرد در اطلاعات تحصیلی است. اهمیت آزمون جی ‌آر ‌ای بسیار زیاد بوده و میزان آموزه‌های تحصیلی داوطلبان را در بخش‌هایی مثل ریاضیات، منطق و تحلیل نوشتاری بررسی می‌کند. در این مقاله از وب سایت مهاجرتی ایزی راه با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به سوال آزمون gre چیست؟ با دیگر جزئیات این آزمون از جمله هزینه‌ها منابع و نحوه ثبت نام نیز آشنا شوید.

آزمون gre چیست؟

همانطور که در آغاز این مطلب گفتیم آزمون gre با هدف ارزیابی میزان توانایی افراد در اطلاعات تحصیلی برگزار می‌شود. مرکز آزمون gre کشور آمریکا بوده و هر ساله این آزمون به کمک نهاد یا موسسه غیرانتفاعی «ETS» یا «Educational Testing Service» برگزار می‌گردد. دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا یا بالاتر از آن را دارند، بهتر است در این آزمون شرکت کنند تا بتوانند نتیجه این آزمون را به عنوان یک مدرک و دستاورد تحصیلی ارائه دهند. آمارها نیز حاکی از آن است که هر ساله، تعداد شرکت کنندگان در آزمون gre رو به افزایش است. در حال حاضر نیز بیش از هزار مرکز جهت برگزاری این آزمون در سراسر دنیا وجود دارد.

بخش های آزمون gre

  • بخش ریاضی: این بخش شامل سوالاتی در زمینه‌های حساب، جبر، هندسه، احتمالات و آمار است.
  • بخش واژگان: این بخش شامل سوالاتی در زمینه‌های لغت، مترادف، متضاد، کلمات هم‌معنی و هم‌خانواده است.
  • بخش درک مطلب: این بخش شامل سوالاتی در زمینه‌های درک مطلب، استدلال، تحلیل و تفسیر متن است.

خوشبختانه مراکز برگزاری آزمون gre در ایران نیز وجود دارند و متقاضیان می‌توانند بدون نیاز به خروج از کشور در آزمون gre شرکت کنند. برای این که بدانید آزمون جی آر ای، برای چه رشته‌هایی است و با منابع آزمون gre نیز بیشتر آشنا شوید ادامه مطلب را از دست ندهید.

آزمون Greبررسی شرایط
بخش‌های آزمون greبخش واژگان بخش تحلیل نوشتار بخش ریاضیات
مدت زمانحدودا 3 ساعت و 45 دقیقه
هزینه ثبت نامهزینه شرکت در آزمون gre عمومی 220 دلار
شرایط شرکت در آزمونحداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
محل برگزاریدر بیش از 160 کشور جهان
نمره دهیاز 260 تا 800 در بازه‌های 10 نمره‌ای
هزینه ثبت نام آزمون Gre

با انواع آزمون gre آشنا شوید

یکی از نکاتی که پیش از اقدام برای ثبت نام آزمون gre در ایران باید بدانید این است که آزمون gre به دو نوع gre General و gre Subject تقسیم می‌شود. این دو آزمون از نظر شیوه برگزاری و محتوای سوالات با یکدیگر تفاوت اساسی دارند. در ادامه هر دو نوع را توضیح می‌دهیم.

انواع آزمون Gre

آزمون gre جنرال (GRE General)

در سراسر دنیا آزمون gre جنرال را به دو شیوه کاغذی یا کامپیوتری برگزار می‌کنند که در کشورمان ایران، تمرکز بیشتر روی شیوه کامپیوتری است.

آزمون Gre جنرالبررسی جزئیات
بخش نگارش تحلیلیپاسخ به دو سوال در مدت زمان ۶۰ دقیقه
بخش لغت و درک مطلب۴۰ سوال در مدت زمان ۳۰ دقیقه
بخش استدلال ریاضی۴۰ سوال در مدت زمان ۷۰ دقیقه

آزمون gre سابجکت یا gre Subject

نوع دیگری از آزمون جی آر ای،  سابجکت است. خوشبختانه متقاضیان می‌توانند بدون هیچگونه محدودیتی تا زمان رسیدن به نمره مورد نظر جهت گرفتن پذیرش در آزمون‌های جی‌آر‌ای شرکت کنند. از طرفی باید بدانید شما قبل از شرکت در آزمون حق ارسال ۴ نمره را به صورت رایگان دارید و برای ارسال هر نمره دو حق انتخاب دارید. در واقع هر متقاضی می‌تواند بین گزینه ارسال آخرین نمره یا ارسال همه نمره‌ها انتخاب کند.

پخش سوالات در آزمون gre چگونه است؟

پخش سوالات در آزمون gre چگونه است؟

یکی از سوالاتی که متقاضیان ثبت نام آزمون gre از ما می‌پرسند این است که نحوه پخش سوالات در این آزمون چگونه است؟

در پاسخ باید بگوییم که متقاضیان این آزمون را با بخش رایتینگ آغاز می‌کنند. بعد از یک ساعت سوالات بخش واژگان و بخش ریاضی بین داوطلبان توزیع می‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در برگزاری آزمون gre عمدتاً ترتیب ثابتی وجود ندارد و ممکن است نیاز باشد که در بخش اول به سوالات ریاضی پاسخ دهید و بعد به سراغ سوالات واژگان انگلیسی بروید. در آزمون gre دو بخش بدون نمره هم برای ارزیابی شرکت کنندگان وجود دارد که شامل بخش Unscored و بخش Research است.

منابع آزمون gre کدام است؟

معرفی منابع آزمون gre

برای موفقیت در آزمون gre نیز باید به خوبی بر منابع این آزمون مسلط شده باشید. یکی از بهترین روش‌ها برای آمادگی شرکت در این آزمون مطالعه نمونه سوالات سوال‌های گذشته است. شما می‌توانید از طریق مطالعه منابع آنلاین زیر به خوبی برای شرکت در این آزمون آماده شوید.

  1. Online gre Strategy Session
  2. GER study guide
  3. Powerep II
  4. EST essay topic pools

همچنین اگر علاقمند به مطالعه نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل هستید، توصیه می‌کنیم برای رسیدن به نتیجه مطلوب به سراغ کتاب‌های زیر بروید:

  • کتاب Official gre Verbal Reasoning Practice Questions
  • کتاب Official gre Quantitative Reasoning Practice Questions
  • کتاب The Official Guide to The gre Revised General Test
  • کتاب Barron’s 6 gre Practice Tests

مراحل ثبت نام و شرکت آزمون gre

مراحل ثبت نام و شرکت آزمون gre

چگونه می‌توانیم در آزمون gre شرکت کنیم؟ حال که با آزمون gre چیست و منابع این آزمون نیز آشنا شدید، جهت ثبت نام در این آزمون کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مراجعه به سایت EST و ایجاد حساب کاربری
  2. انتخاب نوع امتحان (کاغذی یا اینترنتی)
  3. تعیین تاریخ و محل برگزاری آزمون
  4. پرداخت هزینه آزمون و نهایی کردن ثبت‌نام

چگونه به نتیجه آزمون جی‌آر‌ای اعتراض کنیم؟

بعد از شرکت در آزمون باید مدت زمانی را منتظر نتیجه نهایی باشید. اگر تیجه مورد نظر را کسب نکرده‌اید ۲ راه پیش روی شماست؛ روش اول شرکت مجدد در آزمون است و روش دوم ثبت اعتراض نسبت به نتیجه آزمون می‌باشد. اگر قصد دارید برای اعتراض به نتیجه آزمون gre اقدام کنید ابتدا باید وارد سایت ETS شده و فرم مربوط به اعتراض را دانلود و تکمیل نمایید. در نظر داشته باشید که مهلت ثبت اعتراض حداکثر سه ماه بعد از تاریخ برگزاری آزمون است.

اگر برای بخش تحلیل نوشتاری اعتراض دارید ۶۰ دلار باید بپردازید و هزینه اعتراض برای بخش واژگان و ریاضیات نیز جداگانه است. همچنین درخواست تجدید نمره برای بخش‌های واژگان و ریاضیات نیز ۶۰ دلار به همراه دارد. البته فراموش نکنید که برای ثبت اعتراض در بخش واژگان و ریاضیات حتماً باید به صورت کاغذی در آزمون شرکت کرده باشید. نتیجه بررسی و اعتراض شما نیز حداکثر تا ۴ هفته بعد از ثبت اعتراض اعلام می‌شود. در نوع سابجکت این آزمون نیز هزینه ثبت اعتراض ۵۰ دلار می‌باشد. ما در موسسه مهاجرتی ایزی راه، تمامی مراحل مربوط به مهاجرت تحصیلی شما را انجام می‌دهیم. اگر برای شرکت و ثبت نام در آزمون gre سوال یا ابهامی دارید و نیازمند راهنمایی هستید کافی ست با کارشناسان ایزی راه تماس بگیرید.